ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرهاد فخرالدینی از رهبری ارکستر ملی ایران استعفا داد

یکی از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی ایران سکوت را ترجیح داد. بنیانگذار ارکستر ملی ایران می‌گوید با توجه به سوءتدبیرها، دیگر نمی‌تواند از اعتبارش هزینه کند.

فرهاد فحرالدینی موسیقی‌دان برجسته ایرانی در اعتراض به وضع نابسامان ارکستر ملی ایران و عدم پرداخت حقوق‌ نوازندگان از مدیریت هنری ارکستر ملی استعفا داد.

فرهاد فخرالدینی، موسیقی‌دان برجسته و رهبر مستعفی ارکستر ملی

فرهاد فخرالدینی در اعتراض به وضع نابسامان ارکستر ملی ایران به خبرگزاری مهر گفته است: «این چه وضعیتی است که هنوز عضو ارکستر موسیقی ملی ما پول نت‌نویسی خود را دریافت نکرده اما آقایان می‌روند و از کشورهای دیگر مهمان خارجی می‌آورند و برای آنها هزینه‌های هنگفتی می‌کنند. من نمی‌دانم با این سن و سال چقدر باید از اعتبار خودم هزینه کنم که هنرمندان در کنار ما حضور داشته باشند؟»

به گفته فرهاد فخرالدینی همه هنرمندانی که با ارکستر ملی همکاری می‌کنند بخشی از دستمزدهایشان را دریافت نکرده‌اند.

رهبر مستعفی ارکستر ملی ایران خواهان پرداخت دستمزدهای به تعویق افتاده هنرمندان شده. فخرالدینی گفته است که در روزهای گذشته علی اکبر صفی‌پور، مدیر عامل بنیاد رودکی تلاش کرده او را از استعفا منصرف کند، اما او ترجیح داده به همکاری‌اش با ارکستر ملی خانمه دهد: «من دیگر نمی‌دانم چه حرفی را باید در زمینه ارکستر ملی بازگو کنم و فکر می‌کنم در این مجال بهتر است به آقایان بگویم هر کاری که دوست داشتید با ارکستر موسیقی ملی انجام دهید.»

پیش از این، در اسفند ۹۴ علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک تهران در نامه‌ای به علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی در اعتراض به وابستگی هنرمندان ارکستر سمفونیک به بنیاد رودکی، بی‌نظمی‌های اداری و سلب آرامش از هنرمندان و عدم پرداخت دستمزدها از سمت خود کناره‌گیری کرده بود.

این دومین بار است که فرهاد فخرالدینی از رهبری ارکستر ملی تهران استعفا می‌دهد. او که در سال ۱۳۷۷ زیر نظر دفتر موسیقی ارشاد اسلامی، ارکستر ملی ایران را بنیان گذاشته بود، در سال ۱۳۸۸، پس از لغو کنسرت محمد رضا شجریان از رهبری ارکستر ملی استعفا داد.

او در یکی از مصاحبه‌هایش درباره نخستین استعفایش می‌گوید: «برنامه ارکستر ملی به یک هفته بعد از انتخابات [۸۸] موکول شد که همزمان بود با آشفتگی‌های بعد از انتخابات. به همین دلیل حاضر نشدم به روی صحنه بروم. از طرف دیگر دفتر موسیقی عجولانه تصمیم گرفت و در نهایت ارکستر را تعطیل کردند و با تعطیلی ارکستر من هم قهر کردم و دیگر برنگشتم. خیلی سعی کردند که من برگردم ولی دل من شکسته بود. حدوداً دوسال ارکستر بلاتکلیف مانده بود.»

فخرالدینی بعد از یک سکوت طولانی‌مدت چهار ساله، اسفند ۹۲ روی صحنه رفت و در سالن همایش‌های برج میلاد، قطعاتی از جواد لشکری، علی تجویدی‌ و همایون خرم‌ را توسط ارکستر «مهرنوازان» عرضه کرد.

او برای ارکستر ملی ایران ۲۰۰ قطعه آماده کرده و آرشیوی هم از قطعات ماندگار موسیقی ملی ایران فراهم آورده است. کتاب خاطرات این موسیقی‌دان برجسته با عنوان «شرح بی‌نهایت» نیز منتشر شده. این کتاب زاویه‌هایی از تاریخ موسیقی ایران و شخصیت‌هایی اثرگذار در زندگی و آفرینش هنری فرهاد فخرالدینی را بیان می‌کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.