ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افشای باند بین‌المللی قاچاق اعضای حیوانات رو به ‌انقراض

پس از یک دهه نظارت مخفی بر فعالیت‌های قاچاقچیان حیات وحش، نام افراد کلیدی و سردسته‌های این باند بین‌المللی و مسیرهای تجارت غیرقانونی حیوانات فاش شده ‌است.

پس از یک دهه نظارت مخفی بر فعالیت‌های قاچاقچیان حیات وحش، نام افراد کلیدی و سردسته‌های این باند بین‌المللی فاش شده ‌است.

تنها ۳۰ هزار کرگدن امروز زنده هستند، یعنی کمتر از پنج درصد جمعیت آنها در چهل سال قبل

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی اختصاصی برای نخستین بار به افشای جزئیات یک تحقیق جنایی درباره باند بین المللی تجارت غیرقانونی اعضای حیوانات رو به انقراض پرداخت که سود سالانه آن به رقم ۲۳ میلیارد دلار می‌رسد. این تحقیق نقش مرکزی گروه‌های فعال در این جرم سازمان‌یافته را در کشتار و نقص عضو ده‌ها هزار حیوان نشان می‌دهد که حیواناتی از جمله ببر، فیل و کرگدن را در معرض انقراض قرار داده است.

مسیر قاچاق اعضای ارزشمند این حیوانات رو به انقراض بر اساس این تحقیق از آفریقای جنوبی آغاز و به تایلند و چین ختم می‌شود، چرا که در دو کشور مقصد چیزهایی از قبیل عاج مصرف بسیار زیادی در طب سنتی دارند. در حالی که قیمت یک کیلوگرم عاج در آفریقا ۱۵۰ دلار تخمین زده می‌شود، همین مقدار در مقصد خود در چین بیش از دوهزار دلار فروخته خواهد شد. یک کیلوگرم شاخ کرگدن در آفریقا ۱۶۷ دلار قیمت دارد و با رسیدن به ویتنام قیمت آن به ۳۳ هزار دلار و در چین به بیش از ۶۶ هزار دلار خواهد رسید.

همزمان حیوانات مورد هدف این بازار همه رو به انقراض می‌روند: تنها ۳۰ هزار کرگدن امروز زنده هستند، یعنی کمتر از پنج درصد جمعیت آنها در چهل سال قبل؛ تعداد ببرهای زنده در طبیعت وحش بیش از ۳۵۰۰ نیست و تنها در سال گذشته ۲۰ هزار فیل کشته شده‌اند.

به گزارش گاردین، بازپرسان مستقل در سازمان ضدقاچاق فریلند که برای تیم نظارت مخفی آژانس‌های اطلاعاتی دولت تایلند پشتیبانی اطلاعاتی و تحیلی فراهم می‌آورده‌اند، تصمیم گرفته‌اند تا در نبود تلاش‌های مؤثر بین‌المللی برای مبارزه با این جرم سازمان‌یافته، حاصل تحقیقات خود را در اختیار این روزنامه انگلیسی قرار دهند. این پرونده دربردارنده اطلاعات مربوط به ۱۴ سال نظارت مخفی بر قاچاقچیان است.

افشای هویت سردسته‌ها

تحقیق جنایی قرارگرفته در اختیار گاردین سردسته‌های احتمالی قاچاقچیان در قاره‌های مختلف را معرفی کرده است. کلیدی‌ترین افراد فعال در این فعالیت غیرقانونی دو برادر ویتنامی به نام برادران باخ هستند که کنترل مسیر اصلی قاچاق حیوانات رو به انقراض را در دست دارند.

بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، این برادران به طور خاص در سه سال گذشته دامنه و مقیاس تجارت غیرقانونی خود را به شکل چشم‌گیری افزایش داده‌اند. این اطلاعات در حالی فاش می‌شود که پیش از این توجه بین‌المللی بر ویکسای کوزاوانگ، یک مرد لائوسی‌تبار متمرکز بود. کوزاوانگ شاه‌کلید اصلی قاچاق حیوانات رو به انقراض محسوب می‌شد و حتی لقب «پابلو اسکوبار» تجارت حیات وحش را بر او نهاده بودند.

اما تحقیقات فریلند نشان می‌دهد که کوزاوانگ از سال ۲۰۱۴ به این سو، پس از آنکه ایالات متحده جایزه‌ای یک میلیون دلاری برای پایان‌دادن به فعالیت‌های او تعیین کرد، خود را از این تجارت کنار کشیده است.

همزمان، برادران باخ به شکلی کاملاً پنهانی فعالیت‌های قاچاق خود را از شهری در مرز تایلند با لائوس در استان ناخون پانوم رهبری می‌کنند . این برادران در محل زندگی‌شان به فعالیت‌های غیرقانونی از جمله قاچاق خودرو شهره هستند اما مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای قانونی در حیطه‌های کشاورزی، محصولات جنگلی، مواد ساخت‌و‌ساز، تجهیزات الکتریکی، هتل‌ و خدمات غذایی را نیز مدیریت می‌کنند.

فساد سازمان‌یافته در دولت‌ها

اما یافته‌های سازمان فریلند به حضور مؤثر نهادهای دولتی در کشورهای مختلف در چرخه تجارت غیرقانونی حیوانات رو به انقراض  و بنابراین مشارکت در قتل عام گونه‌های در معرض خطر اشاره می‌کنند.

گاردین وعده داده است که به زودی نام یک دولت آسیایی را در ادامه گزارش‌هایش در این باره افشا خواهد کرد که مقامات بلندپایه حکومت در آن با قاچاقچیان در ارتباط هستند. این دولت دو درصد درآمد حاصل از واردات اعضای حیوانات را مستقیماً به جیب خود می‌ریزد.

قاچاق حیوانات با سود سالیانه‌ای معادل ۲۳ میلیارد دلار، چهارمین رتبه‌ را در میان صنایع سودزای بازار سیاه جهانی پس از قاچاق مواد مخدر، انسان و اسلحه در اختیار دارد. اما بر خلاف سه مورد نخست، نیروهای حافظ قانون به شکل موثری با آن برخورد نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.