ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح مجلس برای کاهش اختیارات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها رد شد

سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات گفت که اعضای شورای نگهبان «بر اساس قوانین» این بررسی را انجام می‌دهند.

شورای نگهبان طرح استفساریه قانون انتخابات که از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود را رد کرد. بر اساس این طرح اختیارات شورای نگهبان در رد صلاحیت نامزدهای مجلس پس از رأی آوردن سلب می‌شد.

بر اساس طرح مجلس اختیارات شورای نگهبان در رد صلاحیت نامزدهای مجلس پس از رأی آوردن سلب می‌شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان شنبه ۲۰ شهریور در سومین نشست خبری خود گفت این طرح با قانون اساسی مغایرت داشت.

کدخدایی گفت: «این طرح به نوعی در صدد کاهش اختیارات شورای نگهبان بود و حق اظهار نظر شورای نگهبان را درباره صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی محدود کرده بود و مغایر با اصل ۹۹ قانون اساسی تشخیص داده شد».

او در ادامه گفت: «کوتاه آمدن از اختیارات، قانونی نیست و آنچه که در اصل 99 قانون اساسی آمده و شورای نگهبان آن را تفسیر کرده، بحث تعامل غیر از این است که شما بخواهید از اختیارات قانونی کوتاه بیایید. اگر تغییری صورت گیرد باید مسیر قانونی خود را طی کند».

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که «تعامل خوبی» بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان وجود دارد درباره نحوه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات گفت که اعضای شورای نگهبان «بر اساس قوانین» این بررسی را انجام می‌دهند.

او اضافه کرد: «این موضوع در گذشته هم وجود داشته و در آینده هم آن را مشاهده می کنیم».

در پی رد صلاحیت مینو خالقی، نامزد منتخب مجلس در اصفهان، پس از اعلام نتایج انتخابات اسفندماه ۹۴، تعدادی از نمایندگان مجلس دهم کاهش اختیارات شورای نگهبان در رد صلاحیت کاندیداها را خواستار شدند.

در ۲۷ مرداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب مردند که بر اساس آن شورای نگهبان نتواند پس از انتخاب یک نامزد در انتخابات «با آرای سالم» صلاحیت او را رد کند.

کدخدایی گفت که استفاده از واژه «رأی سالم» در این طرح از سوی شورای نگهبان «دارای ابهام» و مغایر با تفسیر این شورا از اصل ۹۹ قانون اساسی تلقی شد.

در اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی‌ها را بر عهده دارد.

شورای نگهبان بر این اصل چندین تفسیر به امضای اعضای وقت نوشته است که از آن جمله می‌توان به ابلاغیه شماره ۱۲۳۴ مورخ اول خرداد ۱۳۷۰ از سوی محمد محمدی گیلانی، دبیر وفت شورای نگهبان اشاره کرد که به موجب آن شورای نگهبان موظف است که بر «تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها» نظارت کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایر

    خاک بر سر کسایی که قبلا تصویبش کردن