ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«لایحه اصلاح قانون کار مهندسی‌شده و ضد کارگری است»

موج مخالفت با لایحه اصلاح قانون کار ادامه دارد. فعالان کارگری می‌گویند که در صورت تصویب این لایحه، موج تعدیل نیروی انسانی شدت می‌گیرد.

موج مخالفت فعالان کارگری با لایحه اصلاح قانون کار ادامه دارد. یک فعال کارگری می‌گوید که در صورت تصویب این لایحه، به وزارت کار در ساختار اداری ایران نیازی نیست

یک فعال کارگری می‌گوید که در صورت تصویب لایحه اصلاح قانون کار، اخراج کارگران افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ناصر چمنی عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، لایحه اصلاح قانون کار را به «شدت ضد کارگری» خواند.

او گفت که لایحه پیشنهادی دولت یازدهم «تقریبا شبیه متن لایحه‌ای است که در دولت گذشته به همین منظور تهیه شده بود.»

دولت یازدهم نیمه تیر امسال بدون رایزنی با نمایندگان کارگران بار دیگر لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفته است که این لایحه به منظور مقررات‌زدایی از روابط کار و تسهیل سرمایه‌گذاری تدوین شده است.

اما به گفته چمنی نگاه‌های ضد کارگری در این لایحه تشدید شده و «در صدد در صدد لق کردن ساختارهای مستحکم قانونی» مربوط به امنیت شغلی کارگران است. او متعقد است در صورت تصویب این لایحه «دیگر به وزارت کار نیاز نداریم».

این عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران این لایحه را موجب «تقلیل حداکثری موقعیت کارگران در مذاکرات اجتماعی» دانست و افزود در صورت تصویب آن «کارگران معترض حتی مانند امروز نمی‌توانند برای پیگیری حقوق خود به مراجع تشخیص و حل اختلاف مراجعه کنند».

موج تعدیل نیروی انسانی در راه است

در پیوند با این موضوع محمد حیدری نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری هم گفت که لایحه دولت «کوچک‌ترین بویی از به رسمیت شناختن حقوق صنفی کارگران در مناسبات روابط کار نبرده است».

او پیشنهاد دولت را مغایر با برنامه پنجم توسعه دانست و افزود: «نویسندگان لایحه اصلاح قانون کار طوری مفاد قانون کار را مهندسی کرده‌اند که امکان انجام کوچکترین تحرک صنفی از همه کارگران سلب شده است».

به گفته حیدری با تصویب این لایحه و حاکم شدن مناسبات جدید بر بازار کار، «تمامی کارگران از سوی دولت و مجلس در وضعیت بیم و وحشت رها می‌شوند».

او عنوان کرد که در صورت تصویب این لایحه «موج تعدیل نیروی انسانی» افزایش خواهد یافت.

پیش از این نیز چندین تشکل کارگری و فعالان کارگری مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرده و از مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند که به این لایحه رای ندهد.

با این حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که این لایحه به منظور بهبود وضعیت بازار کار تدوین و به مجلس فرستاده شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ابوالحسن

    تصویب قانون دولا دئلا که نمیشود اگر دولت محترم ریگی در کفش ندارد چرا موضوع تجدید نظر در قانون کار را با نمایندگان کارگران در میان نمیگذارد و بدون مشورت با نمایندگان کارگران میخواهد لایحه خود را به مجاس ببرد این دولت مردان محترم کی میخواهند متوجه این اصل یشود که اینان باید برای مردم کار کنند و نه مردم برای انان کی میخواهند به کرامت انسانی و عقاید مردم خاصه طبقه گارگر احترامبگذارند تخه برای کارگران بدو ن حضور نماینده انان که نمیشود قانون وضع کرد . خیر بیش