ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزادی عدنان حسن‌پور، قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار زندانی

قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار زندانی ایران که جایزه آزادی مطبوعات و قهرمان ‌اطلاع‌رسانی را دریافت کرده بود، پس از ۱۰ سال از زندان آزاد شد. عدنان حسن‌پور ابتدا به اعدام محکوم شده بود.

عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار زندانی پس از سپری‌ کردن ۱۰ سال حبس شنبه ۲۰ شهریور آزاد شد.

عدنان حسن‌پور پس از آزادی از زندان، نفر اول از سمت چپ

سال گذشته، با تغییر قانون مجازات اسلامی و اعمال ماده ۱۳۴ آن، حکم ۱۵ سال حبس این روزنامه‌نگار کرد به ۱۰ سال حبس کاهش یافت.

این روزنامه‌نگار کرد بهمن‌ماه سال ۱۳۸۵ بازداشت و در تابستان سال ۸۶ به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شد و سپس این حکم به تأئید دادگاه تجدید نظر استان کردستان رسید. اما پس از دو سال کشمکش قضایی سرانجام با درخواست وکیل او، صالح نیکبخت پرونده‌اش در دیوان عالی کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفت و متعاقباً حکم اعدام او به ۳۱ سال و سپس به ۱۵ سال حبس تبدیل شد.

او در سال ۹۱ از زندان مرکزی سنندج به زندان مریوان منتقل شده بود. اما یکسال بعد، بدون اطلاع قبلی از زندان مریوان به زندان زابل منتقل شد. اما پس از ۱۴ روز قرنطینه در زندان زابل، به زندان زاهدان انتقال یافت. سرانجام در یکم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ این نویسنده و روزنامه‌نگار مجدداً از زندان مرکزی زاهدان به زندان مریوان منتقل شد.

از قهرمان اطلاع‌رسانی تا نامه سرگشاده به رئیس‌جمهوری

حسن‌پور عضو تحریریه هفته‌نامه «ئاسو» بود که به دو زبان کردی و فارسی منتشر می‌شد. این هفته‌نامه در سال ۱۳۸۴ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی توقیف شد. او همچنین از سال ۲۰۰۱ به مدت دوسال مسئول انجمن ادبی وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد مریوان و سردبیر مجله «روت»، ارگان این انجمن ادبی بوده است.

عدنان حسن‌پور پس از دستگیری، جایزه آزادی مطبوعات در سال ۲۰۰۷ را از سازمان جهانی گزارشگران بدون مرز به خاطر فعالیت در کشوری که در آن «مطبوعات تحت فشار همه‌جانبه قرار دارد» دریافت کرد. همچنین در‌‌ همان سال جایزه آزادی مطبوعات ایتالیا نیز به او اهدا شد.

علاوه بر این سال ۱۳۹۳ سازمان «گزارشگران بدون مرز» به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، برای نخستین بار فهرست ١٠٠ «قهرمان اطلا‌ع‌رسانی» در جهان را منتشر کرد که از ایران نام عدنان حسن‌پور، سعید متین‌پور، ژیلا بنی یعقوب و سیامک قادری در این لیست بود.

این روزنامه‌نگار کرد پس از انتخابات حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، در یک نامه سرگشاده با تحلیل وضعیت کردستان، راهکارهایی برای حل مسأله کرد در ایران پیش روی رئیس دولت قرار داده بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.