ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه نوبل صلح به رئیس جمهوری کلمبیا رسید

مذاکرات صلح بین دولت کلمبیا و چریک‌های فارک به‌رغم آن‌که در همه‌پرسی این کشور رأی موافق مردم را به‌دست نیاورد اما جایزه نوبل صلح را نصیب خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا و تلاش‌های صلح‌آمیز در این راه کرد.

اعضای هیأت انتخاب جایزه نوبل صلح، خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا را برنده نوبل صلح سال ۲۰۱۶ اعلام کردند.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۶

اعضای هیأت انتخاب جایزه نوبل صلح جمعه ۷ اکتبر/ ۱۶ مهر در اسلو پایتخت نروژ، خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا را برنده نوبل صلح امسال اعلام کردند.

خوان مانوئل سانتوس در صفحه توییتر خود دریافت جایزه نوبل را انگیزه‌ای برای ادامه روند صلح در کشور خود دانست و نوشت صلح در کلمبیا در دسترس است.

سانتوس این جایزه را به مردم کلمبیا که به‌گفته او در جنگ داخلی رنج بسیار کشیدند، تقدیم کرد.

ادوارد اسنودن، گروه کلاه‌ سفید‌های سوریه، رائف بداوی، وبلاگ‌نویس سعودی و یک فعال حقوق بشری روس از دیگر گزینه‌های احتمالی دریافت این جایزه بودند. همچنین از محمد‌جواد ظریف و جان کری هم به دلیل اهتمام در مذاکرات هسته‌ای به عنوان دارندگان شانس دریافت این جایزه یاد می‌شد.

کلاه سفیدها یک گروه داوطلب امداد شهری در سوریه هستند که در توییتر خود دریافت جایزه صلح نوبل را به خوان مانوئل سانتوس تبریک گفته‌اند و برای مردم کلمبیا آرزوی دستیابی به صلح کرده‌اند.

کمیته نوبل هم گفته است که اهدای این جایزه به‌ دلیل تلاش‌های خوان مانوئل سانتوس برای تحقق صلح در کلمبیا و امضای توافقنامه صلح با گروه فارک صورت می‌گیرد. با این حال کمیته نوبل این جایزه را با گروه فارک تقسیم نکرده است.

سخنگوی کمیته اهدای جایزه صلح نوبل در پاسخ به این سوال که آیا اعطای جایزه به رئيس جمهوری کلمبیا که مردم آن قرارداد صلح را رد کرده‌اند، بی‌احترامی به دموکراسی در این کشور نیست، گفته است که نه، چون مردم کلمبیا شرایط و ویژگی‌های قرارداد صلح را رد کرده‌اند و نه خود صلح را: «اعطای این جایزه به سران این کشور آن‌ها را به ادامه تلاش‌ها برای برقرار کردن صلح تشویق خواهد کرد و مانع از بازگشت تنش به اوضاع سیاسی کشور می‌شود.»

برخی از مخالفان جایزه نوبل صلح نیز خوان مانوئل سانتوس را شایسته این جایزه ندانستند چرا که به اعتقاد آن‌ها او زمانی با شدت به مقابله با فارک روی آورده بود و در کشته شدن افراد طرف مقابل دست داشته است.

رئیس جمهوری کلمبیا و رودریگو لوندونیو با نام مستعار «تیموشنکو»، رهبر سازمان چریکی چپگرا، فارک، ۲۷ سپتامبر / ۶ مهرماه پیمان صلح را امضا کردند.

چند روز بعد در روز یکشنبه دوم اکتبر / ۱۱ مهر مردم کلمبیا در یک همه‌پرسی به این توافقنامه نه گفتند و روند صلح متوقف شد اما خوان مانوئل سانتوس اعلام کرد که همه تلاش خود را خواهد کرد تا این صلح نهایی شود.

کمیته انتخاب نوبل صلح کار خوان مانوئل سانتوس را پس از رأی نیاوردن پیمان صلح کلمبیا در همه‌پرسی دشوار دانست.

اهدای جایزه نوبل صلح به خوان مانوئل سانتوس می‌تواند او را در پیشبرد روند صلح در کشورش یاری رساند و نظر مردم این کشور را به آن مثبت‌تر سازد.

رئیس جمهوری کلمبیا هم‌اکنون در حال مذاکره با اپوزیسیون و مخالفان پیمان صلح است.

درگیری‌های نظامی فارک و نیروهای دولتی کلمبیا از سال ۱۹۶۴ تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار کشته در بر داشته است. همچنین در این مدت بیش از پنج میلیون نفر آواره شده‌اند.

دولت خوان مانوئل سانتوس و فارک از نوامبر ۲۰۱۲ مذاکراتی را با هدف پایان دادن به تنش‌های موجود آغاز کردند.

هیأت انتخاب جایزه نوبل صلح می‌بایست در میان تعداد زیاد کاندیداهای امسال که یک رکورد محسوب می‌شد، برنده یا برندگان نوبل صلح ۲۰۱۶ را انتخاب کند. امسال ۳۷۶ کاندیدا وجود داشت که ۲۲۸ کاندیدا اشخاص منفرد و ۱۴۸ کاندیدا سازمان‌ها و نهادهای مختلف بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.