ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف و علی لاریجانی دیدار با وزیر اقتصاد آلمان را رد کردند

سفر زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان به ایران پایان یافت. او می‌خواست با مقامات ایرانی درباره سوریه و وضعیت حقوق بشر در ایران نیز گفت‌وگو کند اما آن‌ها دیدار با او را رد کردند.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان گفته بود در سفر خود به ایران برای عقد قراردادهای تجاری، درباره سوریه و وضعیت حقوق بشر در ایران نیز گفت‌وگو خواهد کرد. مقامات ایرانی واکنش نشان دادند و وزیر امور خارجه و رئیس مجلس ایران به‌عنوان اعتراض دیدار با او را نپذیرفتند.

زیگمار گابریل به همراه هیئت بلندپایه اقتصادی آلمان در سفر به تهران

خبرگزاری مهر سه‌شنبه ۱۳ مهر به‌نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران نوشت ملاقات وزیر اقتصاد آلمان با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه انجام نشده و نمی‌شود.

زیگمار گابریل روز یکشنبه ۱۱ مهر، به‌همراه یک هیئت بزرگ تجاری به منظور شرکت در پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آلمان و بستن پیمان‌های تجاری با ایران وارد تهران شد.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد دیدار علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با گابریل کمی پیش از آغاز آن لغو شد.

بنا به این گزارش، هیچ دلیل رسمی‌ای برای لغو این دیدار اعلام نشد.

زیگمار گابریل  پیش از سفر خود به ایران در گفت‌وگو با مجله اشپیگل آلمان گفته بود عادی شدن مناسبات دو کشور مستلزم نکاتی از جمله تغییر در مواضع ایران نسبت به اسرائیل و بحران سوریه است. او همچنین از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و گفته بود در سفر خود به ایران در این‌باره نیز با مقامات ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد.

این اظهارات معاون صدراعظم آلمان با واکنش‌های تندی از سوی مقامات حکومتی ایران مواجه شد و روزنامه‌های تندرو او را عامل صهیونیسم خواندند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران دوشنبه ۱۲ مهر در این‌باره گفت نباید اجازه داد که آلمان برای حضور در بازارهای کشور به جای عذرخواهی به خاطر مشارکت در تحریم‌ها، با لحن طلبکارانه با ما برخورد کند. او گفت اگر جای دولت بود نمی‌گذاشت زیگمار گابریل به ایران سفر کند.

پیش از او، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به حرف‌های گابریل گفته بود که تهران هیچ شرطی را برای عادی‌سازی مناسبات با آلمان نمی‌پذیرد. قاسمی خواسته بود که مقامات آلمانی در اظهارات خود دقت و توجه بیشتری بکنند زیرا «روابط دو کشور همواره بدخواهانی داشته و دارد که هیچگاه از تخریب روند رو به رشد آن به‌ویژه در مواقع حساس فروگذار نکرده و نمی‌کنند.»

در همین حال روز سه‌شنبه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفت صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد آلمان تحریف شده است. نوبخت گفت: «وقتی آقای گابریل به ایران آمد از او پرسیدم شما که بعد از برجام برای بسط روابط پیش قدم شدید چرا چنین صحبتی را مطرح کردید؟ و او با صراحت اعلام کرد حرفی که به این ترتیب از سوی من زده شده تحریف شده است. کاملاً موضع ایران را درک می‌کنم و مگر الان که به ایران آمده ام آیا پیش‌شرطی گذاشته‌ام؟»

زیگمار گابریل چنین واکنش‌هایی را مربوط به سیاست داخلی ایران دانست و آن را به‌نقل از گفت‌وگوی خود با محمدباقر نوبخت بیان کرد.

به‌رغم این واکنش‌ها وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه با علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد ایران دیدار کرد و ۱۰ یادداشت تفاهم و قرارداد همکاری بین دو کشور امضا شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Iran

    کسی که به مسولین فاسد و دزد و منافق شیاد جنایتکار ایران اعتماد میکنه لایق همین بی احترامیهاست. مسولین حکومت فاسد ایران افعیهای خوش خط و خالند که اروپاییها به لبخندهای شیادانه و پولهای مفتی که ازحق مردم بدبخت ایران بعنوان رشوه میکیرند نگاه میکنند. اینجا حق با لاری جانیه! کسی که با گرفتن رشوه کلان میاد ایران و قبول کرده با بی شرافتی با این جنایتکاران سر میز مذاکره بشینه نباید اعتراض کنه که "چرا اینقدر مردم بدبخت را زندان و شکنجه و اعدام میکنید!چرا اینقدر دزدی و اختلاس میکنید و مردم تو فقر و خفقانند! انسانهای با شرافت با این جنایتکاران منافق نه تنها مذاکره نمیکنند بلکه اجازه ورود اونها به کشورشون را هم نمیدند

  • بهرام

    خوب کاری کردند. من خودم آلمان داشنجو هستم دو ساله. آلمانیها از آب کره میگیرند. هر چی جلوشون خم بشی بیشتر پررو میشن.