ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم دهوک: سینما در خط مقدم

چهارمین دوره جشنواره فیلم دهوک با تأکید بر سینمای کردستان کار خود را به پایان می‌برد. در شهر دهوک بیش از یک میلیون انسان آواره و جنگ‌زده زندگی می‌کنند.

اقلیم کردستان در شمال عراق تلاش می‌کند با برگزاری جشنواره فیلم دهوک، فیلمسازان کرد تبعیدی را زیر یک سقف گرد بیاورد و امکانی برای نمایش فیلم‌های آنان فراهم کند. جشنواره فیلم دهوک که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ برگزار شد، در مدت کوتاهی موفق شده به یک جشنواره بین‌المللی قابل تأمل تبدیل شود.

قهوه‌خانه‌ای در شهر دهوک. (عکس: خبرگزاری آلمان، علی عبدس)

جشنواره فیلم دهوک بر سینمای کردستان تأکید می‌کند و بیشترین اهمیتش هم در این است که از طریق این جشنواره می‌توان با سینماگران کرد، موضوعات و شیوه فیلمسازی آن‌ها آشنا شد.

تجلیل از یولماز گونی

سال گذشته جشنواره فیلم دهوک به خاطر ناامنی و جنگ و تسلط داعش بر بخشی از شمال عراق برگزار نشد. در سال جاری هم اقلیم کردستان قصد داشت که به دلیل مشکلات مالی که در اثر بحران پناهجویی به وجود آمده از برگزاری این جشنواره سینمایی صرف‌نظر کند. اما مردم که اغلب آن‌ها از لایه تحصیلکرده جامعه بودند اعتراض کردند و سرانجام جشنواره فیلم دهوک ۹ سپتامبر کارش را آغاز کرد.

چهارمین دوره جشنواره فیلم دهوک

در چهارمین دوره این جشنواره از یولماز گونی، کارگردان سرشناس سینمای کردستان تجلیل شد. گونی در سال ۱۹۸۲ به خاطر فیلم «راه» نخل طلای جشنواره فیلم کن را به دست آورد. این فیلم درباره یک زندانی کرد است که در ایام مرخصی به روستایش بازمی‌گردد و به این حقیقت پی می‌برد که جهان پیرامون او تغییر کرده است. گونی هنگامی که زندانی بود، از درون زندان بخش‌هایی از این فیلم را از راه دور کارگردانی کرد و سپس در سوئیس تدوین فیلم را به پایان رساند.

سینما برای جنگ‌زدگان دهوک

در شهر دهوک ۳۵۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. در اطراف شهر هم یک میلیون انسان آواره و پناهجو به سر می‌برند. ۶۰ تا ۷۰ درصد آوارگان ایزدی هستند. مواضع تروریست‌های داعش در ۴۰ کیلومتری دهوک قرار دارد و این شهر با موصل هم فقط ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. دهوک به این ترتیب یک شهر جنگ‌زده است با مردمانی که زندگی روزانه‌شان تحت تأثیر جنگ قرار دارد.

جشنواره فیلم دهوک بر خلاف جشنواره‌های مجلل سینمایی جهان، در یک شهر جنگ‌زده با مردمانی که به سینما علاقه دارند برگزار می‌شود و از این نظر یک جشنواره کاملاً مردمی‌ست. جشنواره فیلم دهوک در یک مرکز خرید برگزار شد و فیلم‌های بخش ‌های مختلف این جشنواره هم در کلاس‌های دانشگاه به نمایش درآمدند.

جشنواره فیلم دهوک با فیلم «باد تیره» ساخته حسین حسن کارگرادن کرد کارش را آغاز کرد. این فیلم درباره ایزدی‌هایی‌ست که در کوهستان سنجار پناه گرفته بودند و بعد از عقب‌نشینی داعش به محل سکونتشان برگشتند. در این فیلم به یک دختر ایزدی تجاوز شده و حالا پدرش قصد دارد از روی ناموس‌پرستی و غیرت او را به قتل برساند. تماشاگران ایزدی با در دست داشتن پلاکاردهایی و با سر دادن شعارهایی به این فیلم در سالن سینما اعتراض کردند.

فیلم «طبل» ساخته کیوان کریمی و همچنین فیلم «خاطرات اسب سیاه» به کارگردانی شهرام علیدی (محصول مشترک ایران و ترکیه) همراه با فیلم‌های دیگری از سینماگران کرد در بخش رقابتی سینمای کردستان جشنواره فیلم دهوک به نمایش گذاشته شد. در بخش سینمای جهان این جشنواره هم فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده به نمایش درآمد.

چهارمین جشنواره فیلم دهوک ۱۶ سپتامبر به کار خود پایان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.