ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه لاهه یک تروریست فرهنگی را به ۹ سال زندان محکوم کرد

احمد الفقیه المهدی دستور داده بود که در سال ۲۰۱۲ برخی از آثار محوطه تاریخی تیمبوکتو را که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده از بین ببرند.

دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه احمد الفقیه المهدی را به ۹ سال زندان محکوم کرد. او در مقام رییس پلیس و یکی از اعضای گروه تروریستی انصارالدین دستور داده بود که در سال ۲۰۱۲ برخی از آثار محوطه تاریخی تیمبوکتو را که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده از بین ببرند.

احمد الفقیه المهدی در دادگاه کیفری لاهه

دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه ویرانگری فرهنگی المهدی در تیمبوکتو را مصداق جنایت جنگی دانست و او را به ۹ سال زندان محکوم کرد.

مهدی در دفاع از خودش گفته بود که با تخریب محوطه تاریخی تیمبوکتو مخالف بوده اما از رهبری گروه انصارالدین پیروی کرده است.

المهدی از همان نخستین روز برگزاری دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه اعتراف کرده بود که در تخریب محوطه تاریخی تیمبوکتو نقش داشته است. او گفته بود: «متأسفانه باید بگویم که اتهامات وارد است و من گناهکارم.»

اعترافات المهدی باعث شد که دادگاه در مجازات او تخفیف قائل شود.

الفقیه المهدی ملقب به «ابوتراب» عضو گروه اسلام‌گرای انصارالدین، یکی از شعبات القاعده در مالی و از رهبران این گروه بود. انصارالدین در سال ۲۰۱۲ با بیل و کلنگ به مکان‌های تاریخی که مورد احترام اهالی شهر تیمبوکتو بود، حمله کردند و این اماکن را با خاک یکسان کردند. در آن زمان، کار‌شناسان میراث فرهنگی این اقدام انصارالدین را با تخریب مجسمه‌های بودا در دره بامیان افغانستان مقایسه می‌کردند.

الفقیه المهدی متهم بود که با دادگاه شرع در تیمبوکتو همکاری تنگاتنگ داشته و به دستور او اسلامگرایان نقابدار مساجد، آرامگاه‌ها و میراث فرهنگی تیمبوکتو را ویران کردند. دولت مالی از دیوان بین‌المللی کیفری لاهه خواسته بود به این پرونده رسیدگی کند.

فدی عبدالله، سخنگوی دادگاه کیفری لاهه به رسانه‌ها گفته بود: «برای نخستین بار فردی به اتهام تخریب میراث فرهنگی محاکمه و به زندان محکوم می‌شود. به همین جهت، حکم دادگاه کیفری لاهه حامل یک پیام نمادین به ساکنان تیمبوکتوست که همچنان می‌توان به جامعه جهانی و به تحقق عدالت امید داشت.»

الفقیه المهدی به جنایت‌های دیگری هم متهم شده بود، از جمله تجاوز به چندین زن. دادگاه کیفری لاهه اما این اتهامات را بررسی نکرد و به همین جهت منتقدانی هم داشت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Ali

    کلمه تروریست هم وارد لغت نامه سیاسی شده و به عنوان یک ایدئولوژی در عرصه های مختلف مورد استفاده سیاسیون می شود،مثل تروریست فرهنگی,تروریست آدم کش،تروریست نفتی،تروریست انتحاری،تروریست های متجاوز گر،حتی تروریست های خوب و بد