ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران با طرح فریز نفت مخالفت نمی‌کند

در آستانه نشست اوپک رایزنی مسئولان نفتی شدت گرفته است. ایران که پیشتر مخالف اجرای طرح فریز نفتی بود، می‌گوید که با این طرح مخالفت نمی‌کند اما موضع شفاف هم نمی‌گیرد.

یک مقام مسئول وزارت نفت جمهوری اسلامی از موافقت ایران با اجرای طرح فریز نفتی خبر داد.

نفت پس از کمیته ناظر بر توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک گران شد - تصویر آرشیوی
در آستانه نشست غیرعلنی اوپک، ایران می‌گوید که نمی‌تواند با طرح فریز نفتی مخالف باشد.

همزمان با سفر دبیر کل اوپک به تهران، مهران امیر‌‌معینی قائم مقام مدیر امور اوپک وزارت نفت جمهوری اسلامی گفت که ایران نمی‌تواند با طرح فریز نفتی مخالفت کند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، امیر‌معینی طرح فریز نفتی را به لحاظ اقتصادی «خوب» دانست و افزود: «نمی‌توانیم بگوییم که از طرح فریز حمایت نمی‌کنیم».

او این طرح را «عامل ثبات» در بازار نفت خواند و با بیان اینکه «ایران نمی‌خواهد در مقابل سایر اعضای اوپک قرار بگیرد»، گفت: «برای پیوستن به طرح فریز برخی احتیاط‌ها را مد نظر داریم».

امیر معینی دست‌یابی به تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت و موضع سایر اعضای اوپک را از عوامل موثر در تصمیم‌گیری ایران عنوان کرد و افزود: «تا مطمئن نشدیم که دیگران چه موضعی می‌گیرند اعلام موضع شفاف منطقی به نظر نمی‌رسد».

در همین رابطه علی کاردر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر پیوستن به طرح فریز نفتی را حوزه اختیار وزیر نفت دانست و گفت که تصمیم نهایی  را در این مورد بیژن زنگنه می‌گیرد.

امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت نیز به صورت تلویحی از آمادگی ایران برای اجرای این طرح خبر داد. او گفت: «ایران با حفظ منافع ملی، از هر اقدامی برای احیای قیمت‌ها و برقراری ثبات در بازار نفت حمایت می‌کند.»

کاهش تولید عربستان، شرط ایران برای طرح فریز نفتی

برپایه گزارش رسانه‌ها محمد بارکیندو دبیرکل اوپک، دوشنبه ۱۵ شهریور در تهران برای دست‌یابی به یک توافق نهایی با وزیر نفت جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد.

هدف از این رایزنی‌ها طرح فریز نفتی و مدیریت قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام شده است. پیش از این نیز نورالدین بوطرفه وزیر انرژی الجزایر در سفر به تهران تلاش کرد که موافقت ایران را برای طرح فریز نفتی جلب کند.

او پیش از ترک تهران به رسانه‌ها گفت که اعضای اوپک برای تعیین قیمت نفت به توافق رسیده‌اند و هماهنگی بیشتر در نشست الجزایر به دست خواهد آمد.

اما روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که صبح دوشنبه ۱۵ مرداد منتشر شد، به نقل از محمدصادق جوکار، کارشناس ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی، پیوستن ایران به طرح فریز نفتی را منوط به کاهش تولید روزانه عربستان سعودی دانست.

این کارشناس انرژی ایران معتقد است که ایران «می‌تواند طرح فریز نفتی را با این هدف بپذیرد که در گام بعدی به طرحی مبنی بر کاهش تولید نفت از سوی عربستان سعودی منجر شود».

ایران و عربستان سعودی دو رقیب منطقه‌ای هستند که پیش از این نیز در نشست‌های متعدد اوپک مانع از دست‌یابی اعضا به توافق شده‌اند.

مقام‌های سعودی که همزمان با تحریم‌ ایران و جنگ لیبی تولیدات خود را به بیش از ۹ میلیون بشکه نفت در روز رسانده‌اند، خواستار کاهش تولید ایران پس از رفع بخشی از تحریم‌ها هستند.

در مقابل ایران نیز نشست سال گذشته اوپک را که به منظور اجرای طرح فریز نفتی در قطر برگزار شد، تحریم کرد. در آستانه نشست غیرعلنی الجزایر که قرار است مهر/ سپتامبر امسال برگزار شود، سران ایران و عربستان سعودی خواستار کاهش تولید طرف مقابل شده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.