ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت شهروند ایرانی به اتهام قاچاق اسلحه به طالبان

<p>آیساف یا نیروهای کمک به تأمین امنیت افغانستان زیر فرمان ناتو اعلام کرد یک ایرانی را که از &laquo;رابط&zwnj;های کلیدی ارسال اسلحه از ایران برای طالبان&raquo; بوده، بازداشت کرده است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>در خبرنامه&zwnj;ای که روز جمعه سوم دی&zwnj;ماه از سوی آیساف در کابل منتشر شد، آمده است که این شهروند ایران شنبه هفته گذشته در ولایت قندهار در جنوب افغانستان بازداشت شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>آیساف در ابتدا این شخص را عضو نیروی قدس سپاه پاسداران خوانده بود اما سپس در اصلاحیه&zwnj;ای ضمن رد عضویت وی در گروه قدس، اعلام کرد که &laquo;ممکن است فرد بازداشت&zwnj;شده با چندین گروه شورشی مرتبط باشد.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>فرماندهی آیساف گفته است: &laquo;یک تیم مشترک امنیتی به&zwnj;طور مشخص این شخص را به&zwnj;خاطر کمک به انتقال جنگ&zwnj;افزار بین ایران و قندهار از طریق نیمروز، زیر نظر گرفته بود.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان قرار دارد و با استان سیستان و بلوچستان ایران هم&zwnj;مرز است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>به گفته آیساف، &laquo;این شهروند ایران ارتباط مستقیم با شماری از رهبران طالبان در قندهار داشته است.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>ولایت قندهار زادگاه ملامحمد عمر، رهبر طالبان است که طی سالیان اخیر شاهد افزایش خشونت&zwnj;ها بوده است. نیمی از خشونت&zwnj;های جاری در افغانستان در قندهار و ولایت هم&zwnj;جوار آن، هلمند رخ می&zwnj;دهند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ایران پيش از این نیز در موارد متعدد به دخالت در امور امنیتی، سیاسی و مذهبی افغانستان متهم شده بود؛ اتهاماتی که از سوی ایران رد شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ژنرال استانلی مک&zwnj;کریستال، فرمانده سابق نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود که &laquo;شواهد نشان می&zwnj;دهند که شورشیان در داخل ایران آموزش می&zwnj;بینند و وارد افغانستان می&zwnj;شوند و حتی جنگ&zwnj;افزارهای به&zwnj;دست آمده از طالبان نشان می&zwnj;دهند که از ایران وارد افغانستان شده&zwnj;اند.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>به&zwnj;تازگی در اسناد محرمانه منتشرشده از سوی سایت ویکی&zwnj;لیکس آمده است که ایران برای گسترش دامنه نفوذ خود در افغانستان، گروهی از رهبران سیاسی و مذهبی از جمله نمایندگان مجلس این کشور را حمایت مالی می&zwnj;کند.<br /> &nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

آیساف یا نیروهای کمک به تأمین امنیت افغانستان زیر فرمان ناتو اعلام کرد یک ایرانی را که از «رابط‌های کلیدی ارسال اسلحه از ایران برای طالبان» بوده، بازداشت کرده است.

در خبرنامه‌ای که روز جمعه سوم دی‌ماه از سوی آیساف در کابل منتشر شد، آمده است که این شهروند ایران شنبه هفته گذشته در ولایت قندهار در جنوب افغانستان بازداشت شده است.

آیساف در ابتدا این شخص را عضو نیروی قدس سپاه پاسداران خوانده بود اما سپس در اصلاحیه‌ای ضمن رد عضویت وی در گروه قدس، اعلام کرد که «ممکن است فرد بازداشت‌شده با چندین گروه شورشی مرتبط باشد.»

فرماندهی آیساف گفته است: «یک تیم مشترک امنیتی به‌طور مشخص این شخص را به‌خاطر کمک به انتقال جنگ‌افزار بین ایران و قندهار از طریق نیمروز، زیر نظر گرفته بود.»

ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان قرار دارد و با استان سیستان و بلوچستان ایران هم‌مرز است.

به گفته آیساف، «این شهروند ایران ارتباط مستقیم با شماری از رهبران طالبان در قندهار داشته است.»

ولایت قندهار زادگاه ملامحمد عمر، رهبر طالبان است که طی سالیان اخیر شاهد افزایش خشونت‌ها بوده است. نیمی از خشونت‌های جاری در افغانستان در قندهار و ولایت هم‌جوار آن، هلمند رخ می‌دهند.

ایران پيش از این نیز در موارد متعدد به دخالت در امور امنیتی، سیاسی و مذهبی افغانستان متهم شده بود؛ اتهاماتی که از سوی ایران رد شده است.

ژنرال استانلی مک‌کریستال، فرمانده سابق نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود که «شواهد نشان می‌دهند که شورشیان در داخل ایران آموزش می‌بینند و وارد افغانستان می‌شوند و حتی جنگ‌افزارهای به‌دست آمده از طالبان نشان می‌دهند که از ایران وارد افغانستان شده‌اند.»

به‌تازگی در اسناد محرمانه منتشرشده از سوی سایت ویکی‌لیکس آمده است که ایران برای گسترش دامنه نفوذ خود در افغانستان، گروهی از رهبران سیاسی و مذهبی از جمله نمایندگان مجلس این کشور را حمایت مالی می‌کند.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.