ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رحیم‌صفوی: نباید گذاشت در سوریه سهم کمتری به ایران برسد

دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی نقش روسیه در جنگ سوریه را آن‌چنان پررنگ ندانست و نسبت به کنار آمدن آمریکا و روسیه و نادیده گرفتن «سهم ایران» در سوریه به مقامات هشدار داد.

سرلشگر یحیی رحیم‌صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی به مقامات ایران هشدار داد که در مورد مسائل سوریه مراقب رفتار آمریکا و روسیه باشند و نگذارند سهم کمتری به ایران داده شود.

یحیی رحیم‌صفوی: بایستی بدانیم در سیاست اطمینان و اعتقاد مطرح نیست بازیگری و منافع مطرح است

رحیم‌صفوی شامگاه پنج‌شنبه دوم مهرماه در برنامه تلویزیونی «دست خط» گفت: «هم‌اکنون سازوکاری بین آمریکایی‌ها و روس‌هاست که امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس‌ها کلاه نگذارند و روس‌ها را در یک بازی که منافع آمریکایی‌ها بیشتر باشد و یا در بازی که سهم کمتری به ایران داده شود قرار ندهند.»

او افزود از آن‌جا که این دو قدرت «با همدیگر زدوبندهایی می‌کنند»، سیاستمداران جمهوری اسلامی حواسشان باشد که «در میان این بازیگران بین‌المللی منافع ایران و سهم ایران نادیده گرفته نشود.»

ایران در جنگ سوریه در کنار روسیه از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند و نیروهای نظامی خود را به‌همراه حزب‌الله لبنان به این کشور می‌فرستد تا در مقابل شورشیان از حکومت سوریه دفاع کنند.

یحیی رحیم‌صفوی نقش روسیه در جنگ سوریه را تنها پشتیبانی هوایی از ارتش سوریه دانست و گفت کسانی که روی زمین می‌جنگند ارتش سوریه، «بعضی از نیروهای مستشاری و یا نیروهای حزب‌الله» هستند.

ایران همواره حضور نیروهای نظامی خود در سوریه را حضوری مستشاری عنوان کرده و گفته است این نیروها تنها به ارتش و طرفداران رژیم اسد مشاوره نظامی می‌دهند.

مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی پشتیبانی روسیه در سوریه را مؤثر خواند اما گفت: «بیشترین پیروزی‌ها مانند تصرف حلب بدون حرکت روی زمین و تنها با پشتیبانی هوایی امکان‌پذیر نبود» و اطلاعات به نیروی هوایی روسیه را هم نیروهای زمینی به آن‌ها می‌دادند.

رحیم‌صفوی گفت: «بایستی بدانیم در سیاست اطمینان و اعتقاد مطرح نیست بازیگری و منافع مطرح است بنابراین باید مراقب منافع خود باشیم.»

با این حال فرمانده پیشین سپاه پاسداران در اختیار قرار دادن پایگاه هوایی نوژه به روس‌ها را درست دانست و گفت دولتمردان ایران با هوشیاری چنین کاری کردند.

روسیه در تاریخ ۲۶ مرداد / ۱۶ اوت اعلام کرد که تعدادی از جنگنده‌های توپولوف خود را در پایگاه هوایی نوژه همدان مستقر کرده است و این جنگنده‌ها نخستین عملیات هوایی خود از این پایگا‌ه‌ را در حلب انجام داده‌اند.

استقرار جنگنده‌های روسیه در خاک ایران واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و حتی گروهی از نمایندگان مجلس ایران آن را خلاف قانون اساسی دانسته و خواهان برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی با مسئولان مربوطه درباره این موضوع شدند.

اما مقام‌های حکومتی و نظامی جمهوری اسلامی استقرار جنگنده‌های روسیه در ایران را تکذیب کرده و گفتند از پایگاه نوژه تنها برای سوخت‌گیری این جنگنده‌ها استفاده شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    آقای صفوی! در این فرصتی که برادران و خواهران ما در رادیو زمانه فراهم کرده اند عرض میشود: تازه فهمیدید که «بایستی بدانیم در سیاست اطمینان و اعتقاد مطرح نیست بازیگری و منافع مطرح است بنابراین باید مراقب منافع خود باشیم». ولی از همان اول انقلاب شما امت حزب اله حاضر در صحنه یا افراطی رفتار کردید یا تفریطی. اکنون که پس از 36 سال این را فهمیدید ببینید که خامنه ای بی دلیل بر دشمنی با امریکا اصرار میورزد (زیرا کار دیگری نداردو ...) ولی کشور را به دشمن خطرناک و بدسابقه دیوار به دیوار یعنی روسیه وابسته میکند. سران روس در این حدود 250 سال از هیچ جنایت و خیانتی به همسایگان بویژه به ایران پرهیز نکردند. بخش بزرگی از کشور ما را جداکردند و .... حتا در این زمانه 50٪ سهم ایران از دریای خزر را به روسیه دادید و 12 و نیم درصد گرفتید ! خامنه ای از سابقه امریکاییها بد میگوید ولی به سابقه پرجنایت و پرخیانت روسها نمی نگرد! به اوباما ناسزا میگوید ولی پوتین را در آغوش میگیرد! برای فریب مردم ، همه را به دشمنی با آن سر دنیا تشویق میکند ! هشدار میدهید که امریکاییها سر روسها کلاه نگذارند و سهم بیشتری نگیرند! به شما چه ربطی دارد؟ اگر روسها سر امریکاییها کلاه بگذارند چه ؟ شما کی برای ایران و ایرانی حق قائل بودید که امروز باشید؟ 36 سال است که از هیچ توهینی نسبت به نیاکان ما پرهیز نکردید. هنوز با هزینه ایرانیها در تلویزیون جمهوری اسلامی فیلمهایی که میسازید بر بدترین نقشها نام ایرانی میگذارید و بر نقشهای خوب نام عربی ! معنی این تبلیغات روشن است. ایران را ویران کردید و مردم را به فلاکت کشاندید و سرمایه های این مردم گرسنه را برای حکومت و حرم بشار اسد (عضو کنفرانس2+6 خلیج فارس ) و در غزه و لبنان و عراق و جاهای دیگر هزینه میکنید! سران این حکومت ثابت کردند که ضد ایرانی هستند. مصباح یزدی بیشرم میگوید مردم هیچ حقی ندارند! بعد خامنه ای آنگونه او را میستاید ! پول مردم گرسنه ایران را به سران غزه دادید و دیدید که به شما پشت کردند. حسن نصراله که با پول ما پادشاهی میکند فرهنگ ایرانی را انکار کرد ! اینها به این همه حماقت ولی امر مسلمین جهان(!) و شماها میخندند ! اینجا بیشتر از این نمیشود نوشت. تا کی میشود با سرنیزه بر مردم حکومت کرد ؟ شک نکیند که عاقبت شما بدتر از شاه میشود. بداد خود برسید.

  • میرضا رضا

    مافیای جنایتکار «سپاه» طبق معمول به دنبال«سهم» خوداست! ایول!

  • roozbeh

    نه بابا سهم ما محفوظ . سهم ما پرداخت پول باز سازی خرابه های جنگی سوریه است و راه برا ی فرستادن بمب و موشک برای حزب الله.

  • امین

    مگه قراره سورریه رو تقسیم کنند...؟