ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هما هودفر آزاد شد

در پی احیای مناسبات ایران و کانادا، هما هودفر، استاد رشته انسان‌شناسی در دانشگاه کونکوردیای کانادا پس از سپری کردن نزدیک به پنج ماه زندان در ایران سرانجام آزاد شد.

وزارت خارجه ایران از آزادی هما هودفر، استاد ایرانی ـ کانادایی - ایرلندی دانشگاه کونکوردیای کانادا از زندان خبر داد.

هما هودفر، استاد دانشگاه کونکوردیای کانادا

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۲۶ سپتامبر / ۵ مهر خبر آزادی هما هودفر را اعلام کرد و گفت آزادی او «به دلایل انسان‌دوستانه از جمله بیماری» بوده است.

به‌گفته بهرام قاسمی هما هودفر خانم هودفر عصر دوشنبه از طریق کشور عمان به کانادا بازگشته است.

عمان کشوری است که معمولاً در چنین مواردی میانجی قرار می‌گیرد.

آزادی هما هودفر پس از آن صورت می‌گیرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ۳۰ شهریور / ۲۰ سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با استفان دیون، همتای کانادایی خود دیدار کرد. آن‌ها در مورد ترمیم مناسبات گسسته دو کشور گفت‌وگو کردند.

ملاقات جواد ظریف و استفان دیون، نخستین دیدار مقامات ارشد ایران و کانادا پس از قطع مناسبات دیپلماتیک دو کشور است. دولت پیشین کانادا به نخست‌وزیری استفان هارپر، روابط سیاسی خود با جمهوری اسلامی را در سال ۱۳۹۱ قطع کرده بود اما با روی کار آمدن دولت لیبرال جاستین ترودو، گفت‌وگوهای مقدماتی برای احیای مناسبات شروع شد. به غیر از دیدار ۳۰ شهریور، مقامات سیاسی دو کشور دو دیدار دیگر داشته‌اند.

هما هودفر ۶۵ سال سن و تابعیت کانادایی، ایرلندی و ایرانی دارد. او پس از مرگ همسرش شهر مونتریال را ترک کرد و برای دیدار با خانواده به ایران رفت، اما اندکی پیش از بازگشت به خانه‌اش در مونتریال، نیروهای امنیتی ایران در خردادماه سال جاری او را بازداشت کردند.

نهادهای امنیتی ایران این استاد دانشگاه را متهم به «شبکه‌سازی برای انقلاب نرم و تضعیف پایه‌های اعتقادات مذهبی زنان از طریق فعالیت در جهت احقاق حقوق آنان» کردند اما خانواده او این اتهامات را رد کرده بود.

در مدت بازداشت او نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل و دانشگاهیان کشورهای مختلف بارها خواهان آزادی‌اش شده بودند.

هما هودفر در این پنج ماه یک بار نیز به‌دلیل وخامت وضعیت جسمانی‌اش از زندان به بیمارستان منتقل شده بود.

فعالیت و تحقیقات هودفر به‌ ویژه بر نقش زنان در کشورهای اسلامی تمرکز دارد. او از فعالان کارزار پایان بخشیدن به سنگسار در ایران بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    آخوند و گروگان‌گیری چرا دنیا این آخوندهای وحشی را ادب نمی کند