ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یکه‌تازی «فروشنده» در سینماهای ایران

در نخستین روز نمایش عمومی تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی، این فیلم فروش خیره‌کننده‌ای داشت.«دلواپسان» نگران‌ شده‌اند. فروشنده مهم‌ترین گرینه ایران برای اسکار است.

سرانجام نمایش عمومی فیلم «فروشنده» ساخته تحسین‌شده اصغر فرهادی در ایران آغاز شد. در نخستین روز، «فروشنده» فقط در تهران بیش از ۲۵۰ میلیون تومان فروش کرد. نگرانی «دلواپسان» همچنان ادامه دارد. آن‌ها این فیلم را به ترویج «بی‌غیرتی» متهم می‌کنند و می‌گویند مصداق «ولنگاری فرهنگی»‌ست. فیلم «فروشنده» یکی از مهم‌ترین گزینه‌های ایران برای معرفی به آکادمی اسکار است. پیش‌شرط آن اما نمایش عمومی در ایران بود که اکنون تحقق پیدا کرده.

استقبال خیره‌کننده مردم از فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی (عکس: روزنامه شرق)

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که اصغر فرهادی پیش از سفرش به اسپانیا در سینما کوروش و سینما آزادی تهران به میان تماشاگران فیلم‌اش رفت و به خاطر توجه آن‌ها به این فیلم، از تماشاگران سپاسگزاری کرد: «قدر محبتی که به فیلم‌هایم را دارید می‌دانم و این برایم بزرگ‌ترین سرمایه و خوشبختی در زندگی است.»

فرهادی گفت: «هر وقت که وارد سالن می‌شدم احساس می‌کردم که کسی در سالن نیست. همه متمرکز فیلم بودند و سکوت بر سالن حاکم بود.»

خشم دلواپسان از حوزه هنری

در همان حال گروهی از رسانه‌های اصول‌گرا که با نمایش فیلم «فروشنده» به شکل وسیع در پردیس‌های سینمایی و سینماهای حوره هنری مخالف‌اند ادعا کردند که در نخستین روز نمایش این فیلم، تعدادی از صندلی‌های سینماها خالی مانده بود.

علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم «فروشنده» به روزنامه شرق گفته است: «در روز نخست اگران فیلم همه بلیت‌ها فروش رفت. سئانس ۹ صبح فول شد و بلیت‌های یک‌ربع به هفت صبح هم فروش رفته بود. اما فقط تعدادی از مخاطبان که بلیط‌ها را پیش‌خرید کرده بودند خواب ماندند.»

خشم رسانه‌های اصول‌گرا اکنون متوجه حوزه هنری شده است.

در سال ۱۳۹۳ به دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۲۷ سالن سینما در اختیار حوزه هنری قرار گرفت و تعداد سالن‌های سینمای حوزه به بیش از ۱۰۰ سالن افزایش پیدا کرد. پیش از نمایش عمومی فیلم «فروشنده» روزنامه کیهان و هفته‌نامه یالثارت حوزه هنری را متهم کرده بودند که تحت فشار جریان «شبه‌روشنفکری» قرار گرفته و با لابی‌گری به نمایش فیلم «سفارشی شرکت‌های عربی – غربی» با مضمون «غیرت‌ستیزی» تن داده است.

رجانیوز، سایت دلواپسان حلقه پایداری بعد از نخستین نمایش فیلم «فروشنده» در سینماهای تهران و استقبال مردم از این فیلم مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی را به بی‌تفاوتی متهم کرده و بر او خرده گرفته که چرا از حق وتوی خود در شورای پروانه نمایش برای جلوگیری از اکران فیلم «فروشنده» استفاده نکرده است.

رجانیوز می‌نویسد: «[مهدی خاموشی] لباس پیامبر بر تن کرده و نمایندگی رهبری را بر دوش دارد اما به سمت کسانی غش کرده که دارند دین و ایمان را به تاراج می‌برند.»

رعنا و عماد

تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی زندگی زن و شوهری به نام رعنا (ترانه علیدوستی) و عماد (شهاب حسینی) را نشان می‌دهد که مجبور می‌شوند به طور موقت در خانه‌ای غیر از منزلشان سکونت کنند. رعنا مورد تعرض قرار می‌گیرد و بحرانی در زندگی زناشویی آن‌ها به وجود می‌آید. دلواپسان پلات این فیلم را مصداق «بی‌غیرتی» جلوه داده‌اند.

روزنامه «جوان» هم به این فیلم تاخته و نوشته بود: «ماجرای غیرت‌زدایی از جامعه در فیلم‌های ایرانی داستان ریشه‌دار و دنباله‌داری است اما آنچه به نظر می‌رسد در این میان اهمیت دارد، این است که ظاهراً موضوع غیرت‌زدایی برای حوزه هنری خط قرمز محسوب نمی‌شود و فروشنده قرار نیست در لیست تحریمی‌های این نهاد انقلابی قرار بگیرد.»

فیلم «فروشنده» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن را برای اصغر فرهادی و جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره معتبر سینمایی را برای شهاب حسینی به ارمغان آورد.

این فیلم در سینماهای فرانسه اکران می‌شود و انتظار می‌رود که مانند فیلم «گذشته» فروش خوبی داشته باشد. شرکت آمازون امتیاز این فیلم را خریده است که این هم موفقیتی در بازارهای جهانی به شمار می‌آید. علاوه بر این قرار است این فیلم در چند کشور اروپایی از جمله در آلمان هم به نمایش درآید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.