ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه و ایران ساخت دو راکتور جدید بوشهر را آغاز کردند

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که اجرای برجام مسیر ساخت دو واحد جدید نیروگاهی در بوشهر را هموار کرد. قرارداد ساخت این دو راکتور در سال ۱۳۹۳ در مسکو امضا شده بود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از ساخت و تکمیل دو راکتور تازه هسته‌ای در نیروگاه اتمی بوشهر در ۱۰ سال آینده خبر داد.

علی اکبر صالحی ساخت دو واحد جدید اتمی در بوشهر را نویدبخش همکاری هسته‌ای ایران با روسیه دانست

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، صالحی شنبه ۲۰ شهریور در مراسم کلنگ‌زنی این دو واحد جدید هسته‌ای در بوشهر شرکت کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که ساخت این راکتورهای جدید «در چارچوب مقررات نظام ایمنی هسته‌ای» انجام می‌شود.

او اضافه کرد: «اجرای برجام مسیر ساخت دو واحد جدید نیروگاهی در بوشهر را هموار کرد».

صالحی گفت که این دو واحد در چارچوب قرارداد پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) ساخته خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این قرارداد بر اساس سه سند تحت عنوان‌های قرارداد، پروتکل و یادداشت تفاهم در سال ۱۳۹۳ در مسکو امضا شده بود.

صالحی در ادامه گفت: «ساخت این دو واحد پاسخ شفافی است به کسانی که می‌گویند صنعت هسته‌ای با کندی، رکود و توقف مواجه شده است».

توافق ایران و گروه ۱+۵ درباره پرونده هسته‌ای ایران در یک‌سال گذشته با مخالفت بخشی از اصول‌گرایان تندرو همراه بوده است. علی لاریجانی رئیس مجلس ایران چندی پیش گفته بود که اگر کشورهای غربی به تعهدات خود پایبند نباشند، جمهوری اسلامی بار دیگر تاسیسات هسته‌ای خود را فعال خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که ایران در حال مذاکره با دیگر کشورها برای همکاری هسته‌ای است و با روسیه در زمینه تولید مشترک سوخت و ایزوتوپ‌های پایدار همکاری خواهد داشت.

او گفت قرارداد امضا شده برای ساخت این دو واحد جدید اتمی «نویدبخش ورود ایران به مرحله جدید و همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با روس‌هاست».

صالحی مردادماه گذشته از احداث دو نیروگاه اتمی جدید در ایران خبر داده بود و آن را منوط به توافق بین ایران و روسیه دانسته بود.

ایران و روسیه پس از دیدار حسن روحانی و ولادمیر پوتین، رؤسای جمهوری دو کشور شنبه ۱۶ مرداد برای ساخت نیروگاه اتمی به توافق رسیدند.

روسیه در سال‌های گذشته به یکی از متحدان اصلی جمهوری اسلامی در روابط بین‌الملل تبدیل شده است. ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز به روسیه واگذار شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میرضا رضا

    اولأ که ری-اکتور درست است و نه راکتور.دومأ که اگر روسیه را بصورت رو-سیّه بخوانیم و بنویسیم معنای درست آنرا میرساند. که آغاز کاری با رو-سیّه (روسیاه) و دست همکاری دادن با پوتین جنایتکار یعنی چندین دهه دیگر غاز چرانیدن و انتظار!

  • Roozbeh

    احتمالا در سال ٢١١٦ تحويل داده ميشه بقيمت تمامى چاههاى نفت و گاز ايران.