ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اخراج پناهجویان افغان از اروپا آسان‌تر شد

اتحادیه اروپا توافق با دولت افغانستان در مورد اخراج پناهجویان افغان را منتشر کرد. بر این اساس کشورهای عضو اتحادیه بسیار راحت‌تر می‌توانند پناهجویان افغان را به کشورشان بازگردانند.

بر اساس سندی که اکنون منتشر شده است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این پس می‌توانند آسان‌تر پناهجویان افغان را از کشورهایشان اخراج کنند. این توافقی است که اتحادیه اروپا با دولت افغانستان بسته بود اما منتشر نشده بود. اروپا می‌خواهد ۱,۲ میلیارد یورو در سال به افغانستان کمک کند اما می‌گوید این کمک ربطی به اخراج پناهجویان افغان ندارد.

سند توافق اتحادیه اروپا و دولت افغانستان بر سر بازگرداندن پناهجویان افغان، شامگاه سه‌شنبه ۴ اکتبر / ۱۳ مهر بر روی اینترنت منتشر شد.

دولت افغانستان در این راستا خواسته است که مدارک سفر شهروندانش هر چه سریع‌تر آماده شوند. در فرودگاه کابل حتی ساخت یک پایانه ویژه برای پروازهایی که پناهجویان افغان را بازمی‌گردانند بررسی می‌شود.

اتحادیه اروپا در مقابل، خرج سفر این پناهجویان و هزینه جا افتادن دوباره آن‌ها در افغانستان را تأمین می‌کند.

بر اساس یک سند درونی اتحادیه اروپا که به ماه مارس بازمی‌گردد، حدود ۸۰ هزار پناهجوی افغان که در کشورهای اتحادیه اروپا به‌سر می‌برند می‌توانند در آینده نزدیک به سرزمین‌شان باز گردانده شوند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این اتهام را که اروپا کمک مالی ۱,۲ میلیارد یورویی خود به افغانستان را در معامله با اخراج پناهجویان افغان انجام داده است رد کرد و گفت: «هیچ ربطی میان این دو موضوع وجود ندارد.»

اتحادیه اروپا و دولت افغانستان روز یکشنبه توافق کردند که بازگرداندن پناهجویان افغانی که حق پناهندگی را دریافت نکرده‌اند به کشورشان را سرعت بخشند. این تصمیم شامل حال ده‌ها هزار افغان در اروپا می‌شود.

انتقاد فعالان حقوق بشر

از سوی دیگر فعالان حقوق بشر و احزاب سبز و چپ این توافق اتحادیه اروپا و کابل را مورد انتقاد قرار می‌دهند و معتقدند چنین تصمیمی در شرایطی که در افغانستان همچنان ناامنی حاکم است غیرانسانی و به‌دور از مسئولیت است.

در آخرین مورد از ناامنی‌ها، شامگاه روز یکشنبه نیروهای طالبان بار دیگر حملات شدیدی را به ولایت  قندور (کندوز) در شمال افغانستان انجام دادند. این حمله درست یک سال پس از حمله طالبان به مرکز این ولایت و تصرف آن صورت گرفت.

نیروهای طالبان پس از تصرف چندین منطقه از شهر قندوز با پاسخ نیروهای امنیتی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

کنفرانس بروکسل در مرحله تصمیم‌گیری

در همین حال کنفرانس بین‌المللی کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در بروکسل وارد مرحله تصمیم‌گیری خود شده است.

نمایندگانی از ۷۰ کشور جهان می‌خواهند بسته کمکی جدیدی را برای کمک به دولت افغانستان و شهروندان این کشور تصویب کنند.

در پایانِ روز چهارشنبه ۵ اکتبر / ۱۴ مهر می‌بایست تعهدات در این زمینه که دست‌کم در سطح قبلی باقی خواهد ماند، تعیین شوند.

در آخرین کنفرانس کشورهای کمک‌کننده به افغانستان که در توکیو برگزار شد جامعه جهانی برای یک بازه زمانی چهار ساله حدود ۱۶ میلیارد دلار (۱۴,۳ میلیارد یورو) به افغانستان کمک کرد.

بسته جدید کمکی برای پوشش نیازهای مالی غیرنظامی افغانستان از سال ۲۰۱۷ تا پایان سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در کنفرانس بین‌المللی کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در بروکسل حضور دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.