ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنامه عمل اجلاس گروه ۲۰ برای رشد اقتصادی در جهان

۲۰ کشور صنعتی بزرگ جهان در نشست خود در هانگژوی چین با اعلام یک برنامه عمل می‌خواهند اقتصاد کم‌جان جهانی را تقویت کنند آن‌ها در بیانیه پایانی خود آورده‌اند: «رشد اقتصادی بیش از حد انتظار ضعیف شده است».

نشست دو روزه ۲۰ کشور صنعتی بزرگ جهان در شهر هانگژوی چین پایان یافت. این کشورها در بیانیه پایانی خود بر رشد اقتصادی بیشتر تأکید کردند و یک برنامه عمل پیش روی خود گذاشتند.

نشست ۲۰ کشور صنعتی بزرگ جهان در شهر هانگژوی چین

گروه ۲۰ در بیانیه پایانی خود تلاش کرده است تا به جهان نشانی از ثبات و اعتماد دهد.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین که بیانیه پایانی را می‌خواند از «هم‌رأیی گسترده» در پاسخ به چالش‌های جهانی سخن گفت. در بیانیه پایانی نیز آمده است: «ما مسیر اقتصاد جهانی را تعیین کردیم و تمام ابزارهای سیاسی، مالی، سیاست‌های بودجه‌ای و ساختاری را در این راه به‌کار می‌گیریم.»

ارزیابی گروه ۲۰ از اقتصاد جهانی اما قابل تأمل است. در بیانیه آمده است: «خطرات شیب نزولی بر اثر بی‌ثباتی بالقوه بازارهای مالی، نوسانات در قیمت کالاها، سکون در تجارت و سرمایه‌گذاری و رشد آهسته بهره‌وری و اشتغال در برخی از کشورها همچنان باقی است.»

بر اساس این بیانیه بحران پناهندگی، تروریسم، جنگ و دیگر خطرات ژئوپلتیک این وضعیت را دشوارتر هم کرده است.

کشورهای صنعتی بزرگ جهان هشدار داده‌اند که اقتصاد جهان نیازمند کمک است، سیاست‌های مالی به تنهایی نمی‌توانند به رشد موزون منجر شوند و اصلاحات ساختاری و سیاست‌های بودجه‌ای تدابیر مورد نیازند.

آن‌ها می‌گویند انعطاف‌پذیری مالی، سیاست‌های مالیاتی و هزینه‌های عمومی باید به سود رشد باشند و بدهکاری‌ها باید به‌شکلی «قابل تحمل» پرداخت شوند.

در بیانیه همچنین بر نوآوری و نوسازی دیجیتال در زنجیره تولیدی تأکید شده است.

ناظران اما به‌شدت از بیانیه مبهم اجلاس گروه ۲۰ انتقاد کردند. تریس سینسبوری، مدیر مرکز گروه ۲۰ در مؤسسه استرالیایی «لاوی» می‌گوید: «تنها چیزی که پس از این بیانیه می‌توانیم بگوییم این است که خطرات همچنان باقی‌اند و باز هم باید روی بیکاری بیشتر حساب باز کنیم.»

او افزود: «گروه ۲۰ خوب می‌تواند صحبت کند اما راه روشنی برای عمل نشان نمی‌دهد.»

در بیانیه پایانی همچنین تولید بیش از حد به‌عنوان «مشکل جهانی» توصیف شده است، امری که به‌طور مکرر چین انجام می‌دهد. با این حال چین هم‌صدا با کشورهای دیگر گروه ۲۰ بر خواست «اقدامات مؤثر برای غلبه بر چالش‌های موجود» تأکید کرده است.

۲۰ کشور صنعتی بزرگ جهان در بیانیه خود همچنین بر مبارزه با فرار از مالیات تأکید کرده و خواهان تقویت آن شده‌اند. به‌گفته آن‌ها وضعیت «بهشت‌های مالیاتیِ» غیرشفاف باید روشن شود. به‌همین خاطر از سازمان کشورهای صنعتی (OECD) خواسته شده تا فهرستی از کشورها و مناطقی که سیستم مالیاتی آن‌ها با استانداردهای بین‌المللی منطبق نیست، تهیه کند. این فهرست باید تا نشست بعدی گروه ۲۰ در سال ۲۰۱۷ در هامبورگ، آماده شود. در بیانیه آمده است: «در برابر سرزمین‌های ذکر شده اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.»

پیش از این، «آکسفام»، بنیاد بین‌المللی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، از کشورهای گروه ۲۰ خواسته بود که اقدامات بیشتری برای مقابله با کلاهبرداری‌های مالیاتی و جابه‌جایی سودهای مالی به‌اجرا در آورند.

به‌گفته «آکسفام» هر سال کشورهای در حال توسعه دست‌کم ۱۰۰ میلیارد دلار به‌دلیل اجتناب شرکت‌های چندملیتی از پرداخت مالیات، از دست می‌دهند.

«آکسفام» این بند از بیانیه گروه ۲۰ را مثبت ارزیابی کرده است.

بیانیه ۲۰ کشور صنعتی بزرگ جهان همچنین برکسیت، همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اروپا را موجب «نااطمینانی در اقتصاد جهانی» دانست و اظهار امیدواری کرد که بریتانیا «یک شریک قوی برای اروپا» باقی بماند.

اجلاس سران گروه ۲۰ در روزهای ۱۴ و ۱۵ شهریور (۴ و ۵ سپتامبر) برگزار شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.