ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علوم انسانی و ترجمه‌ی آن در ایران

<p>اندیشه زمانه- در ادامه گفت&zwnj;وگوهایی که درباره مسئله علوم انسانی با جمعی صاحب&zwnj;نظران داشتیم، در منزل آخر پای صحبت داریوش آشوری نشستیم.داریوش آشوری، متولد ۱۳۱۷، یکی از شکل&zwnj;دهندگان به زبان فارسی مدرن در حوزه&zwnj;ی علوم انسانی است. او ترجمه کرده، لغت گردآورده، مفهوم&zwnj;سازی کرده و درباره&zwnj;ی زبان اندیشیده است، آن هم از این زاویه که چگونه زبان خود را به روی جهان باز کنیم و بتوانیم با آن مسائل جدید را درک و تبیین کنیم.</p> <p>&nbsp;</p> <p>گفت&zwnj;وگوی طولانی با داریوش آشوری از اصطلاح &quot;علوم انسانی&quot; شروع می&zwnj;شود، پس از آن بحث به زبان این علوم کشیده می&zwnj;شود. از این بحث نقبی زده می&zwnj;شود به پروژه&zwnj;ی &quot;زبان باز&quot; او.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>گفت و گو با داریوش آشوری در چهار قسمت منتشر می&zwnj;شود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>اندیشه&zwnj;ی زمانه: آقای آشوری، این اصطلاح &quot;علوم انسانی&quot; از کی و چگونه در زبان فارسی رایج شده است؟</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>داریوش آشوری: همچنان که می&zwnj;دانید، &raquo;علومِ انسانی&raquo; ترجمه&zwnj;ای ست از عنوانِ sciences humaines در زبانِ فرانسه. هسته&zwnj;ی این علوم در آن کشور روان&zwnj;شناسی، جامعه&zwnj;شناسی، و مردم&zwnj;شناسی (آنتروپولوژی) بوده است و گاه علومِ زبانی و تاریخ هم به آن افزوده می&zwnj;شود. در جوارِ آن، در آن جا علومِ اجتماعی (sciences sociales) را داریم که ، به معنایِ سرراست، علومِ مربوط به جامعه اند، یعنی علومِ اقتصادی، علومِ سیاسی، جغرافیا، و همچنین باز جامعه&zwnj;شناسی.[۱]</p> <p>&nbsp;</p> <p>در ایران، از آغاز برپاییِ دانشگاهِ تهران و در جریانِ توسعه&zwnj;ی آن، به پیروی از مدلِ فرانسوی، رشته&zwnj;یِ زبان&zwnj;هایِ خارجی، باستان&zwnj;شناسی، تاریخ، جغرافیا، روان&zwnj;شناسی و علوم تربیتی، زبان&zwnj;شناسی، و جامعه&zwnj;شناسی به دانشکده&zwnj;ی ادبیات و علوم انسانی [۲] پیوسته بود و علومِ سیاسی و اقتصادی به دانشکده&zwnj;ی حقوق و علومِ سیاسی و اقتصادی [۳]. تا این که، با برپایی دانشکده&zwnj;ی اقتصاد )در سال ١٣۴۲ (و دانشکده&zwnj;ی علوم اجتماعی )در سالِ ۱۳۵۱(، این رشته&zwnj;ها مستقل شدند. در این دوران رفته-رفته مدلِ کالج&zwnj;ها و دپارتمان&zwnj;های دانشگاه&zwnj;هایِ امریکایی بر مدلِ فرانسوی چیره شد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>غلامحسین صدیقی، نخستین استادِ جامعه&zwnj;شناسی &ndash; به گمان&zwnj;ام از سال ۱۳۱۷&mdash;با شیوه&zwnj;ی خاص خود، از علوم انسانی سخن می&zwnj;گفت که، به گفته&zwnj;یِ او، &laquo;شانزده و بلکه هفده علم است.&raquo; او، به این ترتیب، علومِ اجتماعی را یکسره در علومِ انسانی می&zwnj;گنجاند. اما با برپایی مؤسسه&zwnj;ی مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ۱۳۳۷، اگر چه از نظر اداری وابسته به دانشکده&zwnj;ی ادبیات بود، با داشتنِ بخش&zwnj;هایِ پژوهشی و کارِ میدانی برایِ جامعه&zwnj;شناسی، مردم&zwnj;شناسی، و جمعیت&zwnj;شناسی، این رشته&zwnj;ها به عنوانِ رشته&zwnj;هایِ علومِ اجتماعی، جایگاهی مستقل از علوم انسانیِ وابسته به دانشکده&zwnj;ی ادبیات یافتند. مجله&zwnj;ای هم که آن مؤسسه از نیمه&zwnj;ی دوم دهه&zwnj;ی چهل منتشر می&zwnj;کرد &minus; و من سردبیرِ آن بودم &minus; نامه&zwnj;ی علومِ اجتماعی نام داشت. از دهه&zwnj;یِ چهل، با آمدنِ دانش&zwnj;آموختگانِ علومِ اجتماعی از امریکا &minus; که مفهومِ &laquo;علومِ انسانی&raquo; هنوز در آن جا ناآشنا بود &minus; این مفهوم که در ایران نیز چندان رواجی نداشت و معنایِ روشنی از آن در ذهن&zwnj;ها نبود، رفته-رفته هر چه بیش&zwnj;تر جای خود را به مفهومِ علومِ اجتماعی داد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>و اما رواجِ مفهومِ علومِ انسانی در ایران، اجتماعی علومِ شاملِ ، در دهه&zwnj;هایِ اخیر می&zwnj;باید به این دلیل باشد که، از سویی، &laquo;علومِ انسانی&raquo; از نیمه&zwnj;یِ دومِ سده&zwnj;یِ بیستم مفهومِ فراگیرتری شده و علومِ اجتماعی را نیز در بر گرفته یا با آن مترادف شده است (تأثیرِ مفهومِ Geisteswissenschaften آلمانی را هم در این میان فراموش نباید کرد.).</p> <p>&nbsp;</p> <p>در چهل-پنجاه ساله&zwnj;یِ اخیر با ترجمه&zwnj;یِ مفهومِ sciences humaines از زبانِ فرانسه به human sciences در زبانِ انگلیسی، از راهِ نفوذِ فراوانِ اندیشه&zwnj;هایِ پُست&zwnj;مدرن، به&zwnj;ویژه میشل فوکو، در امریکا اکنون این مفهوم رواج یافته و چه&zwnj;بسا در بسیاری جاها جایِ مفهومِ قدیمیِ humanities را در آن زبان گرفته باشد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>برخی دانشگاه&zwnj;های بریتانیا نیز در دهه&zwnj;های اخیر دپارتمان&zwnj;های علومِ انسانی دایر کرده اند. یکی از دلایلِ رواجِ مفهومِ علومِ انسانی شکسته شدنِ مرزبندی&zwnj;هایِ گذشته میانِ رشته&zwnj;های علومِ اجتماعی و انسانی، به معنای دیرینه، و گرایش به مطالعه&zwnj;ی میان&zwnj;رشته&zwnj;ای (interdisciplinary) در قلمروِ شناختِ رفتار و روابطِ انسانی و ساختارهای اجتماعی ست که یک سرِ آن به علومِ زیست&zwnj;شناختی می&zwnj;رسد و سرِ دیگر-اش، برای مثال، به علومِ زبان&zwnj;شناختی.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در نتیجه، به دنبالِ مفهوم امروزیِ علومِ انسانی در اروپا و امریکا، علومِ انسانی در ایران نیز محدودیتِ معناییِ قدیم آن را ندارد و به مفهومِ فراگیرِ آن در اندیشه&zwnj;یِ پُست&zwnj;مدرن به کار می&zwnj;رود.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>در اروپا، &quot;علوم انسانی&quot; محصول رویکرد فلسفه به انسان و، به سخنِ دیگر، تقویتِ گرایشِ گیتیانه (سکولار) در آن بوده است. ادبیات نیز با گرایشِ انسانیِ خود، به شکل&zwnj;گیریِ &quot;علومِ انسانی&quot; یاری رسانده است. در ایران ولی، با توضیحی که شما دادید، علوم انسانی با ترجمه پا گرفته است و آنچه اینک به نام علوم انسانی یا علوم اجتماعی می&zwnj;شناسیم، نه ربطی به فلسفه&zwnj;ای دارد که در این مرز&ndash;و- بومِ فرهنگی رایج بوده و نه به ادبیات آن. آیا بر این مبنا می&zwnj;توان گفت که این علوم یکسر با این جامعه و فرهنگ آن بیگانه&zwnj;اند؟</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>آشوری: این که شما گفته اید یکسره درست است. در کل، همچنان که می&zwnj;دانید، بسترِ اندیشه&zwnj;یِ مدرن انسان&zwnj;باوری (اومانیسم) است. تکیه بر انسان&zwnj;باوریِ گیتیانه (سکولار) زمینه&zwnj;سازِ آزاد شدنِ قوّه&zwnj;ی فهم در انسان از بند و زنجیری شد که چیرگیِ الاهیاتِ قرونِ وسطایی و یزدان&zwnj;سالاریِ (تئوکراسیِ) آن بر آن می&zwnj;گذاشت. پیش&zwnj;زمینه&zwnj;ی پیدایش و رشدِ علومِ انسانی در قرنِ نوزدهم جهادِ پرشوری بود که روشنگریِ قرنِ هجدهم، &quot;قرنِ روشنایی&quot;، به نامِ عقل، برایِ زدودنِ جهل و خرافه&zwnj;اندیشیِ &quot;عصرِ تاریکی&quot;، با پیش بردنِ علم، به راه انداخت و بنیادهای فلسفی و نظری آن را استوار کرد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>بدیهی ست که تمامیِ جامعه&zwnj;هایی که در بسترِ چنین جهشِ شگرفِ تاریخی قرار نداشته&zwnj;اند و بخشِ بزرگی از آن&zwnj;ها به زور-و-ضربِ استعمارگریِ اروپایی با مدرنیّت و تمامیِ جنبه&zwnj;هایِ مادّی و اندیشگیِ آن رویارو شده اند، باید از راهِ &quot;ترجمه&quot; با دستاوردهایِ آن آشنا شوند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ترجمه را این جا باید با تمامیِ بُعدهایِ تو-در-تویِ فرهنگی و زبانیِ آن در نظر داشت، همچنین با تمامیِ &quot;سوءِ تفاهم&zwnj;ها&quot;یی که برمی&zwnj;انگیزد و آشوب&zwnj;هایِ ذهنی و اجتماعی&zwnj;ای که پدید می&zwnj;آورد. یعنی، با ملقمه&zwnj;سازی&zwnj;هایِ ناشیانه&zwnj; از درآمیختنِ مفهوم&zwnj;هایِ وام&zwnj;گرفته از آن سو با مفهوم&zwnj;ها و فضایِ کلیِ فهم در عالمِ دیرینه&zwnj;یِ فرهنگی و زبانیِ بومیِ خود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در جهانِ ایرانیِ ما &minus; به عنوانِ پاره&zwnj;ای از جهانِ زیر-و-زبر شده با ورودِ جبریِ مدرنیّت &minus; انقلابِ مشروطیت، جنبشِ ملی کردنِ نفت، انقلابِ اسلامی، دولت، مجلس، وزارتخانه&zwnj;ها، تمامیِ نهادهایِ مدرنِ اداری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی، تمامیِ ساخت-وسازهایِ مدرنِ شهری و صنعتی، و همچنین تمامیِ عالمِ مفهومیِ وابسته به آن&zwnj;ها و جایگیر در زیرساختِ آن&zwnj;ها، و از جمله همین زبانی که من اکنون دارم با آن در باره&zwnj;ی این چیزها سخن می&zwnj;گویم &minus; همه و همه، به یک معنایِ بسیار گسترده، فراورده&zwnj;ی &quot;ترجمه&quot; و تاریخِ گسترش و بالندگیِ آن اند. تمامیِ &quot;روشنفکریِ&quot; ما، با آنچه از روشنگریِ اروپا آموخته و آنچه از مایه&zwnj;یِ بومی، خودآگاه و ناخودآگاه، با آن درآمیخته، فراورده&zwnj;یِ &quot;ترجمه&quot; است. در نتیجه، دانشگاه هم در جهانِ ما یک &quot;ترجمه&quot;&zwnj;یِ بومی ست از اصلِ فرنگیِ آن. به همین دلیل، مترجمان در جهانِ ما این&zwnj;همه اهمیّت دارند و نام&zwnj;شان رویِ جلدِ کتاب&zwnj;ها به&zwnj;درشتیِ نامِ نویسنده&zwnj;یِ اصلی چاپ می&zwnj;شود!</p> <p>&nbsp;</p> <p>تمامیِ رابطه&zwnj;یِ &quot;ما&quot; با جهانِ مدرن و تمامیِ دستاوردهایِ آن یک رابطه&zwnj;یِ جذبِ اُسمُزی از راهِ &quot;ترجمه&quot; است. به همین دلیل، علومِ انسانی و فلسفه&zwnj;ای که از راهِ ترجمه وارد می&zwnj;شود همه&zwnj;جا، در همه&zwnj;یِ کشورها، رنگ-و-رویِ بومیِ مفهومی و کاربردیِ خود را می&zwnj;پذیرد. این نکته را حتا در موردِ علومِ طبیعی نیز می&zwnj;توان گفت، اما نه در ساحتِ مفهومی، که وابسته به اصل می&zwnj;ماند و کمتر دگردیسیِ بومی می&zwnj;پذیرد، بلکه در ساحتِ کاربُردی.</p> <p>این نکته، که شما به آن اشاره کرده اید، درست است که علومِ انسانی و مفهوم&zwnj;هایِ آن ربطی به فلسفه&zwnj;یِ کهن بومی&mdash;یا بهتر است بگوییم، حکمتِ الاهی &minus; و جهان&zwnj;بینیِ دینیِ وابسته به آن ندارند، اما با جذبِ اُسمُزیِ فلسفه و جهان&zwnj;بینیِ اومانیستیِ مدرن رفته-رفته راه بر نفوذِ آن به درونِ فهمِ بومی گشوده می&zwnj;شود، تا به جایی که آن فلسفه و الاهیّات، چه&zwnj;بسا از چشمِ حاملانِ سنّتِ آن&zwnj;ها نیز، بر همین زمینه&zwnj;یِ فهمِ انسان&zwnj;باورانه در قالبِ اجتماعی و تاریخی فهمیده می&zwnj;شود (چنانکه &quot;اسلامیانِ&quot; انقلابی یا انقلاب&zwnj;زده&zwnj;یِ ما هم، در پرتوِ مفهومِ مدرنِ انقلاب و همه&zwnj;یِ پی&zwnj;آمدهایِ رفتاریِ آن، ناخودآگاه، &quot;اسلام&quot; را کمابیش با همین مفهوم&zwnj;هایِ گیتیانه می&zwnj;فهمند و تفسیر می&zwnj;کنند).</p> <p>&nbsp;</p> <p>در زمینه&zwnj;یِ ورود و جذبِ جهان&zwnj;بینیِ انسان&zwnj;باورانه ایدئولوژی&zwnj;هایِ سیاسیِ مدرن، از لیبرالیسم و سوسیالیسم گرفته تا کمونیسم و فاشیسم، هم نقشِ اساسی دارند. ایدئولوژی&zwnj;ها البته یک فهمِ تقلیدیِ سطحی، اما کمابیش همه&zwnj;گیر، از مفهوم&zwnj;هایِ علومِ انسانی و تاریخی و جهان&zwnj;بینیِ آن&zwnj;ها را واردِ فضایِ ذهنیّتِ بومی می&zwnj;کنند، به&zwnj;ویژه فضایِ ذهنیّتِ &quot;روشنفکرانه&quot;یِ بومی که خود فراورده&zwnj;یِ این گونه فهم از انسان و تاریخِ انسانیّت است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اما، در موردِ ایران می&zwnj;توان گفت، با زمین&zwnj;لرزه&zwnj;ای که با انقلابِ اسلامی در پیکره&zwnj;یِ فرهنگِ کهنِ این سرزمین رخ داده و شکاف&zwnj;ها و تنش&zwnj;هایِ ژرفی که در آن پدید آمده، نه تنها برایِ ذهن&zwnj;هایِ جویا و پُرسا، که برایِ تمامیِ جامعه&zwnj;یِ ایرانی، از هر سطح و رده، پرسش&zwnj;هایِ حیاتی&zwnj;ای پدید آمده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>برایِ پاسخگویی به این پرسش&zwnj;ها ست که در این سی&zwnj;ساله در میانِ روشنفکران، خودآگاه و ناخودآگاه، جنبشِ بزرگی برایِ ترجمه&zwnj;یِ متن&zwnj;هایِ فلسفه و علومِ انسانیِ مدرن به زبانِ فارسی درگرفته است. می&zwnj;توان گفت که، در پرتوِ آن پرسش&zwnj;ها و این جنبش برای پاسخگویی به آن&zwnj;ها، نه تنها سرامدانِ فرهنگیِ جامعه&zwnj;یِ ایرانی که لایه&zwnj;هایِ گسترده&zwnj;ای از طبقه&zwnj;یِ میانه&zwnj;یِ شهرنشین نیز، نسبت به جامعه&zwnj;هایِ همانند و هم&zwnj;سطح، چه&zwnj;بسا از مرحله&zwnj;یِ تقلید و تکرارِ طوطی&zwnj;وار گذشته و به درکِ منطقِ شیوه&zwnj;یِ اندیشه&zwnj;یِ مدرن و عالمِ رفتاریِ آزاداندیشانه&zwnj;یِ آن نزدیک&zwnj;تر شده اند. به همین دلیل است که، از چشمِ حاکمیّتِ بندگی&zwnj;طلب و خرافه&zwnj;پرست علومِ انسانی چیزی خطرناک شده است و به آن حمله می&zwnj;بَرَند. ساز-و-کارِ جذبِ اُسمُزی از راهِ ترجمه کارامدیِ خود را این جا نشان داده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ادامه دارد</p> <p><br /> <strong>پانویس&zwnj;ها:</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>[۱] برای این بحث از این کتاب بهره گرفته ام:<br /> Jean-Fran&ccedil;ois Dortier, Les sciences humaines, Editions Sciences Humaines, Presse Universitaires de France, 1998</p> <p>[۲] این عنوان ترجمه&zwnj;ای ست از نامِ مدلِ اصلیِ فرانسویِ آن:<br /> Facult&eacute; des Lettres et des Sciences Humaines</p> <p>[۳] این نیز ترجمه&zwnj;ای ست از نامِ مدلِ اصلیِ فرانسوی:<br /> Facult&eacute; de Droits, des Sciences Politiques, et Economiques</p> <p><br /> <strong>مطالب مرتبط :</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><a href="http://zamaaneh.com/idea/2010/11/post_842.html">&bull; علوم اجتماعی و مسئله زن &ndash; گفت&zwnj;وگو با شهلا شفیق</a><br /> <a href="http://zamaaneh.com/idea/2010/10/post_827.html">&bull;&laquo;درر برابر علوم انسانی رهایی&zwnj;بخش، بدیلی وجود ندارد&raquo; &minus; گفت&zwnj;وگو با مهرداد مشایخی</a><br /> <a href="http://zamaaneh.com/idea/2010/10/post_822.html">&bull; جامعه&zwnj;شناسی ایرانی و راه&zwnj;های بن&zwnj;بست &ndash; امین بزرگیان، بابک مینا</a><br /> <a href="http://zamaaneh.com/idea/2010/10/post_814.html">&bull; نقد انگیزه&zwnj;های سیاسی و فقدان جدیت معرفتی &minus; گفت&zwnj;وگو با رضا کاظم&zwnj;زاده</a><br /> <a href="http://zamaaneh.com/idea/2010/09/post_810.html">&bull; چرا نمی&zwnj;توان جامعه&zwnj;شناسی را &laquo;اسلامی&raquo; کرد &ndash; گفت&zwnj;وگو با علی&zwnj;اکبر مهدی</a><br /> <a href="http://zamaaneh.com/idea/2010/09/post_806.html">&bull; با تحقیر عقل انسانی، نمی&zwnj;توان علوم انسانی تأسیس کرد &minus; گفت&zwnj;وگو با محمد برقعی</a><br /> <a href="http://zamaaneh.com/idea/2010/09/post_804.html">&bull; خوابی که جمهوری اسلامی برای روان ایرانی دیده است &ndash; گفت&zwnj;وگو با مژگان کاهن</a><br /> <a href="http://zamaaneh.com/idea/2010/09/post_804.html">&bull; علت هراس حکومتگران در ایران از علوم اجتماعی - گفت&zwnj;وگو با کاظم علمداری</a><br /> <a href="http://zamaaneh.com/idea/2010/09/post_796.html">&bull; مشکل حکومت اسلامی، نه علوم انسانی که آزادی&zwnj;خواهی است - گفت&zwnj;وگو با مهدی خلجی</a><br /> &nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

اندیشه زمانه- در ادامه گفت‌وگوهایی که درباره مسئله علوم انسانی با جمعی صاحب‌نظران داشتیم، در منزل آخر پای صحبت داریوش آشوری نشستیم.داریوش آشوری، متولد ۱۳۱۷، یکی از شکل‌دهندگان به زبان فارسی مدرن در حوزه‌ی علوم انسانی است. او ترجمه کرده، لغت گردآورده، مفهوم‌سازی کرده و درباره‌ی زبان اندیشیده است، آن هم از این زاویه که چگونه زبان خود را به روی جهان باز کنیم و بتوانیم با آن مسائل جدید را درک و تبیین کنیم.

گفت‌وگوی طولانی با داریوش آشوری از اصطلاح "علوم انسانی" شروع می‌شود، پس از آن بحث به زبان این علوم کشیده می‌شود. از این بحث نقبی زده می‌شود به پروژه‌ی "زبان باز" او.

گفت و گو با داریوش آشوری در چهار قسمت منتشر می‌شود.

اندیشه‌ی زمانه: آقای آشوری، این اصطلاح "علوم انسانی" از کی و چگونه در زبان فارسی رایج شده است؟

داریوش آشوری: همچنان که می‌دانید، »علومِ انسانی» ترجمه‌ای ست از عنوانِ sciences humaines در زبانِ فرانسه. هسته‌ی این علوم در آن کشور روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، و مردم‌شناسی (آنتروپولوژی) بوده است و گاه علومِ زبانی و تاریخ هم به آن افزوده می‌شود. در جوارِ آن، در آن جا علومِ اجتماعی (sciences sociales) را داریم که ، به معنایِ سرراست، علومِ مربوط به جامعه اند، یعنی علومِ اقتصادی، علومِ سیاسی، جغرافیا، و همچنین باز جامعه‌شناسی.[۱]

در ایران، از آغاز برپاییِ دانشگاهِ تهران و در جریانِ توسعه‌ی آن، به پیروی از مدلِ فرانسوی، رشته‌یِ زبان‌هایِ خارجی، باستان‌شناسی، تاریخ، جغرافیا، روان‌شناسی و علوم تربیتی، زبان‌شناسی، و جامعه‌شناسی به دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی [۲] پیوسته بود و علومِ سیاسی و اقتصادی به دانشکده‌ی حقوق و علومِ سیاسی و اقتصادی [۳]. تا این که، با برپایی دانشکده‌ی اقتصاد )در سال ١٣۴۲ (و دانشکده‌ی علوم اجتماعی )در سالِ ۱۳۵۱(، این رشته‌ها مستقل شدند. در این دوران رفته-رفته مدلِ کالج‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه‌هایِ امریکایی بر مدلِ فرانسوی چیره شد.

غلامحسین صدیقی، نخستین استادِ جامعه‌شناسی – به گمان‌ام از سال ۱۳۱۷—با شیوه‌ی خاص خود، از علوم انسانی سخن می‌گفت که، به گفته‌یِ او، «شانزده و بلکه هفده علم است.» او، به این ترتیب، علومِ اجتماعی را یکسره در علومِ انسانی می‌گنجاند. اما با برپایی مؤسسه‌ی مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ۱۳۳۷، اگر چه از نظر اداری وابسته به دانشکده‌ی ادبیات بود، با داشتنِ بخش‌هایِ پژوهشی و کارِ میدانی برایِ جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، و جمعیت‌شناسی، این رشته‌ها به عنوانِ رشته‌هایِ علومِ اجتماعی، جایگاهی مستقل از علوم انسانیِ وابسته به دانشکده‌ی ادبیات یافتند. مجله‌ای هم که آن مؤسسه از نیمه‌ی دوم دهه‌ی چهل منتشر می‌کرد − و من سردبیرِ آن بودم − نامه‌ی علومِ اجتماعی نام داشت. از دهه‌یِ چهل، با آمدنِ دانش‌آموختگانِ علومِ اجتماعی از امریکا − که مفهومِ «علومِ انسانی» هنوز در آن جا ناآشنا بود − این مفهوم که در ایران نیز چندان رواجی نداشت و معنایِ روشنی از آن در ذهن‌ها نبود، رفته-رفته هر چه بیش‌تر جای خود را به مفهومِ علومِ اجتماعی داد.

و اما رواجِ مفهومِ علومِ انسانی در ایران، اجتماعی علومِ شاملِ ، در دهه‌هایِ اخیر می‌باید به این دلیل باشد که، از سویی، «علومِ انسانی» از نیمه‌یِ دومِ سده‌یِ بیستم مفهومِ فراگیرتری شده و علومِ اجتماعی را نیز در بر گرفته یا با آن مترادف شده است (تأثیرِ مفهومِ Geisteswissenschaften آلمانی را هم در این میان فراموش نباید کرد.).

در چهل-پنجاه ساله‌یِ اخیر با ترجمه‌یِ مفهومِ sciences humaines از زبانِ فرانسه به human sciences در زبانِ انگلیسی، از راهِ نفوذِ فراوانِ اندیشه‌هایِ پُست‌مدرن، به‌ویژه میشل فوکو، در امریکا اکنون این مفهوم رواج یافته و چه‌بسا در بسیاری جاها جایِ مفهومِ قدیمیِ humanities را در آن زبان گرفته باشد.

برخی دانشگاه‌های بریتانیا نیز در دهه‌های اخیر دپارتمان‌های علومِ انسانی دایر کرده اند. یکی از دلایلِ رواجِ مفهومِ علومِ انسانی شکسته شدنِ مرزبندی‌هایِ گذشته میانِ رشته‌های علومِ اجتماعی و انسانی، به معنای دیرینه، و گرایش به مطالعه‌ی میان‌رشته‌ای (interdisciplinary) در قلمروِ شناختِ رفتار و روابطِ انسانی و ساختارهای اجتماعی ست که یک سرِ آن به علومِ زیست‌شناختی می‌رسد و سرِ دیگر-اش، برای مثال، به علومِ زبان‌شناختی.

در نتیجه، به دنبالِ مفهوم امروزیِ علومِ انسانی در اروپا و امریکا، علومِ انسانی در ایران نیز محدودیتِ معناییِ قدیم آن را ندارد و به مفهومِ فراگیرِ آن در اندیشه‌یِ پُست‌مدرن به کار می‌رود.

در اروپا، "علوم انسانی" محصول رویکرد فلسفه به انسان و، به سخنِ دیگر، تقویتِ گرایشِ گیتیانه (سکولار) در آن بوده است. ادبیات نیز با گرایشِ انسانیِ خود، به شکل‌گیریِ "علومِ انسانی" یاری رسانده است. در ایران ولی، با توضیحی که شما دادید، علوم انسانی با ترجمه پا گرفته است و آنچه اینک به نام علوم انسانی یا علوم اجتماعی می‌شناسیم، نه ربطی به فلسفه‌ای دارد که در این مرز–و- بومِ فرهنگی رایج بوده و نه به ادبیات آن. آیا بر این مبنا می‌توان گفت که این علوم یکسر با این جامعه و فرهنگ آن بیگانه‌اند؟

آشوری: این که شما گفته اید یکسره درست است. در کل، همچنان که می‌دانید، بسترِ اندیشه‌یِ مدرن انسان‌باوری (اومانیسم) است. تکیه بر انسان‌باوریِ گیتیانه (سکولار) زمینه‌سازِ آزاد شدنِ قوّه‌ی فهم در انسان از بند و زنجیری شد که چیرگیِ الاهیاتِ قرونِ وسطایی و یزدان‌سالاریِ (تئوکراسیِ) آن بر آن می‌گذاشت. پیش‌زمینه‌ی پیدایش و رشدِ علومِ انسانی در قرنِ نوزدهم جهادِ پرشوری بود که روشنگریِ قرنِ هجدهم، "قرنِ روشنایی"، به نامِ عقل، برایِ زدودنِ جهل و خرافه‌اندیشیِ "عصرِ تاریکی"، با پیش بردنِ علم، به راه انداخت و بنیادهای فلسفی و نظری آن را استوار کرد.

بدیهی ست که تمامیِ جامعه‌هایی که در بسترِ چنین جهشِ شگرفِ تاریخی قرار نداشته‌اند و بخشِ بزرگی از آن‌ها به زور-و-ضربِ استعمارگریِ اروپایی با مدرنیّت و تمامیِ جنبه‌هایِ مادّی و اندیشگیِ آن رویارو شده اند، باید از راهِ "ترجمه" با دستاوردهایِ آن آشنا شوند.

ترجمه را این جا باید با تمامیِ بُعدهایِ تو-در-تویِ فرهنگی و زبانیِ آن در نظر داشت، همچنین با تمامیِ "سوءِ تفاهم‌ها"یی که برمی‌انگیزد و آشوب‌هایِ ذهنی و اجتماعی‌ای که پدید می‌آورد. یعنی، با ملقمه‌سازی‌هایِ ناشیانه‌ از درآمیختنِ مفهوم‌هایِ وام‌گرفته از آن سو با مفهوم‌ها و فضایِ کلیِ فهم در عالمِ دیرینه‌یِ فرهنگی و زبانیِ بومیِ خود.

در جهانِ ایرانیِ ما − به عنوانِ پاره‌ای از جهانِ زیر-و-زبر شده با ورودِ جبریِ مدرنیّت − انقلابِ مشروطیت، جنبشِ ملی کردنِ نفت، انقلابِ اسلامی، دولت، مجلس، وزارتخانه‌ها، تمامیِ نهادهایِ مدرنِ اداری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی، تمامیِ ساخت-وسازهایِ مدرنِ شهری و صنعتی، و همچنین تمامیِ عالمِ مفهومیِ وابسته به آن‌ها و جایگیر در زیرساختِ آن‌ها، و از جمله همین زبانی که من اکنون دارم با آن در باره‌ی این چیزها سخن می‌گویم − همه و همه، به یک معنایِ بسیار گسترده، فراورده‌ی "ترجمه" و تاریخِ گسترش و بالندگیِ آن اند. تمامیِ "روشنفکریِ" ما، با آنچه از روشنگریِ اروپا آموخته و آنچه از مایه‌یِ بومی، خودآگاه و ناخودآگاه، با آن درآمیخته، فراورده‌یِ "ترجمه" است. در نتیجه، دانشگاه هم در جهانِ ما یک "ترجمه"‌یِ بومی ست از اصلِ فرنگیِ آن. به همین دلیل، مترجمان در جهانِ ما این‌همه اهمیّت دارند و نام‌شان رویِ جلدِ کتاب‌ها به‌درشتیِ نامِ نویسنده‌یِ اصلی چاپ می‌شود!

تمامیِ رابطه‌یِ "ما" با جهانِ مدرن و تمامیِ دستاوردهایِ آن یک رابطه‌یِ جذبِ اُسمُزی از راهِ "ترجمه" است. به همین دلیل، علومِ انسانی و فلسفه‌ای که از راهِ ترجمه وارد می‌شود همه‌جا، در همه‌یِ کشورها، رنگ-و-رویِ بومیِ مفهومی و کاربردیِ خود را می‌پذیرد. این نکته را حتا در موردِ علومِ طبیعی نیز می‌توان گفت، اما نه در ساحتِ مفهومی، که وابسته به اصل می‌ماند و کمتر دگردیسیِ بومی می‌پذیرد، بلکه در ساحتِ کاربُردی.

این نکته، که شما به آن اشاره کرده اید، درست است که علومِ انسانی و مفهوم‌هایِ آن ربطی به فلسفه‌یِ کهن بومی—یا بهتر است بگوییم، حکمتِ الاهی − و جهان‌بینیِ دینیِ وابسته به آن ندارند، اما با جذبِ اُسمُزیِ فلسفه و جهان‌بینیِ اومانیستیِ مدرن رفته-رفته راه بر نفوذِ آن به درونِ فهمِ بومی گشوده می‌شود، تا به جایی که آن فلسفه و الاهیّات، چه‌بسا از چشمِ حاملانِ سنّتِ آن‌ها نیز، بر همین زمینه‌یِ فهمِ انسان‌باورانه در قالبِ اجتماعی و تاریخی فهمیده می‌شود (چنانکه "اسلامیانِ" انقلابی یا انقلاب‌زده‌یِ ما هم، در پرتوِ مفهومِ مدرنِ انقلاب و همه‌یِ پی‌آمدهایِ رفتاریِ آن، ناخودآگاه، "اسلام" را کمابیش با همین مفهوم‌هایِ گیتیانه می‌فهمند و تفسیر می‌کنند).

در زمینه‌یِ ورود و جذبِ جهان‌بینیِ انسان‌باورانه ایدئولوژی‌هایِ سیاسیِ مدرن، از لیبرالیسم و سوسیالیسم گرفته تا کمونیسم و فاشیسم، هم نقشِ اساسی دارند. ایدئولوژی‌ها البته یک فهمِ تقلیدیِ سطحی، اما کمابیش همه‌گیر، از مفهوم‌هایِ علومِ انسانی و تاریخی و جهان‌بینیِ آن‌ها را واردِ فضایِ ذهنیّتِ بومی می‌کنند، به‌ویژه فضایِ ذهنیّتِ "روشنفکرانه"یِ بومی که خود فراورده‌یِ این گونه فهم از انسان و تاریخِ انسانیّت است.

اما، در موردِ ایران می‌توان گفت، با زمین‌لرزه‌ای که با انقلابِ اسلامی در پیکره‌یِ فرهنگِ کهنِ این سرزمین رخ داده و شکاف‌ها و تنش‌هایِ ژرفی که در آن پدید آمده، نه تنها برایِ ذهن‌هایِ جویا و پُرسا، که برایِ تمامیِ جامعه‌یِ ایرانی، از هر سطح و رده، پرسش‌هایِ حیاتی‌ای پدید آمده است.

برایِ پاسخگویی به این پرسش‌ها ست که در این سی‌ساله در میانِ روشنفکران، خودآگاه و ناخودآگاه، جنبشِ بزرگی برایِ ترجمه‌یِ متن‌هایِ فلسفه و علومِ انسانیِ مدرن به زبانِ فارسی درگرفته است. می‌توان گفت که، در پرتوِ آن پرسش‌ها و این جنبش برای پاسخگویی به آن‌ها، نه تنها سرامدانِ فرهنگیِ جامعه‌یِ ایرانی که لایه‌هایِ گسترده‌ای از طبقه‌یِ میانه‌یِ شهرنشین نیز، نسبت به جامعه‌هایِ همانند و هم‌سطح، چه‌بسا از مرحله‌یِ تقلید و تکرارِ طوطی‌وار گذشته و به درکِ منطقِ شیوه‌یِ اندیشه‌یِ مدرن و عالمِ رفتاریِ آزاداندیشانه‌یِ آن نزدیک‌تر شده اند. به همین دلیل است که، از چشمِ حاکمیّتِ بندگی‌طلب و خرافه‌پرست علومِ انسانی چیزی خطرناک شده است و به آن حمله می‌بَرَند. ساز-و-کارِ جذبِ اُسمُزی از راهِ ترجمه کارامدیِ خود را این جا نشان داده است.

ادامه دارد

پانویس‌ها:

[۱] برای این بحث از این کتاب بهره گرفته ام:
Jean-François Dortier, Les sciences humaines, Editions Sciences Humaines, Presse Universitaires de France, 1998

[۲] این عنوان ترجمه‌ای ست از نامِ مدلِ اصلیِ فرانسویِ آن:
Faculté des Lettres et des Sciences Humaines

[۳] این نیز ترجمه‌ای ست از نامِ مدلِ اصلیِ فرانسوی:
Faculté de Droits, des Sciences Politiques, et Economiques

مطالب مرتبط :

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    <p>جناب آشوری، دست مریزاد و قلم تان نویسا باد! </p>

  • کاربر مهمان

    <p>برای این دست گزارشها نیز سپاسگزاریم . اقای داریوش آشوری از دیدگاه من ( با وضعی که در درون مرزهای ایران داریم ) مانند برادر بزرگتری هستند که به وجودشان دلگرم هستم. کتابهابشان را تا آنجا که بتوانم درایران یافت، میخوانم. دیدگاه و اطلاعات گرانسنگی از ایشان یافتم.<br /> دراین گزارش، در باره علوم انسانی و علوم اجتماعی به نظرم میرسد که باید روشن تر سخن میگفتند تا تفاوت آشکارتر میشد. گرچه ( با توضیحی که دادند و تا اندازه ای که من آشنا هستم ) شاید نتوان خط دقیق و جدا کننده ای میان این دو کشید. ناگفته نماند که کم دانشی من دراین زمینه بی تأثیر نیست. نیاز به توضیح بیشتر دارم.<br /> دوم این که اگر در باره پیامدهای انقلابی که اسلامی خوانده میشود بیشتر پرسیده شود و ایشان توضیح دهند، بهره ما دراین زمینه و سپاسگزاری ما بیشتر خواهد شد.<br /> در پایان اجازه میخواهم گله کنم، که ازایشان چشم نداشتیم که بجای هژده بفرمایند هجده ! یا شاید شما نوشته اید. این کار بی معنایی است که برخی واژگان ایرانی را معرب بکار میبریم( بویژه هنگام نوشتن ) و یا برخی را باروش مکسّر تازی جمع می بندیم. یعنی چه ؟! یک زمانی که بفرمایش ایشان در زبان ما به روی واژگان تازی باز بود ( پیش از جنبش مشروطه ) این کار میشد که نباید میشد، اکنون چرا ؟! بیش ازاین زحمت ندهم. سپاس و بدرود</p>

  • کاربر مهمان sharm kimiast

    <p> این فراماسونری مارکسیست های روسی در ایران که خیلی پر مدعا هم هست و ۷۰ سال است مارکسیسم انهم نوع تزاریستی روسی ان را تنها دین نجات بخش بشریت میداند و با بر چسب علمی به خورد ملت ایران میدهند یک سوال ساده را جواب نمیدهند :<br /> آیا استالین ، پولپوت ، کیم جونگ ایل ، هیتلر ، موسولینی را دین به جهان تحویل داد یا مارکسیسم و سوسیالیسم و علم ؟<br /> تعداد کسانی که به دست سکولارها ( البته سکولار های امثال شما ) کشته شده اند از مجموع کسانی که به دست دینداران کشته شده اند در طول تاریخ بیشتر است . اردوگاه کار سیبری ، کاسترو ، کره شمالی ، .... دادگاه های استالینیستی ، کشتن ۵۰۰ نفر بدون دادگاه توسط چگوارا ، ....صدام ، حلبچه ، قذافی ، اسد ، ..... اینها از تمام زندان و کشتار های همین ج ا چند صد برابر جلوترند .<br /> فرد پرستی ( استالین ، کاسترو ، کیم جونگ ایل ، پولپوت ، چاوشسکو ، انور خوجه ، مائو ، ....) و دیکتاتوری های وحشتناک ، جامعه تک صدایی ، فروپاشی ، نسل کشی ، جابجا کردن زوری اقوام و ملیت ها و پایه گذاری خشونت های بعدی ، اجبار کردن زبان روسی حتا به مردم کشور های اشغال شده اروپای شرقی ، ....تن فروشی دختران جوان ، بیکاری های میلیونی ، فقر ، .... همه تجربه های این بینش انسانی علمی ( مارکسیسم لنینیسم ) هستند .<br /> شما از کدام اومانیسم صحبت میکنید ؟<br /> شما میگویید احمدی دروغ گوست . خوب درست . شما چی هستید که ۷۰ سال است دروغ میگویید .<br /> شما میگویید شیعه تقیه دارد . خوب درست . شما چرا به دروغ با نقاب گاهی به عنوان مذهبی ، گاهی به عنوان ملی ، گاهی به عنوان مشروطه خواه ، و الان به عنوان سکولار هویت اصلی تان را که مارکسیسم لنینیسم استالینیستی روسی است پنهان میکنید ؟<br /> شما از این رژیم ولایت فقیه استالینیستی حمایت ضد امپریالیستی کردید و لیبرال ها را بیرون انداختید . الان به دروغ میگویید لیبرال ها این رژیم را به وجود آوردند ! در حالیکه میدانید آنها از اول تا به امروز بر خلاف شما یک رژیم دیگری را تبلیغ کرده و میکنند که هیچ شباهتی به این رژیم ندارد . هم زمان رفته اید در غرب نشسته با غربیها معامله میکنید و امکانات میگیرد ولی لیبرال ها را متهم به آمریکایی بودن میکنید ! شرم بر شما دروغ گویان تقیه کار مذهبی مارکسیست روس محور .</p>

  • کاوه

    <p>با کتاب " ما ومدرنیت " بسیاری از عقده ها و گره های موجود درناخودآگاه من پاک شد . ومن خود را سخت مدیون ایشان میدانم .<br /> به شدت معتقدم ایشان مورد حسد حافظ پژوهان ما قرار دارند ."عرفان و رندی در شعر حافظ"در بین حافظ خوانان بسیار مهجور است .<br /> خواستم بدین وسیله عرض ادبی کرده باشم . تعظیم استاد .</p>

  • کاربر مهمان

    <p>من سردرنیاوردم که این کاربر محترمی که از « فراماسونری مارکسیست های روسی در ایران ...» نوشته اند چه میگویند و به که میگویند. یکریز چیزهایی نوشتند که آدم را گیج میکند. منظورشان چیست وکیست؟<br /> تهران ـ بابک</p>

  • کاربر مهمان

    <p>داشتم کامنت ها را میخواندم که کامنت شخصی به نام sharm kimiast مرا به شدت به خنده واداشت. در مملکت ما هنوز هم توهم و تئوری توطئه و خرافه بیداد میکند، به امید روزی که هر ایرانی آگاه و غیر متعصب و منطقی باشد.</p>

  • کاربر مهمانmazdaky

    <p>in Agha fekr mikonam az ma behtreran bashad.inha hame ja hastan.<br /> Ba dorod</p>

  • ایوا

    <p>با سپاس از آقای آشوری<br /> راستش منهم چیزی از نوشته ی آقای sharm kimiast نفهمیدم و نمی دانم چه ربطی به این مطلب فرهنگی دارد؟<br /> شاید ایشان فقط مأموریت دارند این تور چیزها را بنویسند و کاری به مطلب نداشته باشند!</p>