ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت مجلس با فوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی و پدر غیرایرانی

نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح «اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی» رای دادند. در صورت تصویب این طرح به افغانستانی‌هایی که همراه سپاه پاسداران در سوریه می‌جنگند هم تابعیت ایرانی اعطا خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی ۱۰ شهریور طرح یک فوریتی تغییر قوانین مهاجرت و شهروندی برای «اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی» را تصویب کردند. بر اساس این طرح به «لشکر فاطمیون» - افغانستانی‌هایی که همراه سپاه پاسداران در سوریه می‌جنگند - هم تابعیت ایرانی اعطا خواهد شد.

عکس از آرشیو

طرح جامع تغییرات قوانین مهاجرت و شهروندی که بر اساس آن تابعیت ایرانی به فرزندان مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی تعلق می‌گیرد، با ۱۲۰ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تصویب شد.

فرزندان ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، اکنون یک گام تا دریافت شناسنامه ایرانی فاصله دارند. طرح همچنان باید در شورای نگهبان بررسی و تصویب شود.

این طرح تنها شامل فرزندانی می‌شود که حاصل ازدواج شرعی زن ایرانی و مرد دارای تابعیت خارجی یا فاقد تابعیت یا دارای تابعیت مشکوک باشند و تا تاریخ ۱/۱/۱۳۹۶ متولد شده باشند.

همچنین کسانی که مادر آنها ایرانی است – چه در ایران متولد شده باشند، چه در خارج - مشروط به اینکه ازدواج پدر و مادر با قوانین ایران به ثبت رسیده باشد و فرزند حداقل تا سن ۱۸ سالگی، ۱۵ سال در ایران ساکن باشد، مشمول دریافت شناسنامه ایرانی می‌شوند.

ازدواج شرعی ایرانی با مرد غیر ایرانی این شرط را به همراه دارد که اگر زن مسلمان است، مرد هم باید مسلمان باشد یا مسلمان شده باشد.

این طرح اگر تصویب نهایی شود، بیشتر از همه مشکلات فرزندان زنانی ایرانی را حل خواهد کرد که با مهاجران ساکن ایران، بیشتر از همه مهاجران افغانستانی، ازدواج کرده‌اند.

کودکان این زنان تا به امروز به صورت قانونی ایرانی محسوب نمی‌شدند.

با اینکه بسیاری از کودکان مادران ایرانی و پدران افغانستانی در ایران به دنیا آمده‌اند، آنها مشمول داشتن شناسنامه ایرانی نیستند که خود پیش‌نیاز به دست آوردن خدمات شهروندی از جمله تحصیل در مقاطع مختلف است.

رضا شیران خراسانی نماینده‌ای که طرح را در مجلس مطرح کرده و پیش‌برده می‌گوید که جمعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر برآرود شده که «با وجود سکونت این جمعیت در ایران، حقوق و تکالیف آنها تعریف نشده است.»

شهروندی آنان که به جمهوری اسلامی خدمات شایان ارائه ‌کنند

با وجود اینکه مشکلات شهروندی فرزندان زنان ایرانی که با مردان افغانستانی ازدواج کرده‌اند از اول انقلاب ۱۳۵۷ مطرح بوده است، مجلس شورای اسلامی تنها پس از جنگ سوریه و مطرح شدن اعطای شهروندی به سربازان افغانستانی داوطلب سپاه پاسداران حاضر به بازنگری قوانین مهاجرت و شهروندی ایران شد.

در طرح بازنگری قوانین شهروندی موضوع اعطای تابعیت ایرانی به نیروهای «سپاه فاطمیون» که نیروی شبه‌نظامی افغانستانی‌های وابسته به سپاه قدس هستند هم مطرح شده است.

عکس از آرشیو - سبحان قلندی از کشته‌شدگان «سپاه فاطمیون» در سوریه

طرح «بهینه‌سازی» قوانین مهاجرت و شهروندی در ایران، می‌خواهد به به نخبگان مهاجر، سرمایه‌گذاران بزرگ و «کسانی که به نظام جمهوری اسلامی خدمات شایانی ارائه ‌کنند» هم شهروندی ایرانی اعطا کند.

شیران خراسانی گفته است که این طرح شامل خانواده‌های کشته‌شدگان «لشکر فاطمیون» در سوریه هم می‌شود: «در لایحه احکام دائمی که در شورای نگهبان است، ما نسبت به تعیین تکلیف خانواده‌های شهدای لشکر فاطمیون اقدام کردیم.»

او می‌افزاید که بر اساس این طرح پش از اعطای شهروندی به «آنان که جمهوری اسلامی خدمات شایان ارائه کرده اند» از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی استعلام می‌شود و سپس در صورت مثبت بودن نتیجه استعلام به این افراد تابعیت ایرانی اعطا خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمیل

    با سلام میخواستم بدونم این طرح چه زمانی اجرائی میشه خواهشا جواب این سوالو بدین

  • زهرا

    امیدوارم این قانون هر چه سریعتر اجرایی شه. ما مادران ایرانی دوست داریم همان طور که فرزاندمان فارسی حرف میزنند تابعیت ایرانی هم داشته باشند. من دوست ندارم که فرزندانم کانادایی صرف باشند. شما فکر کنید فرزند مریم میرزاخانی یکی از بزرگترین ریاضی دانهای جهان نتواند شناسنامه ایرانی بگیرد چون همسر ایشان هم خارجی است. از این قانون خوشحالیم و دعا میکنیم زودتر اجرایی شود...

  • مينا

    امروز 20 شهريور است، دقيقا 10 روز از موافقت فوريتي مجلس ميگذرد ولي متاسفانه خبر قطعي شدن اين موافقت اعلام نشده. دو فرزند ذكور از ازدواج با همسر انگليسي ام دارم كه سالهاست بدنبال گرفتن تابعيت ايراني برايشان هستم. بارها اين قانون در مجلس مطرح شده و ما را خوشحال كرده ولي به نتيجه نرسيده. فرزندانم بزرگ شدند و هر دو همسر ايراني دارند و يكسال ونيم پيش صاحب نوه شدم كه او هم به علت تابعيت انگليسي پدرش ,كه فرزند من باشد, نميتواند تابعيت ايراني داشته باشد. اين موضوع فقط مربوط به افقاني ها، عراقي ها و سوريه اي ها نيست بلكه مشكل تمام زنهاي ايراني است كه همسري خارجي از هر كشور ديگري دارند. منكه هنوز نا اميدم ولي از صميم قلب آرزو ميكنم اين دفعه اين لايحه فوريتي مجلس قانون رسمي مملكت ما بشود.

  • مهری

    من خیلی خشحال شدم از اینکه اگه ودقعا درست باشه این خبر، مادر و پدر مادرم ایرانی بودن که حالا در قید حیاط نیستن، پنجا یا شصت سال پیش به صورت غیر قانونی به کشور افغانستان آمده بودند و سالها در آنجا زندگی کردن و فرزندانی به دنیا آوردن که دخترانشون را به همان مردم یعنی افغانها دادن و به پسرشون هم دختر افغانی گرفتن، مامان منم با پدرم عروسی کردن، تا زمانیکه روسها به افغانستن قشون کشی کردن و پدر من ترور شد ، من و دو خواهر و برادرم و مامانم با پدر بزرگ و مادربزرگ ایرانیم که اگه قضیه حمله روس در سال 1359 به افغانستان نمیشد اصلا اینها فراموش میکردند که ایرانی هستن، ما همه در سال 1360 اومدیم ایران، 27 در ایران زندگی کردیم،نهایتا مشکلات زیادی به خاطر نداشتن شناسنامه ایرانی تحمل کردیم و سرانجام در سال 1387 فکر میکنم برگشتیم افغانستان، اول من اومدم وقتی شغلی پیدا کردم تمام اعضای فامیل رو آوردم و مادرم ننچار همراه م به افغانستان برگشتن، من افغنستان رو دوست دارم و به آن افتخار میکنم، من سه ساله بود که کشورم رو ناگزیر ترک کردم حالا برگشتم اما برادر کچکم که الان 33 ساله هست و 6 ماه بود که ایران رفتیم ، کشور افغنستانو کشور خودش نمیدونه، سوال من اینه از دولتمردان محترم ایرانی افرادی مثل من که پدر بزرگ و مادر بزرگ ایرانی آنها در کشور دیگر زندگز کرده، اطفال به دنیا آورده و همانجا با تابعه همان کشور دومی عروسی کرده و اطفال آنها مدت طولانی در کشور مادر (خون، تابعیت،پدر) بزرگ شده چه کنند،باز هم از مهما نواز طولانی شما مردم خوب ایران و زحمتهایی که برای امثال ما کشیدید قدردانی میکنیم.

  • بابکان

    خوب است ، باید این کار پیشتر از این میشد. مردمی که در افغانستان و پاکستان زندگی می کنند مانند ما و بسیاری هم تباران ما هستند. نفرین بر حاکمان روس و بریتانیا که میان ما مرز کشیدند. البته سران خیانتکار و بی کفایت ما اثر خود را داشتند. ولی امروزه حکومت خیلی مقدس می خواهد از این قانون سؤاستفاده کند و از جاهای دیگری کسانی را بیاورد بفرستد سوریه و ... جنگ. زیرا دیگر حتا در میان حز ب الهی ها هم کم پیدا میشوند که به چنین جنگ هایی بروند.

  • نگار

    مجلس با این کار دختران ایرانی را تبدیل به یک کالا کرده تا دیگران از ان برای خود به سود برسند چه سرنوشت بدی دارد این دختران که با مردان ازدواج می کنند که هیچ حسی به انها ندارند مگر ادم تا کی جوان است جوانی که دیگر برنمیگرد و این دختران نیز قربانی سرنوشت شوم شده اند

  • نازنین

    وای بر دختران ایران زمین از فردا مردان بیگانه برای خرید دختر ایرانی به سرزمین ایران یورش میبرند ننگ بر این پارلمان بی ابرو دختر ایرانی هیچ ارزشی برای ان ها ندارد اقانون ازدواج با پدر خوانده کم نبود قانون ننگین تابعیت به بیگنانه را هم به شاهکارهای خود افزودند که تنها قربانی دختران ایران زمین هستتد

  • Tara

    شرط پانزده سال زندگی در ایران منصفانه نیست. فرزندان مادران ایرانی مقیم خارج هم باید این حق رو داشته باشن.

  • شینا

    مادر خیلی بهتراز پدر میتونه فرهنگ و زبان ایرانی رو به بچه اش یاد بده . و بچه های دو زبانه میتونن خیلی برای آینده ایران مفید باشند. چه در زمینه تجارت خارجی چه در زمینه توریسم و آموزش، بچه ای که۰خون ایرانی داره باید ملیت هم بتونه بگیره .

  • شینا

    خیلی سخت گیرانه هست. شرط پانزده سال زندگی در ایران . فرزندان مادران ایرانی مقیم خارج هم باید این حق رو داشته باشن. به نضر من بچه ای که خون ایرانی داره چه از مادر چه از پدر باید ملیت ایرانی بگیره . که

  • تارا

    قدم مثبتیه. بدون تابعیت، این بچه ها قادر به داشتن کارت ملی نبودند به همین دلیل نمیتونستن به مدرسه و بعد به دانشگاه بروند. خوشحالم که اونها میتونند تحصیل کنند و از امکانات دیگه برخوردار بشوند و در نتیجه به فقر نیفتند. امیدوارم تمام خانواده ها به بچه های خود یاد بدهند که با این کودکان رفتار خوب و شایسته داشته باشند. یادتان باشه که در کانادا یکی از اعضای پارلمان یک خانوم افغانی هست که خیلی هم احترام داره. یعنی اگر به این کودکان امکانات بدهین و با آنها درست رفتار کنید میبینید آنها با بچه های ایرانی یا أمریکایی یا کانادایی فرقی ندارند.

  • sden

    طرفای شما گویا زن فقط لله بچه اش محسوب میشه حسین آقا!!! سرزمین مادری به گوش ات نخورده؟ یا زبان مادری؟! اینهایی که دخترهاشون رو می فروشند خیلی دست کمی از تویی که فکر می کنی مادر بی اهمیته ندارند. فقر و فلاکت باعث دخترفروشی شده .تو چرا بر علیه حق مادران هستی؟!! فقر فرهنگیه مشکل تو لابد!

  • حسین

    یک چیز را هم یادام رفت بنویسم از این پس سیل عربا و افغان ها به ایران جاری خواهد شد چرا به این ها تابعیت پدرانشان را نمیدهند

  • حسین

    تبریک از این به بعد باید بچه پاکستانی ها و افغانی ها و عراقی ها را بزرگ کنیم

  • Peyman

    عالیه محلس نگهبان خرابش نکنه فقط