ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنانی که از خاکستر برخاستند و به قدرت رسیدند

«گذر زنان از سایه به آفتاب» اثر پژوهشی آماندا فورمن (به ترجمه عصمت صوفیه و عباس شکری) گذری است در تاریخ زنان از دوران باستان تا عصر حاضر.

«گذر زنان از سایه به آفتاب» نوشته آماندا فورمن به ترجمه عصمت صوفیه و عباس شکری را نشر آفتاب منتشر کرد. این کتاب گذری است در تاریخ زنان از دوران باستان تا عصر حاضر.

گذر زنان از سایه به آفتاب، نوشته آماندا فورمن، ترجمه عصمت صوفیه و عباس شکری، نشر آفتاب

نویسنده نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج چنین نبوده که زنان همواره از تحولات تاریخی برکنار بوده و پرده‌نشین باشند. او پیشینه و شرح‌ حالی از زنان تاریخساز را از تمدن سومر و آشور و آتن و مصر باستان به دست می‌دهد و به زنان ویتنام و چین باستان می‌رسد و سپس نقش زنان در قرون وسطی تا پیروزی رنسانس را آشکار می‌کند. زنان تأثیرگذاری مانند ملکه نورجهان در امپراطوری عثمانی نیز مورد توجه نویسنده کتاب قرار می‌گیرند. آخرین فصل کتاب به نقش اثرگذار زنان در جنبش بهار عربی و در آفریقا اختصاص دارد.

آماندا فورمن، نویسنده

عصمت صوفیه، یکی از دو مترجم این کتاب در مقدمه می‌نویسد: «آماندا فورومن معتقد است که تاریخ تحول وضعیت زنان هرگز در یک خط مستقیم و از سایه به نور و از تاریکی به روشنایی نبوده است. داستان زندگی زنان حکایت پیشرفت و پسرفت است. آزادی‌هایی که زنان در برهه‌ای از زمان به دست آورده‌اند در برهه دیگر از بین رفته است. آماندا فورمن می‌خواهد فرهنگ و تمدن بشری را از زاویه‌ای دیگر مورد بررسی قرار بدهد. به نظر او فرهنگ و تمدن بشری را می‌توان با فاکتورهایی مانند نحوه و چگونگی رفتار با زنان و میزان اقتدار و انتخاب‌شان در نظر گرفت. او به بازگویی تاریخ تمدن بشری با توجه به نقش زنان و مردان در کنار هم می‌پردازد و می‌خواهد به پرسش‌های سختی که مطرح می‌کند پاسخ دهد. چرا در کتاب‌های تاریخی به تقریب به صورت انحصاری از مردان نام برده می‌شود؟ چرا اغلب در تمام جوامع، امیال و رفتار جنسی، آزادی بیان و فعالیت زن محدود شده است؟ چه چیزی وضعیت زنان را در مشی سیاسی، اقتصادی و مذهبی چنین آسیب‌پذیر و حساس کرده است؟

عباس شکری، یکی دیگر از مترجمان این کتاب نیز می‌نویسد: «کار برجسته‌ی آماندا فورمن این است که تنها به خفت و خواری‌ها توجه نکرده، بلکه زنی را دیده که نخستین رمان جهان را آفریده است، زنی دیده که در تاریخ نخستین باورهای فمنیستی را بدون نام بردن از آن، بین مردم می‌گسترانده و... یعنی تنها یک روی سکه که در آن زن حقیر است، تحقیر شده است، ذلیلش خواسته‌اند را ندیده، بلکه آن روی سکه را که جسارت افسانه‌ای حوا می‌درخشد هم دیده است؛ لحظه‌ای که دست به انتخاب می‌زند. برای خود استقلال و آزادی را در شعور برتر، آگاهی بیشتر، خوردن از درخت معرفت می‌یابد و به آنچه بوده است، آنچه هست نمی‌اندیشد. وسوسه‌ آگاهی را با دل و جان می‌خرد و تن به فرمان نمی‌دهد.»

تخصص آماندا فورمن شرح‌حال‌نویسی زنان اثرگذار در تاریخ است. نخستین اثر او «دوشس دوآن‌شایر» از کتاب‌های بسیار پرفروش در سال ۱۹۹۹ بود که بر اساس آن فیلم «دوشس» به کارگردانی سال دیب هم ساخته شد و به نمایش درآمد. «جهانی در آتش» نوشته آماندا فورمن هم جزو فهرست بهترین کتاب‌های نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۵ است.

نشر آفتاب یک نشر نوبنیاد است که در نروژ فعالیت می‌کند و آثارش را به شکل کتاب چاپی و الکترونیکی منتشر می‌کند. در بیانیه مطبوعاتی نشر آفتاب آمده است: «برای دور زدن گردونه‌ سیاه سانسور آمده‌ایم تا نگذاریم سانسور و سانسورچی مانا باشند. آمده‌ایم تا دستگاه سانسور فکر نکند در عصر کنونی که دوران انفورماتیک است، هنوز هم می‌تواند قلم‌ها را بشکند و زبان‌ها را ببُرد.»

این ناشر ایرانی خاطرنشان کرده که کتاب‌های سانسور شده و یا غیر قابل انتشار در ایران را منتشر خواهد کرد.

گذر زنان از سایه به آفتاب نوشته آماندا فورمن را می‌توان از طریق آمازون یا سایت نشر آفتاب تهیه کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مریم

    آفرین به نویسنده و مترجمان این کتاب. بسیار عالی. خانم عصمت صوفیه واقعا ترجمه ها و کتابهایش عالی است.