ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌بس سوریه؛ ایران از طرح صلح استقبال کرد

ایران ساعاتی پس از اعلام رسمی دولت سوریه به حمایت از توافق آتش بس واکنش نشان داد و اعلام کرد که برای حل مسأله سوریه با ترکیه رایزنی‌ها را ادامه خواهد داد.

پس از گذشت دو روز از توافق روسیه و ایالات متحده آمریکا بر سر طرح جدید برقراری صلح در سوریه و آتش بس بین گروه‌های درگیر، ایران در واکنش به این توافق اعلام کرد که از آن استقبال می‌کند.

جابری انصاری گفت ایران با ترکیه رایزنی‌ها برای حل مسأله سوریه را ادامه خواهد داد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، حسین جابری انصاری، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران یکشنبه ۲۱ شهریور در نشست خبری خود گفت که ایران از هرگونه آتش‌بس و طرح صلح «که به فاجعه انسانی در سوریه خاتمه دهد یا آن را محدود کند» استقبال می‌کند.

جابری انصاری گفت که بحران سوریه از یک سو «مسأله‌ای امنیتی» است و اضافه کرد: «گروه‌های تروریستی با حضور گسترده امنیت آن کشور، منطقه و جهان را به هم زده اند لذا هر راه حل و توافقی بدون توجه به این بعد بحران ابتر خواهد بود».

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران همواره معتقد بوده که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد: «در این میان هر راه حل و توافقی از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین المللی جایگزین تعیین آینده سوریه از سوی ملت آن نمی‌شود».

او گفت که موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسأله سوریه در این قالب کلی شکل می‌گیرد که «اعلام نظر جزیی تر در رابطه با این توافق منوط به رایزنی با متحدان و دوستان و دریافت اطلاعات مشخص تر از تفاسیر و مباحث این توافق» باشد.

وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا جمعه گذشته در ژنو به توافقی بر سر طرح جدیدی برای برقراری صلح در سوریه دست یافتند که به موجب آن آتش بسی هفت روزه از دوشنبه ۱۲ سپتامبر بین گروه‌های درگیر در سوریه برقرار خواهد شد. در پایان این مدت روسیه و ایالات متحده آمریکا، یک مرکز مشترک نظامی برای مبارزه با گروه‌های اسلام‌گرای تندرو تشکیل خواهند داد.

یک روز بعد ترکیه حمایت خود را از این طرح اعلام کرد اما ایران و عربستان به عنوان کشورهای درگیر در مسأله سوریه واکنشی نشان نداده بودند.

جابری انصاری دو روز پس از اعلام این توافق به عنوان اولین مقام ایرانی گفت ایران امیدوار است که «بعد از پنج سال از بروز بحران در سوریه و روشنی موضوع جمهوری اسلامی ایران در زمینه عدم حل نظامی بحران آن کشور بر بسیاری از بازیگران و کشورهای منطقه، زمینه های حرکت بازیگران مختلف منطقه ای و بین المللی برای حل سیاسی این بحران فراهم شود».

او اضافه کرد که ایران با ترکیه از ابتدای بحران سوریه رایزنی‌هایی داشته است و این رایزنی‌ها و همکاری‌ها بین دو دولت ادامه خواهد داشت.

ایران ساعاتی پس از اعلام رسمی دولت سوریه به حمایت از این توافق به آن واکنش نشان داد. دولت بشار اسد شب گذشته اعلام کرد که این توافق با «اطلاع و موافقت» دولت سوریه انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    به گفته نیروهای مسلح ترکیه، جت های ترکیه یکشنبه صبح، ۲۱ شهریور ماه، چهار قرارگاه پ‌کاکا یا حزب کارگران کردستان در شمال عراق را هدف قرار دادند. این مواضع شامل قرارگاه مهمات، تأسیسات لجیستیک، و مراکز آموزش نظامی بودند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، وعده داده با پ‌کاکا به مبارزه ادامه دهد!!... قراربود علیه داعش و اسد اقدام کنند؟! بیخود نیست حکومت اسلامی ایران حمایتشان میکند!