ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«زن آمریکایی روانی بود، آزاد شد»

<p>يک منبع که نامش فاش نشده به خبرگزاری فارس گفت هال فايالان، زن آمريکايی که پيش&zwnj;تر خبر بازداشت&zwnj;اش تأييد شده بود، دارای &laquo;مشکلات روانی&raquo; بوده است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>به گفته اين منبع که فارس از وی به عنوان &laquo;منبع آگاه&raquo; نام برده است، &laquo;اين زن ادعا می&zwnj;کرده که در دندان خود تجهيزات جاسوسی دارد و خود را به مأموران مرزبانی به عنوان جاسوس معرفی کرده بود.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>وی افزود اين زن برای بررسی&zwnj;های بيش&zwnj;تر توسط پليس دستگير و به مراجع اطلاعاتی تحويل داده شد تا صحت و سقم گفته&zwnj;هايش بررسی شود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين منبع آگاه گفت در بازجويی&zwnj;های به عمل آمده مشخص شد که اين زن &laquo;حالت روانی مساعدی&raquo; ندارد و به دليل &laquo;مشکلات روانی&raquo; ادعاهايش مبنی بر جاسوسی و همراه داشتن تجهيزات صحت ندارد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>به گفته وی، پس از مشخص شدن &laquo;بيماری روانی&raquo; فایالان، او از مرز جلفا ديپورت شد. وزارت خارجه آمريکا نیز تأیید کرده که فایالان آزاد و خارج از ایران است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>چند روز پیش، سرتيپ احمد گراوند، جانشين فرمانده مرزبانی در يک نشست خبری از دستگيری فایالان خبر داده بود و وی را &laquo;جاسوس زن آمريکايی&raquo; نامیده بود.<br /> <br /> سرتيپ گراوند گفته بود: &laquo;اين فرد مأموريت فيلم&zwnj;برداری از مرزهای جلفا و پاسگاه&zwnj;های مرزی را بر عهده داشت.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>سرتيپ گراوند تاريخ دستگيری اين تبعه آمريکا را ۱۵ دی&zwnj;ماه جاری در پل نودوز اعلام کرده بود. نوردوز در شهرستان جلفا و در استان آذربايجان شرقی قرار دارد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين برای نخستين بار نيست که مقامات ايرانی، با بازداشت شهروندان آمريکايی، آن&zwnj;ها را به &laquo;جاسوسی&raquo; متهم می&zwnj;کنند.<br /> <br /> پيش&zwnj;تر نيز شين بائر، سارا شورد و جاش فاتال، سه کوهنورد آمريکايی هشتم مرداد ماه سال ٨٨ در منطقه مرزی ايران و عراق به اتهام &laquo;عبور غير قانونی از خط مرزی ايران با عراق&raquo; بازداشت شدند.<br /> <br /> به گفته مقام&zwnj;های ايرانی اين سه تبعه آمريکا برای &laquo;جاسوسی&raquo; وارد ايران شده&zwnj;اند، اين در حالی است که خانواده آن&zwnj;ها از &laquo;ورود اشتباهی&raquo; سخن می&zwnj;گويند و يکی از اين کوهنوردان، منکر ورود به خاک ايران شده &zwnj;است.<br /> <br /> ۲۳ شهريورماه ٨٩، سارا شورد با قرار وثيقه۵۰۰ ميليون تومانی و بنا بر آنچه که از سوی قووه قضائيه جمهوری اسلامی ايران &laquo;دلايل انسان دوستانه&raquo; اعلام گرديد، آزاد شد اما دو نفر ديگر همچنان در زندان اوين به&zwnj;سر می&zwnj;برند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>مقامات قضایی ایران گفته&zwnj;اند جلسه محاکمه این دو کوهنورد آمریکایی، بهمن ٨٩ برگزار می&zwnj;شود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

يک منبع که نامش فاش نشده به خبرگزاری فارس گفت هال فايالان، زن آمريکايی که پيش‌تر خبر بازداشت‌اش تأييد شده بود، دارای «مشکلات روانی» بوده است.

به گفته اين منبع که فارس از وی به عنوان «منبع آگاه» نام برده است، «اين زن ادعا می‌کرده که در دندان خود تجهيزات جاسوسی دارد و خود را به مأموران مرزبانی به عنوان جاسوس معرفی کرده بود.»

وی افزود اين زن برای بررسی‌های بيش‌تر توسط پليس دستگير و به مراجع اطلاعاتی تحويل داده شد تا صحت و سقم گفته‌هايش بررسی شود.

اين منبع آگاه گفت در بازجويی‌های به عمل آمده مشخص شد که اين زن «حالت روانی مساعدی» ندارد و به دليل «مشکلات روانی» ادعاهايش مبنی بر جاسوسی و همراه داشتن تجهيزات صحت ندارد.

به گفته وی، پس از مشخص شدن «بيماری روانی» فایالان، او از مرز جلفا ديپورت شد. وزارت خارجه آمريکا نیز تأیید کرده که فایالان آزاد و خارج از ایران است.

چند روز پیش، سرتيپ احمد گراوند، جانشين فرمانده مرزبانی در يک نشست خبری از دستگيری فایالان خبر داده بود و وی را «جاسوس زن آمريکايی» نامیده بود.

سرتيپ گراوند گفته بود: «اين فرد مأموريت فيلم‌برداری از مرزهای جلفا و پاسگاه‌های مرزی را بر عهده داشت.»

سرتيپ گراوند تاريخ دستگيری اين تبعه آمريکا را ۱۵ دی‌ماه جاری در پل نودوز اعلام کرده بود. نوردوز در شهرستان جلفا و در استان آذربايجان شرقی قرار دارد.

اين برای نخستين بار نيست که مقامات ايرانی، با بازداشت شهروندان آمريکايی، آن‌ها را به «جاسوسی» متهم می‌کنند.

پيش‌تر نيز شين بائر، سارا شورد و جاش فاتال، سه کوهنورد آمريکايی هشتم مرداد ماه سال ٨٨ در منطقه مرزی ايران و عراق به اتهام «عبور غير قانونی از خط مرزی ايران با عراق» بازداشت شدند.

به گفته مقام‌های ايرانی اين سه تبعه آمريکا برای «جاسوسی» وارد ايران شده‌اند، اين در حالی است که خانواده آن‌ها از «ورود اشتباهی» سخن می‌گويند و يکی از اين کوهنوردان، منکر ورود به خاک ايران شده ‌است.

۲۳ شهريورماه ٨٩، سارا شورد با قرار وثيقه۵۰۰ ميليون تومانی و بنا بر آنچه که از سوی قووه قضائيه جمهوری اسلامی ايران «دلايل انسان دوستانه» اعلام گرديد، آزاد شد اما دو نفر ديگر همچنان در زندان اوين به‌سر می‌برند.

مقامات قضایی ایران گفته‌اند جلسه محاکمه این دو کوهنورد آمریکایی، بهمن ٨٩ برگزار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.