ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سپاه به رزمایش عربستان سعودی در خلیج فارس

با آغاز مانور دریایی عربستان سعودی در تنگه هرمز، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای شدیدالحن هشدار داد که هیچ شناور نظامی شرکت‌کننده در این رزمایش اجازه ندارند به آب‌های ایران نزدیک شود.

رزمایش دریایی عربستان سعودی در تنگه هرمز آغاز شد. نیروی دریایی سپاه پاسداران به همین مناسبت در بیانیه شدیدالحنی گفته است این مانور نظامی امنیت پایدار در خلیج فارس را کاهش خواهد داد.

مانور دریایی عربستان سعودی با عنوان «سپر خلیج ۱» در تنگه هرمز

مانور نیروی دریایی عربستان سعودی با عنوان «سپر خلیج ۱» از روز سه‌شنبه ۴ سپتامبر / ۱۳ مهر رزمایشی نظامی را در تنگه هرمز آغاز شد و در آن افزون بر کشتی‌های جنگی و قایق‌های تندرو نیروهای امنیت دریایی و هوادریا با تفنگداران حضور دارند.

این رزمایش دریایی در حالی برگزاری می‌شود که روابط ایران و عربستان سعودی از ماه‌ها پیش در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و این دو کشور در دوران پرتنشی به‌سر می‌برند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۵ اکتبر / ۱۴ مهر منتشر کرده گفته است: «این رزمایش مصداق مشخصی برای تشنج‌آفرینی و کم‌کردن امنیت پایدار در خلیج فارس است.»

سپاه پاسداران هشدار داده است که عبور هیچ یک از شناورهای نظامی شرکت‌کننده در رزمایش سعودی از آب‌های ایران مجاز نیست و نباید این شناورها به آب‌های ایران و حتی از آب‌های بین المللی نزدیک به آب‌های جمهوری اسلامی نزدیک شوند.

در بیانیه همچنین آمده است که نیروی دریایی سپاه و ارتش ایران با هرگونه «حرکت، تلاش و اقدام برای برهم زدن آرامش و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان» مقابله خواهد کرد.

عربستان سعودی اعلام کرده است که مانور دریایی خود را برای سنجش آمادگی رزمی نیروی دریایی خود «هرگونه اقدام خشونت‌آمیز احتمالی» انجام می‌دهد.

این کشور همچنین گفته است که در آینده مانورهای مشابه دیگری نیز برگزار خواهد کرد.

پیش از این ایران نیز بارها در این منطقه مانور دریایی برگزار کرده بود.

روابط ایران و عربستان سعودی از حادثه منا در شهر مکه، (دوم مهر ۱۳۹۴ / ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵) که به‌دلیل ازدحام جمعیتِ زائران، بیش از دو هزار نفر از جمله ۴۶۴ زائر ایرانی جان باختند، روبه تیرگی نهاد.

پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی مخالف شیعه در عربستان سعودی در دوم ژانویه سال جاری میلادی / ۱۲ دی سال گذشته و سپس در فردای آن روز حمله به مراکز دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد، عربستان سعودی کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد و از آن زمان تنش بین دو کشور همچنان باقی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرام

    یک بار با حمله صدام بیخرد و جنایت پیشه این حکومت نجات یافت این بار خود خامنه ای دنبال جنگ است تا حکومتش از بحرانهای بزرگ و پیچیده ای که دچار است نجات یابد و از هم نپاشد. ولی خطای بزرگی میکند زیرا دیگر مردم از این حکومت بستوه آمده اند.