ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون صدراعظم آلمان: با ایران درباره حقوق بشر و سوریه مذاکره می‌کنم

زیگمار گابریل در آستانه سفر خود به ایران به‌همراه یک هیئت بزرگ اقتصادی، از مشکلات بهبود روابط تجاری دو کشور سخن گفت و افزود در این دیدار تنها به روابط اقتصادی بسنده نخواهد کرد و درباره حقوق بشر در این کشور و جنگ سوریه هم گفت‌وگو خواهد کرد.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان که به‌همراه یک هیئت بلندپایه اقتصادی قرار است به ایران سفر کند گفته است در ایران با مقامات جمهوری اسلامی درباره حقوق بشر در این کشور و جنگ سوریه نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

زیگمار گابریل، رهبر حزب سوسیال دمکرات، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان

زیگمار گابریل، دبیرکل حزب سوسیال دمکرات آلمان یکشنبه ۲ اکتبر / ۱۱ مهر با یک هیئت اقتصادی به تهران سفر خواهد کرد. این دیدار، دومین دیدار گابریل از ایران در ۱۴ ماه اخیر است.

گشایش اقتصادی ـ گشایش سیاسی

سایت اشپیگل آنلاین جمعه ۳۰ سپتامبر / ۹ مهر گفت‌گویی با وزیر اقتصاد آلمان درباره سفرش به ایران دارد که در آن از او درباره طرح مسائلی چون حقوق بشر در ایران، جنگ سوریه و موجودیت اسرائیل، در کنار مسائل اقتصادی سئوال کرده است.

در این گفت‌وگو زیگمار گابریل از ایجاد دوباره روابط تجاری دو کشور پس از توافق هسته‌ای اظهار خرسندی کرده اما چند مشکل را پیش‌روی این روابط دیده است. او گفته است از سویی آمریکایی‌ها جدا از تحریم‌های جهانی، خود تحریم‌هایی علیه ایران دارند و از سوی دیگر بانک‌های ایرانی نیز تمام استانداردهای نظارتی بین‌المللی را برآورده نکرده‌اند، همین دلایل محدودیت‌هایی در مبادلات بانکی ایران و آلمان ایجاد کرده است.

گابریل همچنین تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را ناکافی دانسته است.

دو روز پیش امید یراقی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان از افزایش مبادلات تجاری دو کشور پس از لغو تحریم‌ها خبر داد اما گفت ایران هنوز نتوانسته است با بانک‌های آلمانی مراوده داشته باشد.

توجه به حقوق بشر در روابط دو کشور

او در پاسخ به این سئوال که آیا علاقه آلمان تنها به مسائل اقتصادی است، گفته است به‌جز این موضوع مسئله حقوق بشر و وضعیت سوریه و خاورمیانه نیز از اهمیت برخوردارند، اما گشایش اقتصادی در ادامه می‌تواند به گشایش سیاسی نیز منجر شود.

به‌گفته وزیر اقتصاد آلمان، در جهان کشورهای زیادی هستند که ملاک‌های اروپا درباره حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند، یا حکومت‌های دیکتاتوری دارند و یا اقتدارگرا، اما بدون رابطه با آن‌ها و ایجاد گفت‌وگو تغییری هم در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. او گفت: «گفت‌وگو نکردن استراتژی هوشمندانه‌ای نیست.»

زیگمار گابریل و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در دیدار ماه ژوئیه گابریل از ایران

زیگمار گابریل گفته است پیش از سفر خود با سازمان‌های مدافع حقوق بشر و کمیسر حقوق بشر دولت فدرال آلمان صحبت کرده تا از وضعیت حقوق بشر در ایران آگاهی یابد. او بر اساس این اطلاعات وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم توصیف کرد و در این پیوند به اعدام کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

معاون صدراعظم آلمان وعده داد که در ایران درباره مسائل حقوق بشر با مقامات جمهوری اسلامی گفت‌وگو خواهد کرد و از شرکت‌های آلمانی نیز خواسته است که در ایجاد روابط با ایران به این مسئله توجه کنند و از جمله در فعالیت‌های خود زنان ایرانی بیشتری به استخدام در آورند.

گابریل ۳۰ آوریل / ۱۱ اردیبهشت سال جاری نیز در گفت‌وگو با شبکه تحریریه روزنامه‌های آلمان (RND) وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را «پُر مسئله» عنوان کرد اما گفت نباید این موضوع را غیرقابل تغییر دانست.

بحران سوریه موضوع دیگر گفت‌وگوها با ایران

زیگمار گابریل در بخش دیگری از مصاحبه خود از نقش ایران در جنگ سوریه صحبت کرده و گفته است در ایران همان کاری را خواهد کرد که در سفر اخیر خود به روسیه کرد. او گفت در گفت‌وگوها نشان خواهد داد که تا چه اندازه در قبال شرایط وحشتناک سوریه، در آلمان علیه کسانی که هم‌پیمان رژیم بشار اسد هستند و در جنگ شرکت دارند، خشم وجود دارد؛ و این‌که در آلمان مردم متقاعد شده‌اند که هر کس که در این جنگ سهمی دارد باید شرمنده باشد.

او با بیان‌ این‌که هر کشوری که بخواهد روابط خود با آلمان و اروپا را بهبود بخشد باید رفتاری سازنده در بحران سوریه داشته باشد، گفت: «ما نمی‌توانیم در روابط خود با دولت‌هایی که در این جنگ مرگبار نقش دارند به‌سادگی بر اساس دستور کار روزانه عمل کنیم.»

وزیر اقتصاد آلمان درباره این‌که آیا انتظار دارد در مورد مسئله اسرائیل تغییری در مواضع ایران ایجاد شود گفته است انتظار مشخصی در این‌باره ندارد، «اما در ایران چنین است: پس از توافق هسته‌ای دولت ایران باید نشان دهد که با این توافق زندگی ایرانیان را بهتر می‌کند. برای دستیابی به این منظور از جمله به آلمان نیاز است. به همین دلیل ما یک اهرم در دست داریم. اکنون بسیاری چیزها در دستان خود ایران است.»

اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفته است آمار تجارت خارجی ایران در پنج ماهه منتهی به مردادماه سال جاری، افزایش واردات کالاهای ساخت کشور آلمان را نشان می‌دهد. بر این اساس صادرات آلمان به ایران در این مدت ۲۹.۲۳ درصد افزایش داشت و حجم واردات ایران از آلمان به ۹۳۸ میلیون دلار رسید.

در یک سال اخیر هیئت‌های مختلف اقتصادی از آلمان به ایران و از ایران به آلمان سفر کرده‌اند تا روابط تجاری دو کشور را بهبود بخشند.

آلمان پس از چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی و ترکیه پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.