ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعطیلی انتشارات خاوران: بحران کتابخوانی در خارج از ایران

ایرج ادیب‌زاده – انتشارات خاوران پس از ۳۰ سال فعالیت در عرصه نشر کتاب فارسی به محاق افتاد. با بهمن امینی و شهلا شفیق درباره بحران کتابخوانی گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

کتابفروشی انتشارات خاوران در پاریس تعطیل می‌شود: یک مکان فرهنگی با بیش از ۳۰ سال پیشینه در پایتخت فرانسه که آثار نویسندگان و شاعران داخل و خارج کشور رابه فروش می‌رساند.

تابلوی کتابفروشی خاوران در شرق پاریس

شمار کتابفروشی‌های ایرانی در پاریس که کتاب‌هایی به زبان فارسی عرضه کنند، از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. کتابفروشی خاوران یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آنهاست.

بهمن امینی مدیر و بنیانگزار انتشارات و کتابفروشی خاوران برای کمک به فرهنگ ایران و زبان فارسی نزدیک به ۳۰ سال پیش با یک چاپخانه‌ کوچک در منطقه ونسن کارش را آغاز کرد. او به تدریج موفق شد خاوران را به یک کتابفروشی معتبر در شرق پاریس تبدیل کند.

یکی از ویژگی‌های مهم خاوران این بود که به مکانی برای گردهمایی ماهانه‌ نویسندگان شاعران و روشنفکران ایرانی و نیز دوستداران کتاب و ادب فارسی تبدیل شده بود. یکشنبه آخر هر ماه خاوران از نویسنده‌ای دعوت می‌کرد و عده‌ای هم پای صحبت او می‌نشستند.

رادیو زمانه با بهمن امینی درباره پیشینه انتشارات و کتابفروشی خاوران و دلایل تعطیلی آن گفت‌و گو کرده است. همچنین نظر شهلا شفیق، نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی را هم درباره همین موضوع پرسیدیم. این گفت‌و‌گو را می‌شنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سام نر یمان

    شهروز شما با آرامش دوستدار مشگل دارید یا با تفکر ؟؟ هیچ کدام ربطی به گروه های سیاسی ندارند. و آیا شما این مرکز مطالعات ایرانی را پرورش میدهید یا جمهوری اسلامی ؟؟ من هزار جلد کتاب به لندن هدیه دادم ، شما چند تا دادید ؟؟

  • مش تقی

    چرا تعطیل کردید؟ میدادید به حوزه علمیه قم یا نهاد های ولی امر مسلمین جهان در اروپا و امریکا تا از پول نفت و مخابرات و پتروشیمی ها بنیادها و .... و موقوفات امام رضا و ... هزینه ها را میداند !

  • شهروز

    این کتابفروشی ها هیچیک امیرکبیر و خوارزمی نبودند که هر جور آدمی کتاب خودش را بخرد. خط سیاسی داشتند و از وابستگان گروههای سیاسی. این نمیشود دقیقا کتابفروشی، میشود شاخه ای از یک گروه سیتسی. اینست که بررسی خودش را دارد در ضمن در لندن کتابخانه بزرگ مرکز اسناد هست با کتابهای فراوان و برخی از کتابخانه های محلی هم با کتابهای اهدائی از سوی ایرانیان دارای کتابهای ایرانی هستند. اینرا در کشور های دیگر هم باید پرورش داد. مضافا که رشته های ایرانشناسی نیز در همه کشور ها کتابخانه فارسی دارند.

  • سام نر یمان

    بسیار دردناک است که کتابفروشی دیگری نیز تعطیل میشود. من سعادت داشتم که کتاب آرامش دوستدار را چند سال پیش از این کتابفروشی خریدم و هنوز به ان رجوع میکنم تا شاید چگونگی عدم تفکر در ایرانیان را مرتب به یاد آورم.در لندن دیگر کتابفروشی ایرانی نداریم و ما به امید کتابفروشی فروغ در آلمان هستیم . با تشکر بسیار از بهمن امینی که سی سال عمر خودش را به ما داد .

  • صادق

    کتاب فروشی فروغ که انتشارات نیز هست،چند روز گذشته تنها مشتری ان من بودم ،،نزدیک به دوساعت حتی یکنفر وارد ان کتابفروشی نشد در صورتیکه در همسایگی نزدیک ان کتابفروشی شیرین فروشی نوبل و چلوکبابی ایرانی مملو از مشتری بود