ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

دولت حسن روحانی برای پرداخت یارانه نقدی هفت هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کرده است. وزیر اقتصاد می‌گوید کسری بودجه ۱۱ هزار میلیاردی در انتظار دولت است.

دولت یازدهم با کسری بودجه هفت هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه‌ها روبرو است. وزیر اقتصاد می‌گوید که حذف یارانه نقدی ثروتمندان امکان‌پذیر نیست.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال دولت را به حذف یارانه نقدی دهک‌های درآمدی هشتم تا دهم و خانوارهای با درآمد ۳۵ میلیون تومان در سال موظف کرده است.  اما با گذشت شش ماه از سال دولت هنوز به نتیجه مشخصی در این باره نرسیده است.

در حالیکه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفتم مهر از تلاش دولت برای حذف یارانه نقدی «خانوارهایی که ۳۵ میلیون تومان در سال درآمد دارند»، خبر داده بود، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است که دولت امکان اجرای این قانون را ندارد.

طیب‌نیا سه‌شنبه ۱۳ مهر «نداشتن اطلاعات لازم از دهک‌های پردرآمد» را دلیل ناممکن بودن اجرای این قانون دانست و گفت که تا زمانی که به این اطلاعات دسترسی نداشته باشیم نمی‌توانیم یارانه افراد با درآمد بالا را حذف کنیم.

به گفته او درآمد دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تنها ۳۱ هزار میلیارد تومان است در حالیکه دولت باید تا پایان سال ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کند.

وزیر اقتصاد با اعلام خبر کسری بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی، افزود: با درآمدهای فعلی «دولت نمی‌تواند یارانه بخش تولید را پرداخت کند».

براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت به پرداخت ۳۰ درصد از منابع درآمدی حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بخش تولیدی موظف شده است. فعالان بخش تولید ایران یک ماه پیش از عدم پرداخت سهم این بخش انتقاد کرده بودند.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها ۲ هزار میلیارد تومان از اعتبار تعهد شده به بخش تولید از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین شده است.

برداشت از خزانه برای پرداخت یارانه نقدی

در خبر دیگری در همین زمینه محمد‌باقر نوبخت سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گفت که دولت برای پرداخت یارانه نقدی با کمبود منابع مالی روبرو است.

به گفته او دولت در نیمه نخست امسال برای جبران کسری بودجه ناشی از پرداخت یارانه‌های نقدی هفت هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کرده است. نوبخت گفت که این برداشت علاوه بر درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی بوده است.

برپایه اظهارات این دو مقام دولتی دولت حسن روحانی تا پایان سال حداقل با ۱۱ هزار میلیارد تا ۱۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تنها برای پرداخت یارانه‌های نقدی روبرو خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس برآورد مجلس شورای اسلامی دولت باید تا نیمه نخست امسال یارانه نقدی حدود ۲۴ میلیون نفر از افراد پردرآمد را حذف می‌کرد.

این اقدام دولت در صورتی که عملی شود هزینه پرداخت یارانه‌های نقدی را دست‌کم ۳.۵ هزار میلیارد تومان که معادل نیمی از کسری بودجه دولت را شش ماه نخست است، کاهش خواهد داد.

براساس آمارهای رسمی که از سوی مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد، دولت در شش ماه نخست امسال تنها یارانه  ۲۰۰ هزار نفر را قطع کرده است.

منتقدان دولت می‌گویند که در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت سال آینده مانع از اجرای این برنامه شده است.

در همین زمینه

فرار دولت از حذف یارانه ثروتمندان

مخالفت دولت با حذف یارانه ثروتمندان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    نفت را مفت بفروشند و هزینه صدور ولایت فقیه در سوریه و بحرین و عراق و یمن کنند؟! مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دفاع از مدل جدید قراردادهای نفتی اعلام کرد که بر اساس «سیاست‌های» رهبر جمهوری اسلامی تولید نفت ایران باید به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد و راه حل آن هم استفاده از همین نوع قرارداد است!!