ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عیسی کلانتری: بی‌آبی از جنگ هشت ساله تهدید کننده‌تر است

عیسی کلانتری گفت که مسئولان ایران هنوز بحران آب را به طور کامل باور نکرده‌اند و برنامه ششم توسعه به بحران خشکسالی در ایران شدت خواهد بخشید.

عیسی کلانتری برنامه ششم توسعه را باعث شدت گرفتن بحران خشکسالی در ایران دانست و گفت بحران آب در ایران «از جنگ هشت ساله ایران و عراق هم تهدیدکننده‌تر است».

عیسی کلانتری گفت که مسئولان و مقامات ایران بحران آب را هنوز کاملا باور نکرده‌اند

کلانتری، مشاور معاون اول رئیس جمهوری ایران در امور آب در گفت‌وگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا که شنبه ۲۷ شهریور منتشر شد گفت که اگر فکری به حال حفظ ذخایر تجدیدپذیر آب نشود در کمتر از ۲۵ سال آینده «باید ۵۰ میلیون ایرانی از کشور مهاجرت کنند».

مشاور معاون اول رئیس جمهوری ایران در امور آب گفت این جمعیت کوچ کننده ساکنان شرق زاگرس، جنوب البرز و مرزهای جنوبی و شرقی ایران را شامل می‌شود. به گفته او تنها ساکنان دو استان شمالی ایران و استان‌های غرب زاگرس از این پدیده ایمن هستند.

کلانتری گفت که بر اساس استانداردهای بین‌المللی توسعه حد نهایی برداشت از آب‌های تجدیدپذیر ۴۰ درصد یعنی در ایران حداکثر ۳۶ میلیارد مترمکعب است. این در حالی است که طبق آمار وزارت نیرو، سالانه ۹۷ میلیارد متر مکعب از آب‌های تجدیدپذیر در ایران برداشت می‌شود.

به گفته او «مسئولان نظام هنوز فکر می‌کنند این حرف‌ها، بی‌اساس و غیرعلمی است. آنها هنوز به طور کامل باور نکرده‌اند که کشور وارد بحران آبی شده است لذا در برنامه ششم توسعه هم که در مجلس مطرح است همان فشارهای سابق ادامه دارد».

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت مصرف افراطی آب کشاورزی ایران را تبدیل به «یک بیابان لم یزرع و کاملاً خشک» می‌کند. او گفت که در نتیجه این خشکسالی «آنقدر توفان شن و نمک و گرد و غبار ایجاد می‌شود که کسی جرأت زندگی در این مناطق را نخواهد داشت».

ایران بیش از ۱۵ سال است که با خشکسالی مستمر مواجه است. افزون بر این خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و توسعه فزاینده کشاورزی سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و بحران آب شده است.

مقامات ایران می‌گویند نگران این هستند که این بحران به جنگ آب در کشور منجر شود.

معاون وزیر نیروی ایران در آغاز تابستان سال جاری پیش‌بینی کرد که ۳۰۱ شهر در اوج گرمای تابستان با بحران آب مواجه خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ﺣﻴﺮﺕ زﺩﻩ

    جنگ هشت ساله رو یه سری احمق به دوش کشبدن چون راحت تحریک پذبر بودن. برا محیط زیست کسی تو ایران تحریک نمیشه