ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: کشورهای فقیر بیشترین پناهجویان را پذیرفته‌اند

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه خود بار دیگر کشورهای ثروتمند را در پذیرش پناهجویان مورد انتقاد قرار داد و گفت این کشورها اغلب از قبول پناهجویان شانه خالی می‌کنند. این گزارش شرایط زندگی بیشتر پناهجویان را فاجعه‌بار خوانده است.

عفو بین‌الملل یک بار دیگر کشورهای ثروتمند جهان را به باد انتقاد گرفت و گفت این کشورها پناهجویان را نمی‌پذیرند و بار سنگین اسکان پناهجویان را کشورهای فقیر بر عهده گرفته‌اند.

به‌گفته عفو بین‌الملل ۲۱ میلیون نفر یا سه درصد جمعیت جهان در حال حاضر آواره‌اند. بیش از نیمی از جمعیت پناهجویان جهان در ۱۰ کشوری مستقر هستند که تنها ۲,۵ درصد سهم تولید را در اقتصاد جهانی دارند. این کشورها نیز معمولاً کشورهای همسایه با مناطق جنگی هستند.

سلیل شتی، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید مسئله تنها شمار پناهجویان نیست بلکه مسئله‌ی به‌مراتب مهم‌تر این است که ثروتمندترین کشورها کمترین پناهجویان را می‌پذیرند.

تنها در لبنان با ۴,۵ میلیون نفر جمعیت، حدود ۱,۵ میلیون پناهجوی سوری زندگی می‌کنند و این بیش از تعداد پناهجویان در کل اروپا با جمعیت ۵۰۰ میلیونی است.

به‌گفته سلیل شتی کشورهای غنی به جای آن‌که از مسئولیت شانه خالی کنند باید بار سنگین‌تری از این مسئولیت را برعهده بگیرند.

دبیرکل عفو بین‌الملل افزود برای توزیع عادلانه پناهجویان باید معیارهای عینی مانند ثروت، جمعیت و بیکاری در کشورها در نظر گرفته شوند.

انتقاد از استرالیا و مجارستان

عفو بین‌الملل به‌صراحت استرالیا و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه مجارستان را به‌دلیل رفتارشان با پناهجویان مورد انتقاد قرار داده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه، و لبنان و سودان با هدف جلوگیری از ورود پناهجویان بیشتر را مورد انتقاد قرار داد.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل وضعیت در تمام قاره‌ها اسفناک است: پناهجویان به مناطق جنگی و کشورهایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند بازگردانده می‌شوند؛ آن‌ها در مکان‌های کثیف و پرجمعیت زندگی می‌کنند؛ از آزارهای فیزیکی و جنسی رنج می‌برند؛ به‌دلیل مراقبت‌های پزشکی ناکافی می‌میرند؛ و مسیرهای خطرناکی برای گریختن برمی‌گزینند.

عفو بین‌الملل می‌گوید در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی بیش از سه هزار و ۵۰۰ پناهجو در راه عبور از دریای مدیترانه به سمت اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صنوبر

    کشورهای ثروتمند باید دیگر چه کار کنند، در جهنمی که جنگ قدرت بین بشار اسد ایران و روسیه است، گناه مردم اروپای غربی چیست که باید جور آوارگان بخت برگشته را بکشند، روسیه، ایران و کشورهای عربی چرا آوارگان را نمی پذیرند؟! دست بردارید از مقاله نوشتنها در آتش حماقت اسد، مردم نگون بخت می سوزند.