ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سکوت وزیر ارشاد در برابر توهین به سه سینماگر

نشریه یالثارات در یکی از توهین‌آمیزترین نوشته‌های خود درباره هنرمندان، به سه سینماگر نامدار ایران هتاکی کرد اما از وزیر ارشاد صدایی بلند نشد.

در پی توهین نشریه یالثارات، ارگان رسمی انصار حزب‌الله به سه سینماگر مطرح ایران و شکایت این سه سینماگر، خانه سینما نیز به مطلب این نشریه واکنش نشان داد و گفت از این سه هنرمند در مقابل هتاکی حزب‌اللهی‌ها حمایت می‌کند.

اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی و مانی حقیقی علیه نشریه یالثارات شکایت کردند

خانه سینما دوشنبه ۲۹ شهریور در نامه‌ای خطاب به ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی، سه سینماگری که «یالثارات» به آن‌ها توهین کرده بود، گفت از سکوت علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی در این‌باره شگفت‌زده است.

هیأت مدیره خانه سینما در این نامه سرگشاده آورده است: «پیش از هرچیز در شگفتیم از سکوت مدیران و مسئولین ذی‌ربط به‌ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر هتاکی دست‌اندرکاران نشریه موسوم به یالثارات به شما.»

خانه سینما پشتیبانی خود را از این سه هنرمند اعلام ه و نوشته است، تا جایی که در مقدورات‌ این نهاد سینمایی است «از همه امکانات حقوقی، قانونی و افکار عمومی برای اعاده حیثیت و ستاندن داد» این هنرمندان استفاده خواهد کرد.

نشریه یالثارات روز شنبه ۱۳ شهريورماه جاری در مطلبی با عنوان «سونامی کثیف آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد؟!»، بدون نام بردن از اصغر فرهادی، فیلمساز برنده نخستین جایزه اسکار سینمای ایران، مانی حقیقی، فیلمساز و بازیگر مشهور و ترانه علیدوستی بازیگر نامدار، تنها با اشاره‌های تلویحی که به خوبی نشان می‌داد منظور این سه هنرمند است از «مثلث عشقی» آن‌ها نوشت تا به این ترتیب ثابت کند که در بطن سینمای ایران «فحشا» حاکم است. این نشریه با آب‌وتاب فراوان و جزئیات از این «مثلث عشقی» نوشته بود.

فرهادی، حقیقی و علیدوستی تصمیم گرفتند به‌طور مشترک علیه  نشریه یالثارات به شکل حقوقی شکایت کنند. شکایت این هنرمندان از «یالثارات» در حالی صورت می‌گیرد که این نشریه در مردادماه سال جاری به‌دلیل مطلب توهین‌آمیز دیگری علیه حضور هنرمندان سینما در جشن حافظ از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شده بود اما بلافاصله پس از این حکم همچنان به انتشار خود ادامه داد و هیچ نهادی نیز تاکنون موفق به جلوگیری از انتشار آن نشده است.

امروز، دوشنبه ۲۹ شهریور تنها واکنشی که از سوی وزارت ارشاد اسلامی در این‌باره شد سخنان حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد بود که گفت از نظر این وزارتخانه نشریه یالثارات همچنان توقیف است.

در این میان شب گذشته، ۲۸ شهریور، مراسم اهدای جوایز منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به صحنه واکنش‌های سینماگران به مطلب توهین‌آمیز یالثارات شد.

مانی حقیقی در سخنانی ضمن اعلام شکایت حقوقی از این نشریه خطاب به سینماگران و مردم گفت از وزارت ارشاد انتظار نمی‌رود که در این‌باره اقدامی کند از این رو آن‌ها باید از سینماگران توهین‌شده پشتیبانی کنند.

پیش از او ترانه علیدوستی در شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از اصغر فرهادی و مانی حقیقی آن‌ها را خانواده خود خوانده بود که در فراز و در فرود همراه او بوده‌اند.

پیمان معادی، بازیگر و فیلمساز در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، هنگامی که جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت می‌کرد فرهادی، حقیقی و علیدوستی را سه سینماگر پاک سینمای ایران دانست و از آن‌ها حمایت کرد.

رضا کیانیان، بازیگر سینما با اشاره به موضوع ممنوعیت اجرای کنسرت‌های موسیقی در مشهد و مطلب یالثارات گفت وزیر ارشاد کاری به کار هیچ چیز ندارد.

ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلمساز هم در این مراسم با انتقاد از مطالب «یالثارات» علیه هنرمندان گفت همه باید به مطالب این نشریه واکنش تندی داشته باشند. حاتمی‌کیا افزود: «نمی‌دانم این خشونت از کجا می‌آید؟ این قلم در خلوتگاه خودش هم چنین چیزهایی نباید بنویسد.»

در همین حال علیرضا عبداللهی، عضو روابط عمومی هفته‌نامه یالثارات‌ روز یکشنبه ۲۸ شهریور انتقادها علیه این نشریه را رد کرد و نوشت: «آن‌چه دوستان غفلتاً از کوه کاهی ساخته‌اند به فرض اثبات جز دو سه مورد بیش نبوده که طبعاً آن هم در صورت ادعای شاکی خصوصی در محکمه قضایی، صحت و سقم آن برملا خواهد شد.»

عبداللهی افزود: «گفته شد نسبت ناروا به هنرمند! کدام هنرمند. مگر بهره‌گیری از اسامی غیرواقعی بازدارنده از تحقق نسبت به شخص معین در عرف روزنامه‌نگاری نیست.»

این عضو روابط عمومی هفته‌نامه یالثارات‌ در پایان به اشاره به درخواست شاکیان به رسیدگی به این توهین‌ها آورده است: «قوه قضائیه با آن همه دغدغه‌ها و پرونده‌هائی که سرنوشت اقتصاد و معیشت مردم و آبروی انقلاب در گرو دادرسی مجدّانه و وقت‌بر آن است، بعید است فرصتی برای شنیدن هیاهوی خارج از گودنشینانی که فرمان لنگ کردن متحکمانه و بدون طی مراحل دادرسی یالثارات صادر می‌کننند را داشته باشد.»

هفته‌نامه یالثارات‌ یک بار دیگر در زمستان سال گذشته توقیف شده بود. در آن زمان نیز این نشریه در دو شماره پیاپی خود یادداشت‌هایی منتشر کرده بود که دربردارنده توهین جنسی به شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده بود.

«یالثارات» در سال ۷۶ و سال ۹۲ نیز توقیف شده بود و در سال ۹۳ نیز سه بار تذکر کتبی گرفته بود.

نشریه «یالثارات» ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرد.

ادامه فعالیت این نشریه به‌رغم لغو مجوز آن در مردادماه، نشان می‌دهد که این نشریه از پشتوانه محکمی در حکومت ایران برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رهبر

    نظام حکومت اسلامی؟! وزارت ارشاد اسلامی؟! یالثارات‌؟! حزب الله؟! مسلمان؟! «ای اهل ایمان! از بسیاری از گمان ها [در حقّ مردم] بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمان ها گناه است، و [در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند] تفحص و پی جویی نکنید، و از یکدیگر غیبت ننمایید،........» آیه ۱۲ از سوره ۴۹ در قرآن

  • میرضا رضا

    «از «مثلث عشقی» آن‌ها نوشت تا به این ترتیب ثابت کند که در بطن سینمای ایران «فحشا» حاکم است.» و سرچشمه این «فحشا» همانا که نظام حاکم است با یک کارنامه سیاه آغشته به «فحشا» پشت «فحشا».

  • Roozbeh

    اين عضو روابط عمومی هفته‌نامه یالثارات‌ در پایان به اشاره به درخواست شاکیان به رسیدگی به این توهین‌ها آورده است: «قوه قضائیه با آن همه دغدغه‌ها و پرونده‌هائی که سرنوشت اقتصاد و معیشت مردم و آبروی انقلاب در گرو دادرسی مجدّانه و وقت‌بر آن است، بعید است فرصتی برای شنیدن هیاهوی خارج از گودنشینانی که فرمان لنگ کردن متحکمانه و بدون طی مراحل دادرسی یالثارات صادر می‌کننند را داشته باشد.» هه هه هه اينم خنده دارترين لطيفه سال : دزدهاى بيت المال حالا نگران معيشت مردم اند . يالثارت جون حالا كه زدى تو مايه عشق و عاشقى بعد از مثلث عشق يك مقدار راجع ١٤-١٥ ضلعى محمد اون جد عرب بيابانگردت بنويس . كه هر كى دورو برش زن خوشگل مشگل داشت ميفرستاد تند تند جنگ بعد كه شوهر تلف ميشد بخاطر رحمت خدا زن رو ميگرفت براى خودش !!!! ؟

  • هوشی

    این ها***های پاچه بگیر ولایت هستند. انتظار چه چیزی هست؟ افسارشان به دست ولایت است. همون کاری که او بخواد می کنند.