ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منع احمدی‌نژاد از کاندیداتوری؛ رستاخیز جمهوری اسلامی

هیوا رضاپور- خامنه‌ای پیش از احمدی‌نژاد، هاشمی را از صحنه بیرون رانده است تا نظامی تک‌قطبی و آنگونه که خود می‌خواهد با حضور مسئولان گوش به فرمان و بدون دغدغه امنیتی داشته باشد.

امر به نیامدن احمدی‌نژاد از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران پرده از واقعیتی انکار شده بر‌می‌دارد.

دست‌بوسی احمدی‌نژاد در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دور نهم

«به یکی از آقایان گفتم که به مصلحت نیست در انتخابات بیایند». این خبر و جمله کوتاه شاید در نگاه اول شادی و خوشحالی حامیان روحانی و اصلاح‌طلبان را به دنبال داشته باشد، که سرانجام آنچه را که هشت سال قبل فریاد می‌زدند بر عالی‌ترین مقام نظام هم عیان شده و در انتخابات بعدی از شر احمدی‌نژاد خلاص شده‌اند.

اما همین منع حکومتی احمدی‌نژاد از سوی خامنه‌ای واقعیتی را عریان‌تر می‌کند که پیش از این دامنگیر اصلاح‌طلبان دوم خردادی و راست‌گرایان مدرن پیرامون هاشمی رفسنجانی شده است.

محمد خاتمی گزینه همیشگی اصلاح‌طلبان برای هر انتخاباتی در سال‌های گذشته نه تنها به صورت غیررسمی از حضور در انتخابات منع شده، بلکه انتشار تصاویر و خبرهای مربوط به او در رسانه‌های رسمی داخلی نیز یک جرم مطبوعاتی و تخطی از دستور شورای امنیت ملی به شمار می‌آید. به روایت آنچه که رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان دوم خردادی همزمان با   کارزار انتخابات سال ریاست جمهوری ۹۲ منتشر کردند، محمد خاتمی به دلیل مخالفت نهادهای بالادستی که هیچگاه نامشان افشاء نشد، در انتخابات حضور نیافت.

همان زمان هاشمی رفسنجانی به رسانه‌ها گفت که تا آخرین ساعات پیش از ثبت‌نام به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری منتظر تماس از دفتر رهبر جمهوری اسلامی و دیدار با او مانده است. او اگرچه در انتخابات ثبت‌نام کرد اما به حکم شورای نگهبان رد صلاحیت شد تا حسن روحانی سرانجام رئیس دولت شود.

هاشمی پیشتر در انتخابات هیئت رئیسه خبرگان رهبری هم با حکم محرمانه خامنه‌ای از نامزدی ریاست خبرگان کنار رفته بود. به گفته او رهبر جمهوری اسلامی در مقابل پرسش‌اش در باره نامزدی برای ریاست خبرگان رهبری سکوت کرد.

حکم حکومتی و دوگانه‌گی اصلاح‌طلبان دوم خردادی

جنجال بر سر حکم حکومتی به مجلس ششم باز می‌گردد. هنگام طرح اصلاح قانون مطبوعات نامه رهبر جمهوری اسلامی به رئیس وقت مجلس- مهدی کروبی – به محل اختلاف اصلاح‌طلبان تبدیل شد. نیروهای نزدیک به حزب مشارکت ایران اسلامی مهدی کروبی را به کوتاه آمدن در برابر حکم حکومتی متهم کردند.

چندی بعد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ اما پس از رد صلاحیت مصطفی معین، نامزد اختصاصی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی به کارزار انتخاباتی بازگشت.

اصلاح‌طلبان این حکم حکومتی را پذیرفتند و محمدرضا خاتمی دبیرکل وقت حزب مشارکت در یک همایش انتخاباتی به صورت علنی از حکم حکومتی استقبال کرد و گفت که ما بارها از رهبری خواسته‌ایم که بیاید و پرچم اصلاحات را در دست بگیرد.

برخورد دوگانه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز ادامه داشت. هیئتی از اصلاح‌طلبان دو سال پیش از انتخابات به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفتند تا رضایت او را برای بازگشت مجدد به انتخابات به دست بیاورند.

خامنه‌ای و عبور از یاران

خامنه‌ای در مراسم تحلیف خاتمی گفت که هیچکس برای او هاشمی نمی‌شود. هاشمی اما در سال‌های گذشته رانده شده از بارگاه است.

به روایت گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، اعضای این هیئت را رهبر جمهوری اسلامی گزینش کرده و سرانجام نیز از دل همین رایزنی‌ها حسن روحانی به عنوان نامزد مورد وثوق بخشی از نیروهای موسوم به اصول‌گرا و اصلاح‌طلبان دوم خردادی به مسند ریاست جمهوری رسید.

خامنه‌ای برای حفظ احمدی‌نژاد در مسند رئیس جمهوری هزینه سنگینی پرداخت. او از نزدیک‌ترین همراهش که نقش غیرقابل انکاری در رهبر شدنش داشت – هاشمی رفسنجانی- عبور کرد و در انتخابات سال ۸۸ به سرکوب عریان و نظامی در خیابان‌ها روی آورد.

رستاخیز جمهوری اسلامی

احمدی‌نژاد نیز هزینه‌های فراوانی را برای نظام جمهوری اسلامی به بار آورد. چه در عرصه داخلی که به یک شکاف گسترده در میان نیروهای درون نظام دامن زد و چه در عرصه بین‌المللی. مرور کارنامه دولت احمدی‌نژاد در همه بخش‌ها می‌تواند تصویری دقیق از هزینه‌هایی که او به جمهوری اسلامی تحمیل کرد، ارائه دهد.

با این حال خامنه‌ای پس از اعتراض‌های گسترده به نتیجه انتخابات ۸۸ گفت که نظری نزدیک‌تر به احمدی‌نژاد دارد و دیدگاه او را به هاشمی ترجیح می‌دهد. پیش از این نیز به هنگام مراسم تحلیف خاتمی، او گفته بود که هیچکس برایش هاشمی رفسنجانی نمی‌شود.

حالا خامنه‌ای همانگونه که از هاشمی عبور کرد و نقش و جایگاهش در ارکان قدرت را کاهش داد، احمدی‌نژاد را از ادامه بازی سیاسی منع می‌کند. منع کردن‌هایی که از گسترده شدن و فراخی اختیارات ولی فقیه نشان دارد و میل او به انتصاب و به کارگیری نیروهایی که گوش به فرمان باشند و باقی بمانند.

شاید حالا با این حکم هراس بازگشت احمدی‌نژاد بی معنا باشد و خیال اصلاح‌طلبان جبهه اعتدال از تداوم ریاست جمهوری روحانی راحت، اما ترس فراموش شده آنان مصلحت‌های حکومتی است که به رهبر جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد دیگران را منع کند.

او مدل دلخواه خود را به دست آورده است. نگران دوقطبی شدن فضا است و برای همین هم دیگرانی که می‌توانند حتی اندکی فضای مهندسی شده نظام را دستخوش لغزش کنند، با فرمان منع روبرو می‌شوند تا دغدغه‌های امنیتی رهبری برای انتخابات حل شود.

پس از نزدیک به سه دهه قرار گرفتن در مقام رهبر جمهوری اسلامی و آزمون و خطا برای ساختن یک نظام دو قطبی کنترل شده، در نهایت او و همراهانش در بیت رهبری را به این نتیجه رسانده که بهتر آن است که نظام «تک قطبی» و با نیروهای گوش به فرمان به راه خود ادامه دهد تا دیگر دغدغه امنیتی پیش و پسا انتخاباتی به جای نماند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احسان

    شما به جای تحلیل های سخیف بهتر است واقعیت های نظام را ببینید البته توانش را ندارید

  • مراد

    ولی امر مسلمین جهان می خواهد در جناح ویژه خودش دو قطبی نشوند ، رای ها تقسیم نشود ، یکجا به کاندیدای مورد نظر خودش داده شود تا زحمت تقلب کمتر شود

  • آسیب پذیر

    آقای داوری ! اثرهای بی پایان این هوشمندی و مردم خواهی ولی امر مسلمین جهان در جای جای ایران و منطقه چشمگیر است! خواهشمندیم شما به خود زحمت توضیح ندهید !

  • داوری

    آیت الله خامنه ای با توصیه به عدم ورود آقای احمدی نژاد نشان داد در انتخاب مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران بسیار تیز بین و هوشمندانه عمل می کند.همه میدانند که در صورت حضور احمدی نژاد در عرصه انتخابات رقابت دوقطبی در ایران شکل می گرفت که ممکن بود حوادث تلخ *** 88 تکرار شود اما ایشان با درایت این نقشه دشمنان ملت ایران را نقش بر آب نمودند.

  • دیدار

    خامنه ای می خواهد در برابر شیخ حسن رایش تقسیم نشود.

  • هاشمی

    انگاری که همین دیروز بود که شاه فاسق و مستبد حزب رستاخیز را بر پا کرد برای استقرار بیشتر سلطنت استبدادی و توسعه بیشتر فساد دربارش. اما ملت برپاخیز شد و شاه و رستاخیزش را به دارآویخت. حال امروز خامنه ای (که حتی سواد خواندن تاریخ را هم ندارد چه برسد درس عبرت از آن!) هم همان بساط را دارد براه می اندازد. رستاخیز نظام آخوندی از برای استمرار ولایت فقیه استبدادی. برپاخیزی دوباره ملت در سرنگونی این رستاخیز نیز حتمی و اجتناب ناپذیر است. ایول.

  • nader

    کاکا ۸ سال برای “مراد و ولی‌امرش” خدمتگزاری کرد و دو دستی تقدیم نوچه های دیگر “مراد و ولی‌امر “ داد تا مملکت را غارت کنند……!!!

  • faryad

    نماینده تگزاس: مشخصه ایران فساد مسئولان ارشدش است از سوی دیگر، جب هنسارلینگ، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور مالی مجلس نمایندگان از تگزاس در دفاع از طرح جدید گفت مشخصه ایران فساد مسئولان ارشدش و دخالت نیروهای امنیتی اش به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقتصاد کشور است. او گفت بسیاری از اعضای کادر ارشد رهبری سیاسی و نظامی ایران با استفاده از مقام خود برای کنترل بخش های عمده اقتصاد ایران به ثروت شخصی عمده‌ای رسیده اند و اهمیت حیاتی دارد که ما به طور روشن از دارایی نخبگان دارای قدرت در ایران مطلع شویم. جب هنسارلینگ گفت تخمین زده می شود بنیادهای تحت کنترل رهبران ارشد نظامی و سیاسی ایران یک سوم اقتصاد ایران را کنترل می کنند که شامل بخش های وسیعی از صنایع مخابرات، ساخت و ساز، فرودگاه ها و بنادر دریایی می شود. او گفت گزارشی که طرح جدید خواستار آن است شامل ۸۰ نفر از اشخاص ایرانی از جمله رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهوری، ۱۲ نفر از اعضای شورای نگهبان، ۴۲ نفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و حدود ۲۰ نفر از از مقامات ارشد نظامی می شود. کمیته مقررات داخلی مجلس نمایندگان آمریکا اعتراضات دموکرات‌ها را را رد کرد و اجازه داد طرح "قانون شفافیت دارایی رهبران ایران" برای به رای گذاشتن شدن در مجلس نمایندگان پیش رود

  • شاهد

    برخلاف تصور نویسنده قدرت دوگانه در حکومت اسلامی ایران واقعیتی است که با همزمان با شکل گیری این حکومت شبه توتالیتر ذاتی ان بوده است و تداوم خواهد یافت ! این دوگانگی حاصل به قدرت رسیدن جنبش شیعه گری امام زمانی در یک کشور است که با دست یافتن به قدرت مجبور به تشکیل دولت بورکراتیک برای اداره کشور شده است ( هانا آرنت توتالیتاریسم در قدرت ). این تعارض درون حکومت از تضاد بین اداره کشور به شیوه جنبش بر اساس قواعد فرا زمانی و فرامکانی شیعه امام زمانی و گسترش ان به همه جهان تا ظهور امام زمان از یکسو و اداره کشور بر اساس قوانین زمانی و مکانی بورکراتیک است . شیوه اداره کشور اول در بیت رهبری و سپاه بازوی ایده لوژیک متمرکز شده است و شیوه دوم در دستگاه بورکراتیک دولت . ولی فقیه تاکنون در زمان خمینی با دولت بازرگان و سپس در زمان خامنه ای با دولت های رفسنجانی و خاتمی و حتی دولت دوم احمدی نژاد و دولت کنونی روحانی در تضاد افتاده است . دو دولت مورد قبول ولی فقیه به عنوان رهبر جنبش بوده اند .دولت میر حسین موسوی که کل کشور را در زمان جنگ به شیوه جنبش اداره می کرد و دولت اول احمدی نژاد که سال 84 ولی فقیه و ارگانهای جنبش کوشیده بودند دستگاه دولت را نیز تحت کنترل کامل جنبش در اورند و انرا به شیوه جنبش اداره کنند. کوششی که شکست خورد . منع احمدی نژاد از سوی خامنه ای از نامزدی ریاست جمهوری ترس خامنه ای از دوقطبی شدن فضای سیاسی و نقد سیاست هایی است که به سال 88 انجامید و نه اینکه مثلا به فرمان رهبر "دو قطبی" کنترل شده ای بوده است که اکنون به فرمان او قرار است " تک قطبی" شکل گیرد . بارها از سوی مقاله نویسان این نظر تکرار شده است و تکرار مکرر یک سخن "سیاسی " نشان از درک غلط از نوع و ویژگی حکومت اسلامی ایران دارد

  • میر ز ا رضا

    رستاخیز خامنه ای یعنی دستاویزی به هر آنچه که به دستش میرسد تا ضعف و عجز خود در رهبری را پنهان کرده و از سقوط و به ذلت در افتادن خود جلوگیری کند. چه از ترسیم عکس خود در کنار عکس خمینی؛ چه از دادن امتیازات بی حد و حصر به بسیج و سپاه؛ چه از ریختن اشک تمساح در نماز جمعه بعد از شورش ۸۸؛ ؛ چه از به حصر بدون محاکمه درآوردن این و آن؛ چه از بردگی پوتین جنایتکار و چه و چه و چه همگی و همگی حکایت از شکست این رستاخیز داشته و دارد و خواهد داشت. و حال ممکن است که رستاخیز دنیوی او ملتی را به بازی گرفته باشد اما امان و امان و امان از رستاخیز در روز جزا که دیگر به بازی گرفتن خالق عالمیان به هیچوجه امکان پذیر نیست که نیست.