ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله دوباره رهبران ایران به عربستان سعودی

جنگ لفظی میان ایران و عربستان شدت گرفته است. علی خامنه‌ای خواهان بررسی حادثه منا در یک هیأت حقیقت‌یاب اسلامی شده و حسن روحانی گفته است مسأله با سعودی‌ها فقط مراسم حج نیست.

در پی انتقادهای اخیر رهبر جمهوری اسلامی ایران از عربستان سعودی، او بار دیگر علیه سران سعودی سخن گفت و خواهان بررسی یک هیأت حقیقت‌یاب اسلامی از حادثه منا شد. رئیس جمهوری ایران نیز رهبران سعودی را مورد حمله قرار داد و آن‌ها را مسئول حادثه منا دانست. روحانی گفت مشکل ایران با عربستان سعودی فقط مسأله حج نیست.

دور تازه‌ای از اختلاف خامنه‌ای با روحانی: دخالت در جنگ و صلح

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۵ شهریور پیام شدیدالحنی درباره مراسم حج علیه عربستان سعودی نوشت و در پی آن محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان سعودی نیز پاسخی به مقامات ایرانی داد، اکنون دو مسئول اصلی جمهوری اسلامی بار دیگر عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفتند.

علی خامنه‌ای چهارشنبه ۱۷ شهریور با خانواده‌های کشته‌شدگان حادثه منا و مسجدالحرام دیدار کرد و از «بی‌کفایتی» و «بی‌لیاقتی آل سعود» در این رویدادها حرف زد و گفت ایران در مقابل «جهالت و گمراهی آل سعود» ایستاده است. او از کشورهای دیگر خواست تا همچون ایران «گریبان سعودی‌ها را بگیرند».

او با طرح موضوع تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب اسلامی برای بررسی رویداد منا، افزود: «آل سعود اگر به ادعای بی‌تقصیری خود در حادثه منا مطمئن است، دهان‌ها را با پول نبندد و بگذارد هیأت حقیقت‌یاب، مسأله را از نزدیک دنبال کند.»

در حادثه منطقه منا در شهر مکه، (دوم مهر ۱۳۹۴ / ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵) به‌دلیل ازدحام جمعیتِ زائران، بیش از دو هزار نفر جان باختند که تعداد کشته‌شدگان ایرانی در این رویداد ۴۶۴ نفر اعلام شد. در پی این حادثه تنش‌های دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی ایجاد شد زیرا مقامات ایران مسئول این رویداد را عربستان سعودی می‌دانستند.

مقام‌های ایران، از جمله رهبر جمهوری اسلامی از زمان وقوع حادثه منا حملات شدیدی به مسئولان سعودی کردند و حتی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی این حادثه را نوعی «توطئه» خواندند. عربستان سعودی آن را یک «حادثه غم‌انگیز» دانست و خالد الفالح، وزیر بهداشت عربستان سعودی در جریان دیدار با حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران پیام تسلیت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به دولت ایران و خانواده‌های قربانیان حادثه منا را تقدیم او کرد.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با خانواده‌های کشته‌شدگان منا از «خودداری حکام سعودی از یک عذرخواهی زبانی» سخن گفت و آن را «اوج وقاحت و بی‌شرمی» دانست.

او همچنین با اشاره به نقش عربستان سعودی در درگیری‌های منطقه‌ای گفت: «واقعیت ماجرا این است که سعودی‌های منفور، یک گروه در درون جهان اسلام هستند که برخی از آن‌ها دانسته و برخی نادانسته به دشمنی با مسلمانان مشغولند و جهان اسلام باید با ایستادگی در مقابل آنان، از اربابان سعودی‌ها یعنی آمریکا و انگلیس خبیث اعلام برائت و بیزاری کند.»

روحانی: عربستان سعودی از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است

روز چهارشنبه همچنین حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه هیأت دولت گفت حکومت سعودی «با مانع‌تراشی، از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است.»

روحانی هم به حادثه منا اشاره کرد و گفت: «نه عذرخواهی انجام شد و نه خسارتی جبران گردید و نه برای سال‌های آینده برای مسلمانان استمداد و همفکری اتخاذ شد و شاهد برنامه‌ریزی جدیدی هم برای بهبود وضعیت آینده نیستیم.»

حسن روحانی قطع رابطه عربستان سعودی با ایران را به دلیل «فشارهای سیاسی و حقوقی» ایران دانست و افزود آن‌ها «به دنبال بهانه‌ای بودند که خود را از آن رها کنند» و با حمله «تعدادی نادان و احساساتی» به سفارت عربستان سعودی این بهانه به آن‌ها داده شد.

حمله به مقرهای دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد دی‌ماه سال گذشته صورت گرفت و در پی آن عربستان سعودی کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد.

روحانی همچنین گفت مشکل موجود با دولت عربستان سعودی فقط مسأله حج و منا نیست و این کشور در عراق، سوریه و یمن «جنایت» می‌کند.

محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد، نایب رئیس شورای وزیران و وزیر کشور عربستان سعودی روز دوشنبه ۱۵ شهریور / ۵ سپتامبر در پاسخ به مسئولان جمهوری اسلامی که عربستان سعودی را متهم به جلوگیری از مشارکت حجاج ایرانی در حج امسال می‌کنند گفت این تهران بود که مانع از حضور آن‌ها در حج امسال شد و حج را سیاسی کرد.

او گفت: «آن‌چه رسانه‌ها و برخی از مسئولان ایرانی می‌گویند، هیچ اعتبار و موضوعیتی ندارد و عربستان سعودی همه تسهیلات لازم را برای حجاج ایرانی فراهم می‌کند.»

به‌گفته بن نایف امسال ایران خواسته‌هایی را مطرح کرده که «امنیت حج و حجاج از جمله ایرانی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و با قداست مکان و زمان، در تضاد است».

تصمیم به عدم اعزام حجاج ایرانی در مراسم حج امسال، پس از چند دور مذاکره بین مقامات ایرانی و سعودی در خردادماه سال جاری توسط سازمان حج و زیارت ایران گرفته شد. مقامات ایران با اشاره به حادثه منا، دلیل این تصمیم را «نپذیرفتن شرط امنیت زائران ایرانی از سوی عربستان» عنوان کردند.

جدال لفظی بین سران ایران و عربستان سعودی تیرگی روابط دو کشور را عمیق‌تر و قطب‌بندی در بحران‌های منطقه‌ای را شدیدتر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roozbeh

    اینها اینقدر که برای این موضوع در عرض چند ماه عربده میکشن در طول چند ساله تحریمهای که کمر مردم. و شکست. و میلیاردها دلار به اقتصاد کشور لطمه زد نکشیدن.

  • رهبر

    و انگاری که ۸ سال جنگ و خونریزی بیهوده با عربهای همسایه بعثی در عراق کافی نبود که حال نوبت سر شاخ شدن (دفاع مقدس ۲) باعربهای سعودی در عربستان است و نوشیدن جام زهر شکستی دیگر در یک جنگ خانمان برانداز دیگر!