ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سنگ قبر ایرج افشار ناپدید شده است

سنگ قبر ایرج افشار، ایران‌شناس و کتاب‌شناس فقید را از آرامگاه خانوادگی و خصوصی در بهشت زهرا کنده و برده‌اند. فرزندان او می‌گویند به یابنده سنگ پاداش قابل توجهی پرداخت می‌کنند.

سنگ مزار ایرج افشار، ایران‌شناس و کتاب‌شناس فقید را از آرامگاه خانوادگی و خصوصی در بهشت زهرا کنده و برده‌اند.

فرزند ایرج افشار، مورخ فقید ایرانی به خبرگزاری مهر گفته که سنگ مزار پدرش سرجایش نیست. خانواده افشار صبح جمعه دوم مهر متوجه موضوع شده‌اند ولی می‌گویند تا هفته قبل سنگ قبر سرجایش بود.

آرش افشار می‌گوید که قبلا هیچ پیام تهدید از فرد یا افرادی در این زمینه دریافت نکرده‌اند و هیچ حدسی هم در این باره ندارند: «فقط از وقوع این اتفاق تعجب می‌کنیم.»

او به خبرنگار مهر گفته که برای حل این مشکل از ارگان یا نهاد خاصی درخواستی ندارند اما از شخصی که سنگ قبر نزد اوست خواهش می‌کنند که سنگ را پس بیاورد: «ما حاضریم برای پیدا شدن سنگ مبلغی به او بپردازیم و شکایت هم نکنیم... هر کس نشانی از سنگ مزار ایرج افشار بدهد از طرف خانواده مبلغ قابل توجهی دریافت می‌کند.»

ایرج افشار - ۱۳۸۹- ۱۳۰۴

آرش افشار توضیح داده که مزار پدرش به خاطر درخواست شماری از دوستان و دوستداران این پژوهشگر در محوطه بیرونی آرامگاه خانوادگی قرار داشت تا بتوان به سهولت بر سر خاک او رفت.

ایرج افشار که در اسفند ۱۳۸۹ در ۸۵ سالگی درگذشت، دانش آموخته رشته حقوق، پژوهشگر فرهنگ و تاریخ، ایران‌شناس، کتاب‌شناس و نسخه پژوه بود. او علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های داخل ایران، سابقه تدریس در مراکز آموزش عالی سوئیس و ژاپن را نیز داشت. ایرج افشار پایه‌گذار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و سردبیر یا صاحب‌امتیاز چند مجله و هفته‌نامه از جمله "سخن" بود.

به گفته آرش افشار، سنگ مزار پدرش، سنگ یک تکه کاشان به ضخامت ۱۰سانتیمتر و بسیار سنگین بوده است: «بنابراین هر کسی آن را برداشته، حتما کمک داشته است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میرضا رضا

    پروفسور کرمانی: یاد میرزا رضا کرمانی مبارک باد که یک تنه و بدون هیچ ترس و واهمه ای به زیارت ناصرالدین شاه فاسق قاجار در بالای سنگ قبر شاه عبد العظیم رفت و شرش را برای همیشه از سر ملت کم نمود. پس حال چرااز خود سوال نکنیم که آیا ذکر خیرابدی آن قهرمان تاریخ مهمتر است و یا اینکه همچون خمینی از برای نمایش و فریب خلق سنگ قبری گرانقمیت و قفسی طلایی بر فراز مزارش نصب شده باشد؟

  • نرگس

    آقای پروفسور تازگی ها کسانی پیداشدندکه علاقه زیادی به مجسمه های مشاهیر تاریخی ایران دارند . مجسمه ها را میبرند خانه شان تا دلشان تنگ گنشود. در ضمن برای اینکه موضوع سیاسی نشود اتفاقاً اکثر مشاهیر ادبی و فلسفی مجسمه هایشان ناپدید می شود. نفت کش ها و دکل ها هم از ابتدا نا پدید بودند و موضوع هیچ ربطی به سیاست ندارد. شما پیدا کنید پرتقال فروش را و خوش باشید.

  • فرخ

    پورفوسور، مگه کسی تو این مقاله گفته که سیاسی بوده؟ در ضمن از کجا اینقد مطمئنی؟! مشکوکن کاره خودت که نبوده؟

  • یک از از هزاران سلیمانی

    احتمالا یکی از دوستداران ایشان سنگ قبر را برده و یقینا از روی عشق و علاقه بوده ، لطفا فضای موجود رو سیاسی یا تنش آلود نکنید شاید بصورت داوطلبانه برگردانده شود ، با تشکر پرفسور مهدی کرمانی