ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عباس کیارستمی و ماجرای یک پوستر

ایران درودی، از نقاشان پیشرو ایران، کارگردان بزرگ سینمای ایران را به طور غیرمنتطره‌ای در یک مؤسسه چاپ و فتوکپی ملاقات کرد. حاصل این دیدار یک پوستر بود.

ابتکار کیارستمی برای پوشاندن موهای ایران درودی

عباس کیارستمی کارگردان بزرگ سینمای ایران، ۴ ژوئیه سال جاری پس از سکته مغزی در بیمارستانی در پاریس درگذشت. از آن زمان تاکنون علل مرگ او همچنان مورد بحث است. روزنامه‌ لوموند چندی پیش نوشت: «چه کسانی عامل جان باختن این کارگردان نامدار هستند؟»

ما اما وارد این بحث‌ها نمی‌شویم. برای بزرگداشت خاطره کیارستمی که هنرمندی چند وجهی بود و تنها نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم برای سینمای ایران به ارمغان آورد، به یاد گفت‌و‌گوی بلندی افتادم که در پاریس با ایران درودی، یکی از برجسته‌ترین نقاشان معاصر ایران و نویسنده‌ کتاب «فاصله دو نقطه...» انجام دادم.

ایران درودی متولد ۱۳۱۵ در مشهد، به عنوان نقاش شهرت دارد. در پاریس و بروکسل در زمینه هنر و در نیویورک در رشته تهیه‌کنندگی و کارگردانی برنامه‌های تلویزیون تحصیل کرده. نمایشگاه‌های نقاشی او از سال ۱۳۳۷ در ایران و کشورهای جهان برگزار می‌شود. از ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ نیز فیلم‌های مستند بسیاری در زمینه «شناسایی هنر» برای تلویزیون ایران ساخته است.

«فاصله دو نقطه...» (۱۳۷۵) خاطرات داستان‌گونه او از دوران کودکی تا حال است که تاکنون ده بار تجدید چاپ شده.

در گفت وگوی بلند با ایران درودی که طی سه روز از رادیو زمانه پخش شد این هنرمند ایرانی به نخستین نمایش فیلم «ایران درودی؛ نقاش لحظه‌های اثیری» ساخته‌ بهمن مقصودلو اشاره کرده بود که روایت فرازها و فرودهای زندگی اوست.

ایران درودی همچنین خاطره‌ای از دیدار غیرمنتظره‌اش با عباس کیارستمی در یک مؤسسه‌ چاپ و فتوکپی روایت کرد. حاصل آن دیدار پوستری‌ست که بعدها در هزاران نسخه منتشر شد و به گفته ایران درودی از کارهای هنرمندانه و ماندگار کیارستمی‌ست.

این بخش از گفت‌و گو با ایران درودی را یک بار دیگر می‌شنوید:

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    این کار اسمش ابتکار نیست، سانسور است.