ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۱۰ برابری عمق چاه‌های آب استان فارس به‌دلیل فرونشست زمین

فرونشست زمین در استان فارس بر اثر بهره‌برداری بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، موجب شده است تا عمق چاه‌های آب در این استان ۱۰ برابر بیشتر شود.

فرونشست زمین در استان فارس بر اثر بهره‌برداری بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، موجب شده است تا عمق چاه‌های آب در این استان ۱۰ برابر بیشتر شود.

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس سه‌شنبه ۲۰ مهر در این‌باره گفت: «در برخی مناطق عمق چاه‌ها ۱۰ برابر شده است؛ یعنی چاه‌هایی داشتیم که ۳۰ متر یا ۴۰ متر عمق داشتند، اما اکنون عمق برداشت آب به ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر رسیده است.»

بوستانی با بیان این‌که حدود دو برابر ظرفیت، از آب‌های زیرزمینی استان فارس بهره‌برداری می‌شود، گفت اطمینان دارد که به‌زودی شاهد فرونشست‌ زمین در مناطق متعدد خواهیم بود.

بهره‌برداری بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی سبب شده که سفره‌ها و مخازن نگه‌داری ذخیره آب، تخلیه شود و فضای خالی به‌وجود آمده موقعیتی را ایجاد کند که فرونشست زمین به‌وجود بیاید.

به‌گفته مدیرکل منابع طبیعی استان فارس عمده این فرونشست‌ها در مناطقی مانند استهبان، داراب و مرودشت است که آب مورد نیاز کشاورزی در آن‌ها از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

مهرزاد بوستانی افزود: «در هر منطقه‌ای که افت زمین رخ داد، قطعاً دیگر خسارات به‌وجود آمده جبران‌ناپذیر است.»

برآورد می‌شود ۱۰ درصد از چاه‌های غیرمجاز ایران در استان فارس حفر شده است.

حمزه ولوی، مدیرکل محیط زیست استان فارس ۱۷ مهرماه جاری اعلام کرد که به جز دو تالاب هیرم و هفت شرب باقی تالاب‌های این استان خشک شده‌اند.

ولوی از یک سو خشکسالی و عوامل طبیعی و از سوی دیگر اقدامات انسانی همچون بهره‌برداری کشاورزی و صنعتی بیش از ظرفیت منابع آبی را در ایجاد این بحران مؤثر دانست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bic

    امین عزیز، مسئولین هیچ دلشان به حال این مرز و بوم ومردم نمیسوزد لذا خود ملت کشاورز بایستی به هر قیمتی شده الگوی کشاورزی را تغییر دهند تا دوام بیشتری بیاورند

  • امین

    چشم مسئولین ذیربط روشن...