ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌بس در سوریه؛ شکننده یا امیدوار کننده؟

ایرج ادیب‌زاده- آیا ویژگی اصلی توافق جدید آتش بس، همکاری نظامی روسیه و آمریکا علیه تروریست‌های تندرو در سوریه و مهم‌تر تعهد تاریخی آمریکا علیه تروریسم خواهد بود؟

برقراری آتش‌بس در سوریه با میانجی‌گری روسیه و ایالات متحده از غروب آفتاب دوشنبه ۱۲ سپتامبر و همزمان با عید قربان برنامه ریزی شده است.

هم‌زمان با یک آخر هفته خونین که براثر عملیات هوایی دولت دمشق بیش از صد غیرنظامی کشته شدند، در ۳۶۰۰کیلومتری سوریه در ژنو وزرای خارجه روسیه و آمریکا از توافق آتش بس خبر دادند.

روز یکشنبه ۱۱ سپتامبر، در حملات هوایی رژیم اسد و متحد آن روسیه بیش از صد نفر در حلب و ادلب (مناطق تحت کنترل مخالفان) جانشان را از دست دادند از جمله شماری کودک و زنان ومردان و  افراد سالمند.

ارتش آزاد سوریه می‌گوید از غروب آفتاب دوشنبه ۱۲سپتامبر، آتش‌بس را رعایت خواهند کرد اما با احتیاط فراوان. در بیانیه‌ای که این گروه در واشنگتن صادر کرد آمده است: «همکاری مثبتی با آتش‌بس خواهیم داشت، اما نگرانیم که دولت از آن بهره‌مند شود.»

اما «احرارالشام» که از سوی ایالات متحده و روسیه گروهی تروریستی» شناخته می‌شود، آتش‌بس را رد کرده و گفته است: «آتش‌بس روسیه و آمریکا تنها رژیم بشار اسد را تقویت می‌کند و افزایش درد و رنج مردم این کشور را در پی خواهد داشت.» جمهوری اسلامی و حزب‌الله از پشتیبانان بشار اسد، از توافق آتش‌بس استقبال کرده‌اند.

رادیو زمانه در بررسی توافق آتش بس و امیدهایی که برای پایان خونریزی در سوریه برانگیخته؛ پرسش هایی را با دوکارشناس سیاسی خاورمیانه، منصور فرهنگ در نیویورک و علیرضا نوری‌زاده در لندن در میان می‌گذارد:

  • آیا ویژگی اصلی توافق جدید آتش بس، همکاری نظامی روسیه و آمریکا علیه تروریست‌های تندرو در سوریه و مهم‌تر تعهد تاریخی آمریکا علیه تروریسم خواهد بود؟
  •  اگر همه چیز در یک هفته آتش بس به خوبی پیش رود؛ پیش بینی می‌کنید که گروه‌های مورد قبول آمریکا به آغاز یک گفت وگوی ملی تن دهند؟
  • روس‌ها همچنان به حمایت از اسد ادامه می‌دهند. سرنوشت بشار در آینده سوریه چه خواهد بود؟

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.