ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز مذاکرات صلح دولت کلمبیا، این بار با گروه چریکی «ای‌ال‌ان»

رئیس جمهوری کلمبیا که از سال ۲۰۱۲ با گروه چریکی فارک برای دستیابی به صلح مذاکره می‌کند اکنون با ارتش آزادی‌بخش ملی کلمبیا (ELN)، دومین سازمان چریکی چپ این کشور نیز وارد مذاکره شد. مذاکرات دولت و فارک نیز از سر گرفته خواهد شد.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا و برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۶ پس از بستن قرارداد صلح با گروه فارک اکنون با گروه ارتش آزادی‌بخش ملی کلمبیا (ELN)، دومین سازمان چریکی چپ کلمبیا نیز برای دستیابی به صلح وارد مذاکره شد.

ارتش آزادی‌بخش ملی کلمبیا (ELN) در سال ۱۹۶۴ با الهام از انقلاب کوبا شکل گرفت.

دولت کلمبیا و گروه ارتش آزادی‌بخش ملی کلمبیا در ونزوئلا اعلام کردند که مذاکرات صلح دو طرف در روز ۲۷ اکتبر / ۶ آبان در اکوادور آغاز خواهد شد.

ارتش آزادی‌بخش ملی کلمبیا در سال ۱۹۶۴ با الهام از انقلاب کوبا شکل گرفت. این گروه که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد هیچوقت با دولت مرکزی حاضر به مذاکره نشده بود.

«ای‌ال‌ان» بر خلاف سازمان چریکی چپ‌گرای فارک که جنبشی دفاعی بر حفاظت از روستائیان است و کمتر در راه رسیدن به قدرت سیاسی تلاش کرده، از همان آغاز شکل‌گیری خود خواهان سرنگونی حکومت و رسیدن به قدرت بود. این گروه به‌طور عمده در مناطق نفت‌خیز فعال است و اغلب لوله‌های صدور نفت را هدف نظامی خود قرار می‌دهد.

یکی از خواسته‌های اصلی دولت کلمبیا در مذاکره با چریک‌های «ای‌ال‌ان» آزادسازی تمام افراد ربوده‌شده است.

پس از رأی مخالف مردم کلمبیا در همه‌پرسی درباره پیمان صلح با گروه فارک، رئیس جمهوری کلمبیا باید بار دیگر با فارک نیز پای میز مذاکره بنشیند.

خوان مانوئل سانتوس و رودریگو لوندونیو با نام مستعار «تیموشنکو»، رهبر فارک، ۲۷ سپتامبر / ۶ مهرماه پیمان صلح را امضا کردند.

چند روز بعد در روز یکشنبه دوم اکتبر / ۱۱ مهر مردم کلمبیا در یک همه‌پرسی به این توافقنامه نه گفتند و روند صلح متوقف شد اما سانتوس اعلام کرد که همه تلاش خود را خواهد کرد تا این صلح نهایی شود.

آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری پیشین و رهبر حزب مرکز دمکراتیک که از مخالفان مذاکرات صلح است پنج سال حبس برای رهبران شورشیان پیشنهاد داده است. افزون بر این، به نظر او شورشیان نباید به هیچ کدام از ادارات دولتی راه یابند.

درگیری‌های نظامی فارک و نیروهای دولتی کلمبیا از سال ۱۹۶۴ تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار کشته در بر داشته است. همچنین در این مدت بیش از پنج میلیون نفر آواره شده‌اند.

دولت کلمبیا و فارک از نوامبر ۲۰۱۲ مذاکراتی را با هدف پایان دادن به تنش‌های موجود آغاز کردند.

تلاش‌های خوان مانوئل سانتوس در راه صلح موجب شد تا اعضای هیأت انتخاب جایزه نوبل صلح جمعه ۷ اکتبر/ ۱۶ مهر در اسلو سانتوس را برنده نوبل صلح امسال اعلام کردند.

سانتوس روز گذشته، دوشنبه ۱۰ اکتبر / ۱۹ مهر اعلام کرد که هشت میلیون کرون سوئد (۸۳۰ هزار یورو) جایزه نوبل را به قربانیان نیم قرن جنگ در کشورش اهداء خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    قربون آدم چیز فهم...