ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش سوریه: آتش‌بس پایان یافته است

حمله جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش به مواضع نیروهای اسد، مستمسکی شد تا آتش‌بس توافقی روسیه و آمریکا بی‌اعتبار معرفی شود.

ارتش سوریه در بیانیه‌ای از پایان آتش‌بس یک هفته‌ای خبر داد. کمی پس از اعلام این خبر، حملات شدیدی به حلب و کاروان‌های امدادرسانی صورت گرفت. آمریکا می‌گوید نمی‌خواهد توافق آتش‌بس را وا بنهد.

حمله جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش به مواضع نیروهای اسد با تلفات انسانی بالا، مستمسکی شد تا آتش بس مورد توافق روسیه و آمریکا تمدید نشود. ارتش سوریه، عصر دوشنبه ۱۹ سپتامبر اعلام کرد توافق ترک مخاصمه دیگر اعتبار نخواهد داشت. گروه‌های مخالف نیز از شکسته شدن آتش‌بس خبر داده و به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این توافق عملا شکست خورده است.

هم‌زمان، بشار اسد آمریکا را متهم کرد به این که از هیچ تلاشی برای جلوگیری از پایان جنگ داخلی سوریه فروگذار نمی‌کند. روسیه هم می‌گوید برای ارتش سوریه بی‌معنا خواهد بود که وقتی در معرض حملات شورشیان قرار دارد،  آتش‌بس را به صورت یک طرفه رعایت کند.

آمریکا اما هم‌چنان از تلاش برای حفظ آتش‌بس خبر می‌دهد. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت آماده‌ایم تا آتش‌بس را تمدید کنیم: «قصد داریم از روس‌ها بخواهیم از نفوذ خود روی رژیم اسد برای ادامه اتش‌بس استفاده کنند.»

کربی گفت ما بیانیه ارتش سوریه را دیده‌ایم اما توافق آتش‌بس بین مسکو و واشنگتن صورت گرفته و مسکو مسئولیت دارد تا دولت سوریه را به رعایت آن ملزم سازد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز از بیانیه ارتش سوریه ابراز ناخشنودی کرد و گفت: خوب بود آنها به جای حرف زدن با رسانه‌ها، با کسانی حرف می‌زدند که مسئول مذاکره هستند.»

اتهام‌های متقابل

اپوزیسیون سوریه ارتش اسد را مسئول شکست آتش‌بس معرفی کرده است. محمد علوش، عضو رهبری گروه اسلامگرای جیش الاسلام  می‌گوید نیروهای رژیم، بیش از ۲۵۰ بار آتش‌بس را نقض کردند. او به رویترز گفت از آغاز می‌دانست که رژیم اسد به ‌اتش‌بس وقعی نمی‌نهد.

علوش به جناحی از اپوزیسیون سوریه تعلق دارد که از مذاکرات صلح ژنو کنار کشیدند. سلیم مسلط، سخنگوی کمیته عالی مذاکرات در توییتر نوشته که رژیم اسد  جلوی ارسال کمک‌های سازمان ملل برای نیازهای فوری مردم  شهر محاصره شده حلب را گرفته و برای همین اتش‌بس بی‌‌معنا شده است.

مخالفان اسد می‌گویند با پایان گرفتن آتش‌بس، بخش‌های مرکزی و روستاهای غربی شهر محاصره شده حلب زیر آتش گلوله‌ نیروهای دولتی یا بمباران جنگنده‌های روسی قرار گرفته‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) اعلام کرد که در حمله به این مناطق، شماری کشته و زحمی شده‌‌اند. یک سخنگوی شورشیان نیز از درگیری‌های شدید در حلب خبر داد.

آمریکا و روسیه به توافق رسیده بودند که آتش‌بسی یک هفته‌ای در سوریه برقرار شود تا در خلال آن هم نیازمندی‌های مردم تامین شود و هم مذاکرات تکمیلی برای صلح پایدار به جریان بیفتد.

روسیه آمریکا را متهم می‌کند که از نفوذ خودش روی اپوزیسیون سوریه استفاده نکرده تا آنها را متوجه واقعیت‌های اوضاع جاری بسازد.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.