ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدافعان حرم از کجا می‌آیند؟

هیراد طلوعی- با آغاز درگیری‌ها در سوریه و عراق، ایران هرگونه فعالیت نظامی‌اش را در این کشورها انکار می‌کرد اما حالا همه‌جا صحبت از «مدافعان حرم» است. صدا‌و‌سیما درباره‌شان برنامه می‌سازد، تصاویرشان بر در و دیوار شهرها نقش می‌بندد و ورزشکاران مدال‌های‌شان را به آن‌ها تقدیم می‌کنند. 

  • پسر شهید مدافع حرم، سعید سامانلو در نمایشگاه هفته دفاع مقدس دوید تا پدرش را در آغوش بگیرد اما با ماکت او مواجه شد.

- حرمین شرفین در خطر است، دشمنان حرامی به حضرت زینت رحم نمی‌کنند، مامان! عمه سادات در خطر است، چگونه از رفتن من ممانعت می‌کنی، آیا یادت رفت روز عاشورا برخی با همین حرف‌ها امام حسین را تنها گذاشتند.

این گفته‌های محمد‌امین کریمیان، «مدافع حرم» و طلبه دهه هفتادی است که خرداد ماه ۹۵ در شهر حلب سوریه کشته شد. او در حوزه علمیه فلسفه می‌خواند، قبلا دو بار به سوریه رفته بود و آرزو داشت روزی جای مرتضی آوینی را بگیرد.

مادر آقای کریمیان در گفت‌و‌گو با وب‌سایت مشرق می‌گوید: «با گفتن این حرف‌ها مرا قانع کرد که به سوریه برود. از کودکی فردی با ایمان و مطیع امر ولی فقیه بود. وقتی خبر را شنیدم نمی‌توانستم گریه کنم، نمی‌دانستم چگونه جای خالی‌اش را پر کنم. نمی‌توانستم باور کنم که او شهید شد، از اینکه می‌دیدم پسرم به آرزوی خود رسید خدا را شکر کردم.»

با آغاز درگیری‌ها در سوریه و عراق، ایران هرگونه فعالیت نظامی‌اش را در این کشورها انکار می‌کرد اما حالا همه‌جا صحبت از «مدافعان حرم» است. صدا‌و‌سیما درباره‌شان برنامه می‌سازد، تصاویرشان بر در و دیوار شهرها نقش می‌بندد و ورزشکاران مدال‌های‌شان را به آن‌ها تقدیم می‌کنند.

مدافعان حرم چه کسانی هستند، از چه پایگاه اجتماعی‌ای در جامعه ایران برخوردارند و در افکار عمومی ایرانیان چه جایگاهی دارند؟

سیطره یک روایت

حامد هاشمی، پژوهشگر فلسفه و علوم سیاسی که در پنج سال اخیر روی مساله حضور ایران در جنگ داخلی سوریه مطالعه کرده است، به رادیو زمانه می‌گوید: «این‌که روایت رسمی دولت ایران در جنگ داخلی سوریه روایت نسبتا غالب جمعیت ایران است، نقشی اساسی در شناسایی مدافعان حرم دارد. برخلاف افغانستانی‌ها که با انگیزه‌های بسیار متفاوتی عازم سوریه می‌شوند، یا عده کمی از ارتشی‌ها که با اهداف ایران در سوریه همدلی ندارند، ایرانیانی که داوطلبانه برای جنگ در سوریه ثبت‌‌نام می‌کنند و آن‌ها را مدافعان حرم می‌نامیم، کسانی هستند که طبیعتا روایت رسمی ایران را عمیقا باور دارند و خیلی‌های‌شان با انگیزه‌هایی صادقانه و وطن‌پرستانه و البته عموما درون فضای غلیط مذهبی/شیعی به این راه می‌روند. گویا ثبت‌نام و انتظاری طولانی مدتی پیش پای افراد خودانگیخته برای رسیدن به سوریه وجود دارد و به نظر می‌رسد تقاضا آن قدر بالا هست که کسانی رسما به جرم "کلاهبرداری از دواطلبان اعزام به سوریه"، دستگیر شده‌اند.»

حامد هاشمی

مدافعان حرم، عنوانی کلی‌ست که در رسانه‌های رسمی داخل ایران برای تمامی جنگجویان شیعه‌ای به کار می‌رود که در عراق و سوریه با پشتیبانی ایران و علیه گروه‌های اسلام‌گرای افراطی چون گروه دولت اسلامی (داعش)، جبهه النصره و احرار الشام و ... می‌جنگند.

تعداد دقیق این نیروها مشخص نیست اما آن‌طور که گفته می‌شود حدود ۱۰ گروه شبه نظامی را شامل می‌شوند. اعضای مدافعان از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان و یمن هستند و هر کدام نام مخصوص خود را دارند.

آن‌ها خودشان را «سپاه بین‌المللی شیعیان» معرفی می‌کنند و می‌گویند هدف‌شان مبارزه با تروریست‌های تکفیری و حفاظت از اماکن مقدس شیعیان در عراق و سوریه است.

مطابق با این توضیح، رسانه‌ها نیز همگی یک حرف را درباره آن‌ها تکرار می‌کنند: «مدافعان حرم مردانی هستند که بیرون از مرزهای ایران جان می‌دهند تا مردم امنیت و آرامش داشته باشند.»

ملی‌گرایی، تشیع و توافق جمعی برای جنگ در سوریه

عبدالرضا داوری، مدیر مسئول ماهنامه بررسی‌های اقتصادی، تحقیقی درباره خاستگاه طبقاتی مدافعان حرم انجام داده است. یافته‌های او از سه شاخص سطح درآمد، میزان تحصیلات و محل زندگی یک جامعه آماری ۵۱ نفره مدافع حرم استخراج شده که در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۴ کشته شده‌اند.

استودیوی عکاسی غرفه مدافعان حرم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۳۹۵

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ۵۴.۹۰ درصد از جمعیت مدافعان به طبقه پایین، ۴۳.۱۳ به طبقه متوسط و ۱.۹۷ به طبقه بالای جامعه تعلق داشته‌اند.

اما به اعتقاد حامد هاشمی، طیف کسانی که با اعزام به سوریه و حضور نظامی ایران در آن کشور همدل‌اند وسیع است و انگیزه‌ این افراد هم از انگیزه‌های رزم‌جویانه شیعی تا انگیزه‌های ملی‌گرایانه افراطی متغیر است: «نمی‌توان آنها را به یک طبقه اجتماعی منحصر دانست. طیف این افراد، برای مقایسه مثلا، از طیف بسیجی‌هایی که در جریانات سال ۸۸ در خیابان‌ها به کمک سرکوب مردم شتافته بودند وسیع‌تر و متنوع‌تر است. دوری سوریه و تنگ بودن کانال ارتباطی با واقعیت‌های آن، این شرایط را فراهم کرده که برخلاف مثلا مواجهه سال ۸۸، تعداد خیلی بیشتری بتوانند داستان رسمی حکومت درباره سوریه را باور کنند.»

میدان تبلیغات، پیوند «دفاع از حرم» با زندگی روزمره

قرارگاه‌های فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برنامه‌های صدا و سیما از جمله مهم‌ترین بازوهای تبلیغاتی «فرهنگ‌ دفاع از حرم» هستند. علاوه بر این، ستادها و موسسه‌های بسیاری راه‌اندازی شده که کار آن‌ها تولید محصولات رسانه‌ای و هنری و برگزاری مراسم برای بزرگداشت مدافعان حرم است.

خواننده‌های جوان با به کارگیری موسیقی الکترونیک، رپ و متال و ...، موزیک ویدیوهایی می‌سازند که به سبک بازی‌های کامپیوتری شوتر و مملو از جلوه‌های ویژه است.

چنین تولیداتی به‌خصوص برای پسران نوجوان در ایران، جذاب و هیجان‌انگیر است.

از پوستر تبلیغاتی برای مدافعان حرم با تصویر حسین همدانی، از فرماندهان سپاه که در سوریه کشته شد

فعالان فضای مجازی حامی مدافعان حرم هم با انتشار عکس، پوستر و پیام‌های متنی در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و تلگرام حضور پررنگی دارند.

اسطوره‌سازی از فرماندهان نظامی، به‌خصوص قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به‌عنوان الگوی مبارزه با دشمن، از جمله محورهای اصلی فعالیت‌های مدافعان مجازی حرم را تشکیل می‌دهد.

برخی شبکه‌های تلویزیونی چون کانال «افق» صدا و سیما، به‌شکل مستمر روی موضوع دفاع از حرم کار می‌کنند.

ماه رمضان امسال، برنامه‌ آشپزی به نام «کدبانو» از این تلویزیون پخش شد که در اصل مصاحبه‌ با همسران و مادران مدافعان حرم در حین آشپزی بود. مجموع این تبلیغات قصد دارد دخالت نظامی ایران در سوریه و عراق را اجتناب‌ناپذیر نشان دهد و آن را به اشکال مختلف با اعتقادات مذهبی و فرهنگ عامه مردم پیوند بزند.

غیرتمندی، وطن‌پرستی، حفظ حجاب، مقاومت در برابر بیگانگان و آمادگی برای جنگ آخرالزمان، عمده مفاهیمی‌ست که از میدان تبلیغاتی مدافعان حرم به گوش می‌رسد.

حامد هاشمی: به نظر نمی‌رسد که دولت ایران با تعداد داوطلبان برای اعزام به سوریه مشکلی داشته باشد. در واقع به دلایلی مشتاق نیست نیروهای ایرانی زیادی را علنا در خاک سوریه به جنگ بفرستد و تا حد امکان از شیعیان افغانستانی، پاکستانی، عراقی و لبنانی برای نیل به مقاصد نظامی‌اش استفاده می‌کند. اما از لحاظ تبلیغاتی تمامی تلاشش را می‌کند که فرهنگ جدید "مدافعان حرم" در داخل ایران از رونق نیفتد و حمایت مردمی از هر آن‌چه ایران در سوریه انجام می‌دهد افت نکند تا ایران با مانع جدیدی در خانه خود روبه‌رو نشود که در این راستا تا به‌حال کاملا موفق بوده است. برخی افکار‌سنجی‌ها حاکی‌ست حدود ۸۰ درصد جمعیت ایران با حمایت از بشار اسد موافق هستند.

 هراس از دست‌ رفتن «امنیت»

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، از آغاز درگیری‌ها و با بالا گرفتن جنگ داخلی در سوریه، تنها ۱۷ هزار نفر زیر‌شکنجه و در زندان‌ها مرده‌اند، بیش از ۶۰‌ هزار نفر ناپدید و نزدیک به ۱۱ میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. تعداد کشته‌ها نیز بیش از ۳۰۰ هزار نفر است.

از پوسترهای تبلیغاتی برای مدافعان حرم

علی‌رغم این گزارش‌ها، حکومت ایران و بخش زیادی از مردم معتقدند که پشت صحنه بحران سوریه توطئه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی و جمعیت شیعیان است.

از نظر حامد هاشمی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی همواره با اعتقادات مذهبی/ انقلابی گره خورده و تغییر جدیدی که در این سیاست دیده می‌شود، حرکت از سمت پان اسلامیزم به‌ سوی هر چه شیعی‌تر شدن جایگاه ایران است: «رقابت بر سر رهبری جهان اسلام دیگر برای ایران از دست رقته است، به همین خاطر به‌طور روز افزونی خود را در قامت حافظ و ملجاء شیعیان جهان تصویر می‌کند. نکته قابل توجه این است که این "حفاظت از شیعیان" مثل دوران کلاسیک جمهوری اسلامی در مقابل اسرائیل یا غرب نیست، بلکه بیشتر در مقابل خشم اکثریت باقی مسلمانان تعریف می‌شود.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در تازه‌ترین سخنان خود گفته است: «با برجام و مذاکره جلوی جنگ را نگرفتیم و با مدافعان حرم جلوی جنگ را گرفتیم، اگر این مدافعان حرم نبودند امروز آمریکا و داعش وسط این کشور بودند. استکبار از نیرویی که در کویر عراق می‌جنگد، می‌ترسد. به تمام کشورهای منطقه که مزدور آمریکا هستند، دسترسی داریم.»

پیش از این، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در ملاقات با خانواده‌های مدافع حرم گفته بود: «آن‌ها با دشمنی مبارزه کرده‌اند که اگر جلویش گرفته نمی‌شد باید در کرمانشاه و همدان و بقیه استان‌ها با آن می‌جنگیدند.»

اظهارات این‌چنینی که بارها از سوی مقامات ایران تکرار شده است، مدافعان حرم را به عنوان بازیگران اصلی صحنه سیاست خارجی و عاملی معرفی می‌کند که برای کشور صلح و ثبات به ارمغان آورده‌اند.

در مقابل و از نگاه بخش زیادی از مردم، مدافعان حرم «امنیت» جامعه‌‌ای را برقرار کرده‌اند که با پشت سر گذاشتن یک انقلاب خشونت‌بار، هشت سال جنگ و سال‌ها انزوا و تحریم بین‌المللی، در موقعیت شکننده‌ای به سر می‌برد.

در این میان تعصب مذهبی، گرایش‌های تند ملی گرایانه، نزاع ایران و عربستان با هم، باور عمومی به حقیقت نبرد حق و باطل و گاهی هم نژادپرستی، بی‌توجهی افکار عمومی ایرانیان به واقعیت‌های جنگ سوریه را تقویت می‌کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسپند

    بله ! مدافعان حرم آخونده و بشار اسد و پوتین و حسن نصراله و .... ! با پول مردم گرسنه ایران !

  • محسن

    لبـــــــــــــیک یا زینب(س) ما را مدافعان حرم آفریده اند

  • آسیب پذیر

    این قسمت در باره گزارش ارزهای نفتی را بشرح زیر اصلاح میکنم : با آن نشانی که مجلس از احمدی نژاد خواست تا درباره ارزهای حاصل از فروش نفت را گزارش دهد و او هم اعلام آمادگی کرد اما ولی امر مسلمین جهان(!) نگذاشت گزارش دهد!

  • آسیب پذیر

    یکی نوشته « یا حسین را بفهمید بعد ....»! همان شما که یا حسین را فهمیدید برای هفت پشت این مردم بس است! کشوری آباد را به این وضع در آوردید. آن از نتیجه رفتار بیخردانه سران جمهوری اسلامی در برابر حمله صدام جنایتکار! این از ویرانی ایران! پولش کم ارزش، بیکاری برابر آمارهای رسمی حکومتی دارد به 11 میلیون نفر میرسد، اعتیاد به مواد مخدر حتا در دبستانها هم مصیبتی شده، ناامنی، انواع فساد سران از خود رهبر بیتش(!؟)گرفته تا کسانی که در جنگ قدرت و ثروت یکدیگر را لو میدهند، غارت دارایی های مردم و هزینه کردن آن برای امثال بشار اسد که برای تجزیه ایران عضو کنفرانس 6+2 خلیج فارس است، برای نمونه غارت 800 میلیارد دلار پول نفت تنها در دوره احمدی نژاد (بجز آنچه که روی دریا فروختند و به حساب خزانه نیاوردند) ، با آن نشانی که مجلس از احمدی نژاد خواست تا گزارش دهد و او هم اعلام آمادگی نکرد اما ولی امر مسلمین جهان(!) نگذاشت! 18 و نیم میلیارد دلار هم در راه جنوب لبنان در مرز گیر دولت ترکیه افتاد ! غارت ثروتهای بی حساب بنیادهای داخل و خارج کشور، غارت موقوفات نجومی امام رضا و امامزاده های تقلبی! غارت شرکتهای پتروشیمی و .... و مخابرات ، زندانی کردن و شکنجه و کشتار مردم از جمله کشتار دهه 60 و جنایت های سال 88 ، شعارهای بظاهر انقلابی دادن و پنهانی مذاکره کردن و امتیاز دادن، دست دسته زنان را به شیخ نشینهای جنوب خلیج فارس فرستادن و ..... ! از کجای جنایتها و خیانت های بیشمار تان بگویم؟ شرم و حیا که ندارید! از این طرف رهبرتان پوتین جنایتکار را در بر میگیرد و آن همه امتیاز میدهد، کشور را به روسیه وابسته می کند، وابسته به روسیه دشمن خطرناک دیوار بدیوار که سابقه جنایت ها و خیانتهای 250 ساله نسبت به ایران دارد ! حتا از 50٪ سهم ایران در دریای خزر تنها 12 و نیم درصد را داده و بقیه را گرفتند! سر نیروگاه بوشهر آن همه سر جمهوری اسلامی کلاه گذاشتند! باز قرارداد دونیروگاه چرنوویلی دیگر بستند! سلاح های استراتژیک از این جنایتکارها و خیانتکارها خریدند! اقتصاد کشور را به کالاهای چینی و بازار امارات عربی و دبی وابسته کرده ، بعد شعار امریکار ستیزی میدهد که فکر مردم مشغول این شعار های بیخردانه شود و او مشغول غارت و امتیاز دادن به روس و چین باشد! اگر امریکا ستیزی نکند چه بگوید؟! از کدام جنایت و خیانت بیشمار تان بنویسم که تمامی ندارد. چه رویی دارید!

  • saeed

    یا حسین رو بفهمید بعد بگویید چرا میرن جنگ

  • آسیب پذیر

    مدافعان حرم بشار اسد. دیگر حتا امت حزب اله حاضر در صحنه در ایران به دستور ولی امر مسلمین جهان گوش نمی دهند و اینها ناچارند از افغانستان و پاکستان و جاهای دیگر مشتی بدبخت را ربفریبند و به کشتارگاه بفرستند

  • هوشی

    آتیش بگیره همه حرم ها . که شما خدا را فراموش کردید بت های جدید برای خودتون ساختید. هدف خدا پرستی بود ببین به کجا رسید. بعد هندی ها را مسخره می کنند که موش پرست شده اند شماها هم از خداپرستی خارجید

  • ایرانی مسلمان

    من افتخار میکنم یک ایرانی مسلمان مدافع حرم و حریم هستم مردم ایران انگیزه های جهاد و شهادت دادن قرنها هم شما سعی کنید اون رو ا ز بین ببرقد با یه عاشورا وتاسوعا مجددا احیا میشه لبیک یا زینب س

  • بهنام

    اینها که فریب سیاستهای کثیف باند فاسد حاکم بر ایران را می خورند ، همان بهتر که همانجا به درک واصل شوند و شرشان از سر مردم ایران کم شود . خوشبختانه اکثریت مردم ایران دل خوشی از این مزدوران وطن فروش نداشته و از آنان با عنوان ( قاتلین مردم سوریه ) یاد می کنند . خوشبختانه بسیاری از سرکوبگران و جنایتکاران سال 88 که در سرکوب و کشتار سیستماتیک ملت ایران نقش اساسی داشتند ، در سوریه به درک واصل شده و به زباله دان تاریخ پیوستند ، مانند همین پاسدار مزدور حسین همدانی که وقتی هم به هلاکت رسید موجب خوشحالی و خورسندی ملت ایران گردید . خلاصه و ختم کلام اینکه این مزدوران و اربابان پوشالیشان بد جوری در باتلاق سوریه فرو رفته اند و هر چه زودتر خود را از این باتلاق رهائی بخشند ، به نفع خودشان است . ضمنآ و خطاب به مخاطب بالا : شما که فرق بین ( رادیو زمانه ) و رادیو فردا را نمیدانی ، بهتر است به معروف بودن و یا عدم معروفیت اشخاص هم دخالت نکرده و از درج موارد کاملآ کذب ، مانند : ( چون آنچه ما در فضای آزاد سیاسی و مجازی میبینیم و میخوانیم صد در صد با نظرات ایشان مغایرت دارد ) جدآ اجتناب کرده و از خودتان تئوری ندهید .

  • پیمان

    حداقل بیش از 60 درصد مردم با دخالت در سوریه و نبرد با اسد مخالفند. اگر روایت ایشان صحیح بود حقوقهای میلیونی و رانتهای مالی عظیم چه توجیهی داشت؟

  • جهان

    این که در بسیاری از مقالات فقط از نظریات یک فرد بدون هیچ شرح و مشخصه و سابقه دقیق از وی نظریات او را در فضای مجازی منتشر میکنید کاری است که در مورد افراد شناخته نشده در رسانه های معتبر معمول نیست . من نمیخواهم رادیو فردا و یا نویسنده را متهم به جهت داشتن کنم ولی آیا بهتر نیست ما قدری بیشتر از استاد فلسفه و محقق شما آقای حامد هاشمی بدانیم چون ایشان انقدر فرد معروفی نیستند که گفته و نظرات اشان بدون معرفی کامل ایشان چندان معتبر نمیباشد ، چون آنچه ما در فضای آزاد سیاسی و مجازی میبینیم و میخوانیم صد در صد با نظرات ایشان مغایرت دارد