ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۶۰ روز فشار بر فعالان محیط زیست شیراز در زندان

از هشت فعال محیط زیست بازداشت‌شده در شیراز سه تن آزاد شده‌اند اما بقیه در سلول‌های انفرادی تحت بازجویی‌‌های شدید و طولانی‌ قرار دارند و از دسترسی به امکانات حقوقی محرومند.

بیش از ۶۰ روز است که گروهی از فعالان محیط زیست شیراز در زندان زیر بازجویی‌های شدید قرار دارند و پنج نفر از آن‌ها همچنان بدون برخورداری از وکیل در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات شیراز به‌سر می‌برند.

به‌گزارش «عدالت برای ایران»، یکی از نزدیکان این فعالان مدنی که نامش منتشر نشده، گفته است بازجویی از این فعالان مدنی با چشم‌بند و روبه دیوار و همراه با توهین و تهدید انجام می‌شود و آن‌ها برای دادن «تعهد در قبال آزادی‌شان» زیر فشار هستند.

بنا به این گزارش صبح روز شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ مأموران اداره اطلاعات شیراز شش تن از فعالان محیط زیست به نام‌های یکتا فهندژ سعدی، نوشین زنهاری، بهنام عزیزپور، سعید حسنی، رامین شیروانی و اسماعیل روستا را در حالی‌که در منزل شخصی یکی از دوستان‌شان در حال گفت‌وگو در مورد مسائل محیط زیست بودند دستگیر و به بازداشتگاه اطلاعات شیراز، معروف به پلاک ۱۰۰ منتقل می‌کنند. روز ۲۷ تیرماه نیز دو شهروند بهایی به نام‌های نبیل تهذیب و نعیم قائد شرفی در ارتباط با همین پرونده، دستگیر می‌شوند.

این افراد در روزهای تعطیل، اقدام به پاک‌سازی طبیعت در اطراف شیراز می‌کردند.

نعیم قائدشرفی یک روز پس از دستگیری در تاریخ ۲۸ تیرماه آزاد شد و نوشین زنهاری و رامین شیروانی  نیز در ۲۳ و۳۱ مردادماه به قید وثیقه‌های ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

سایر بازداشت‌شدگان همچنان در وضعیت نامشخص و در سلول‌های انفرادی به سر می‌برند و هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت پرونده و اتهامات وارده به آن‌ها در دست نیست.

«عدالت برای ایران» گفته است که احتمالاً بهایی بودن برخی از فعالان این گروه از دلایل دستگیری آن‌ها است.

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی که به دلیل فعالیت‌های محیط‌ زیستی‌اش بازداشت شده، پیش از این نیز در بهمن ۱۳۹۰ و اسفند ۱۳۹۲ بازداشت و بازجویی شده بود. او با شپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد بود و یک هفته قبل از دستگیری سوم، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

مأموران اطلاعات پس از بازداشت این افراد به منازل آن‌ها مراجعه کرده و ضمن بی‌احترامی و توهین به اعضای خانواده‌شان، وسایل شخصی آن‌ها، از جمله هارد کامپیوتر، تبلت، گوشی همراه و حتی خودروی سواری را تفتیش و توقیف کردند.

بازداشت‌‌شدگان ۱۰ روز اجازه هیچ‌گونه تماس تلفنی و ملاقات با خانواده یا وکیل‌شان را نداشتند و در حال حاضر نیز با وجود اقدام خانواده‌های‌شان برای گرفتن وکیل، اجازه ملاقات وکیل و امضا وکالت‌نامه به آن‌ها داده نمی‌شود.

همچنین اداره اطلاعات شیراز، خانواده بازداشت‌شدگان را برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت فرزندان‌شان تهدید کرده و از آن‌ها خواسته است که از اطلاع‌رسانی در این رابطه خودداری کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.