ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس قوه قضائیه: این‌که می‌گویند اعدام فایده نداشت بی‌مورد است

به‌رغم سخنان برخی از افراد حکومت ایران درباره بازبینی در اجرای احکام اعدام برای متهمان مواد مخدر، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه همچنان بر اجرای اعدام پای می‌فشارد.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران معتقد است حذف اعدام بازدارندگی دستگاه قضائی را تضعیف می‌کند. او گفت قوه قضائیه هیچگاه به حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر گرایش نداشته است.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه: اجازه نداریم سه سال اجرای حکم را به تعویق بیندازیم تا مجرم در زندان نمازخوان شود.

آیت‌الله صادق لاریجانی در سیزدهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی ایران که صبح پنج‌شنبه ۲۹ سپتامبر / ۸ مهر در خراسان رضوی برگزار شد برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه سیاست جدید قوه قضائیه حذف اعدام است را تکذیب کرد و گفت: «ما هیچ زمانی چنین گرایشی نداشتیم.»

او افزود: «این‌که می‌گویند اعدام فایده نداشت بی‌مورد است و اگر سخت‌گیری قوه قضائیه نبود وضع بسیار بدتری به‌وجود می‌آمد و مواد مخدر در عطاری‌ها هم وجود داشت.»

بحث تعدیل مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر مدت‌هاست که در محافل حکومتی ایران مطرح است اما تا کنون به جایی نرسیده است.

ایران پس از چین بیشترین شمار اجرای حکم اعدام در جهان را دارد و بیشترین اعدام‌ها در ایران نیز به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر مربوط است. این موضوع سال‌هاست که با انتقاد جدی نهادهای مدافع حقوق بشر روبه‌روست اما مسئولان جمهوری اسلامی نه تنها از میزان اعدام‌ها نکاسته‌اند بلکه بر تعداد آن‌ها افزوده شده است.

رئیس قوه قضائیه ایران همچنین با بیان این‌که «نمی‌توان اعدام را به‌طور کلی منتفی کرد چرا که بازدارندگی دستگاه قضا را تضعیف می‌کند»، افزود: «ما معتقدیم قوانین مربوط به قاچاق مواد مخدر وحی منزل نیست بلکه اهداف نهایی که مد نظر قانونگذار بوده به کمال حاصل نشده است.»

صادق لاریجانی از دادستان‌های کشور خواست در اجرای احکام اعدام تعلل نکنند و پس از صدور حکم، ‌آن را اجرا کنند.

او گفت: «اجازه نداریم سه سال اجرای حکم را به تعویق بیندازیم تا مجرم در زندان نمازخوان شود و به علت نماز خواندن او اعدام را منتفی کرد.»

رئیس قوه قضائیه ایران در حالی قاطعانه از ادامه اعدام‌ها در ایران پشتیبانی می‌کند که کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور از امکان بررسی پیشنهاد محدود کردن مجازات اعدام به قاچاق مسلحانه مواد مخدر خبر داده بود.

ششم شهریورماه نیز محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌ قضائیه گفته بود مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران بازدارندگی نداشته است و این موضوع را به‌صورت مکتوب به رئیس قوه‌ قضائیه اعلام کرده‌ است.

او گفته بود: «افرادی که اعدام می‌شوند در واقع قاچاقچیان اصلی نیستند زیرا قاچاقچیان اصلی درگیر عملیات انتقال محموله‌های مواد مخدر نمی‌شوند.»

در آذرماه سال گذشته ۷۰ تن از نمایندگان مجلس ایران طرحی را برای حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر ارائه دادند و قول پیگیری آن را نیز دادند اما این طرح به جایی نرسید.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دی‌ ماه سال گذشته، در نشست سالانه دانش‌آموختگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف گفته بود ریاست قوه قضائیه به این نتیجه رسیده است که اعدام‌ها به اندازه کافی از جرایم جلوگیری نمی‌‌کنند و بنابر‌این جای بازنگری وجود دارد، اما باز هم موضوع به جایی نرسید.

با سخنان تازه رئیس قوه قضائیه به‌نظر می‌رسد بازنگری در اجرای احکام اعدام‌ در ایران همچنان به تعویق خواهد افتاد و اعدام‌ها ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دیدار

    آقای همایون، اینها فکر نمی کنند که از خدا دستور دارند، یعنی خودشان نمی دانند که دروغ می گویند!؟ اینها هزارها بار ثابت کردند که به هیچ چیز ، از جمله به خدا هم ایمان ندارند.

  • همايون

    اينها چون فکر ميکنند از خدا دستور دارند ذره اي احتمال اشتباه به خود راه نمي دهند. در واقع گمراهان واقعي همين ها هستند.

  • دیدار

    کارهای دور از خرد و جنایت می کنند و می گویند اگر نکرده بودیم بدتر میشد!

  • مریم

    به جای نابود کردن انسان ها از طریق اعدام مانع قاچاق مواد مخدر شوید اگر تا ابد هم اعدام کنید نتیجه ای نخواهد داشت ر اه حل این چیزی نیست که۳۸ سال است ادامه دارد.

  • مهربون

    در هلند که مواد مخدر آزاد است مصرف آن از ایران بسیار کمتر شایع است. اعدام قاچاقچی راه مبارزه با اعتیاد نیست. راه درست آن در سپردن قوانین شریعت به زباله دان تاریخ است که با ماهیت انسان در تضاد بنیادین هستند. با این کار انسانها کمتر افسرده میشوند, کمتر آزار میبینند و در نتیجه کمتر برای فرار از خشونت و ناملایمات زندگی به مصرف مواد گرایش پیدا میکنند.

  • مهربون

    تنها راه مبارزه با مواد مخدر, کاهش تقاضا است. جلوگیری از عرضه, هیچ فایده ای ندارد. اگر دست من بود فروش مواد مخدر را قانونی اعلام میکردم تا بیزنس قاچاق از رونق بیافتد. اگر مخدر در عطاری ها هم باشد دیگر قاچاق آن برای کسی صرفه نخواهد داشت.

  • reza

    این مفتخور عراقی از خود اختیاری نداره ؛ نوکر استبداد که اهل معرفت نیست؛ این سه برادر فاسد وجنایتکار دنبال صیغه و به جیب زدن دلارهای نفتی اند در واقع این مسئله را باید ازکارفرمای او یعنی بیت رهبری وسپاه درمیان گذاشت...