ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید شکاف طبقاتی و بیکاری در ایران

نابرابری درآمدی و نرخ بیکاری در ایران افزایش یافته است. نرخ بیکاری زنان و جوانان روندی صعودی دارد و سهم بخش صنعت در اشتغال در مسیر نزولی حرکت می‌کند.

مرکز آمار ایران اعلام کرد که شاخص‌های نرخ بیکاری و ضریب جینی برای دومین سال پیاپی افزایش یافته است.

به گزارش مرکز آمار ایران ضریب جینی که نشان دهنده چگونگی توزیع درآمد است، برای دومین سال پیاپی افزایش یافته است.

این گزارش از افزایش یک دهم درصدی شاخص توزیع درآمد در سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ خبر داده که بیانگر افزایش نابرابری درآمدی در جامعه ایران است.

برپایه گزارش مرکز آمار شاخص توزیع درآمد کل کشوری به ۰.۳۹ رسیده است. در حالیکه این شاخص برای مناطق روستایی بدون تغییر اعلام شده، در مناطق شهری یک صدم درصد افزایش یافته و از ۰.۳۶ به ۰.۳۷ صدم رسیده و در مقایسه با سال ۹۳ یک صدم درصد بزرگتر شده است.

این مرکز جزئیات بیشتری از این گزارش را منتشر نکرده و تنها اعلام کرده است که سه استان آذربایجان غربی، ایلام و البرز بیشترین میزان کاهش ضریب جینی در مناطق شهری را داشته‌اند که به معنای کاهش نابرابری توزیع درآمدی است. بیشترین میزان کاهش نابرابری درآمدی مناطق روستایی نیز به روایت این گزارش در استان لرستان رخ داده است.

مرکز آمار ایران اسفند سال گذشته نیز با انتشار گزارشی از افزایش نابرابری درآمدی در سال ۹۳ به نسبت سال ۹۲ خبر داده بود. این گزارش با حذف آمارهای مربوط به سال ۹۲، مدعی شد که توزیع درآمد در دولت روحانی به نسبت سال ۹۰ بهبود یافته است.

افزایش نرخ بیکاری و کاهش اشتغال صنعتی

همزمان با افزایش ضریب جینی، نرخ بیکاری نیز در بهار امسال به نسبت یک‌سال قبل ۱.۲ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار نرخ بیکاری رسمی بهار امسال را ۱۲.۲ درصد اعلام کرده است. این شاخص برای زنان تقریبا ۲ برابر مردان است. در حالیکه نرخ بیکاری مردان ۱۰.۳ درصد اعلام شده، این شاخص برای زنان بالاتر از ۱۵ سال ۲۰.۴ درصد است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال هم به نسبت بهار سال گذشته بیشتر شده است. برپایه این گزارش نرخ بیکاری جوانان ۲۴.۹ درصد است که نشان می‌دهد از هر چهار جوان ساکن ایران، یک نفر بیکار است.

در گروه سنی جوانان نرخ بیکاری زنان بسیار بیشتر از مردان است. نزدیک به نیمی از زنان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال بیکار هستند. این شاخص در گروه مردان ۲۰.۳ و برای زنان ۴۲ درصد اعلام شده است.

بر اساس این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی مردان نیز حداقل چهار برابر بیشتر از زنان است. این شاخص برای مردان ۶۴ درصد و برای زنان ۱۵.۲ درصد برآورد شده است.

کاهش اشتغال صنعتی از دیگر مواردی است که در این گزارش به چشم می‌آید. سهم اشتغال بخش صنعت از ۳۳ درصد در بهار ۹۴ به ۳۱.۴ درصد در بهار امسال رسیده که بیانگر کاهش ۱.۶ درصدی اشتغال صنعتی است.

همزمان با کاهش اشتغال صنعتی، سهم بخش خدمات در اشتغال با ۱.۵ درصد افزایش به نسبت سال گذشته از ۴۷.۹ به ۴۹.۴ رسید است.

برپایه گزارش مرکز آمار ایران که نرخ بیکاری را بر مبنای یک ساعت کار هفتگی محاسبه می‌کند، ۵۰۰ هزار نفر در یک‌سال گذشته به جمعیت بیکاران ایران افزوده شده است. این درحالی است که مقام‌های دولتی از اشتغال‌آفرینی برای بیش از یک میلیون نفر در دو سال گذشته خبر داده‌اند.

نرخ بیکاری رسمی اعلام شده از سوی دولت همواره مورد انتقاد فعالان کارگری و برخی از کارشناسان اقتصادی بوده است.

در همین زمینه

افزایش هزینه زندگی و کاهش اشتغال صنعتی در ایران

کرمانشاه صدرنشین جدول بیکاران ایران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آسیب پذیر

    اشکال ندارد ، خدا ولی امر مسلمین جهان و حکومتش را حفظ کند . در فکر حرم بشار اسد و ساخت و ساز هزارها میلیاردی در سامرا و کربلا و نجف و حزب اله لبنان و سلطان حسن نصراله و .... حوزه های آخوندی و ... باشید. در ضمن تریلی تریلی دلار و طلا میرود به جنوب لبنان انبار می شود دلتان گرم باشد. شکاف طبقاتی مهم نیست. جمعیت را زیاد کنید که حکومت مقدس بسیجی کم نیاورد. در عوض میتوانید در راه حکومت مقدس شهید بشوید در آن دنیا عوض را میگیرید. ولی امر مسلمین جهان سفارش شما را در آن دنیا می کند !