ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نذری محرم» گرانی را تشدید می‌کند

ماه محرم و صف‌های طولانی برای غذای "نذری" همراه یکدیگرند. این دو اما همراه دیگری هم دارند که سفره و معیشت خانوارهای کم‌درآمد را تهدید می‌کند؛ گرانی مواد غذایی.

اتحادیه بنکداران ایران اعلام کرده است که مصرف برخی از کالاهای خوراکی در ماه محرم ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. همراه با افزایش تقاضا قیمت مواد غذایی نیز بیشتر می‌شود.

صف توزیع نذری در زیارتگاه هشتمین امام شیعیان -مشهد

همزمان با روزهای آغازین ماه محرم قیمت برخی از کالاهای خوراکی در ایران افزایش یافت. بر اساس گزارش رسانه‌های حکومتی گوشت قرمز، روغن، مرغ و برنج در شمار کالاهایی قرار دارند که میانگین تقاضا برایشان بیشتر می‌شود.

اتحادیه صنفی فروشندگان گوشت قرمز اعلام کرده است که سرانه مصرف گوشت گوسفند در ماه محرم ۳۰ درصد بیشتر از سایر ماه‌ها است. همچنین مصرف گوشت مرغ نیز در این ماه ۳.۵ درصد افزایش می‌یابد.

محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ایران هم گفته است که میانگین مصرف برنج و روغن در ماه محرم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از سایر ماه‌های سال است. به گفته او برنج، روغن و حبوبات پرمصرف‌ترین مواد غذایی در ماه محرم هستند.

روزنامه شهروند برآورد کرده است که ایرانی‌ها در ماه محرم ٩١‌هزار تن برنج، ۴۱.۵‌هزار تن روغن و ٢٣‌هزار تن حبوبات بیشتر از سایر ماه‌های سال مصرف می‌کنند.

ارزش ریالی این میزان از مواد غذایی که به منظور تهیه غذای نذری به کار می‌رود یک هزار و ۹۱ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

همچنین گزارش اتحادیه گوشت گوسفند بیانگر افزایش سرانه ۳۰۰ گرمی گوشت قرمز ایرانیان در ماه محرم است. علی‌اصغر ملکی رئیس این اتحادیه گفته است که تقاضای گوشت قرمز در این ماه حدود ۲۳ هزار و ۷۰۰ تن افزایش دارد. ارزش ریالی این میزان گوشت قرمز ۸۲۹ میلیارد تومان برآورد شده است.

اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون هم از افزایش سه برابری تقاضا ظروف یک‌بار مصرف در این ماه خبر داده است. بر اساس میانگین نرخ ظروف یک‌بار مصرف، فروش این کالا در ماه محرم ۲۶۴ میلیون تومان بیشتر از سایر ماه‌های سال است.

هزینه نذری دو برابر بودجه بهزیستی

در نخستین روزهای ماه محرم که قیمت گوشت قرمز و برنج افزایش یافت، معاون وزیر جهادکشاورزی افزایش تقاضا در ماه محرم را علت گرانی دانست و گفت که پس از ماه محرم قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

پیش از این در ماه رمضان نیز قیمت شکر و روغن افزایش یافته بود و مقام‌های مسئول وعده کرده بودند که پس از پایان این ماه و عادی شدن تقاضا، این کالاها نیز دوباره ارزان شوند.

اما به‌رغم وعده مسئولان برای تنظیم بازار، روند افزایشی قیمت کالاهای خوراکی همچنان ادامه یافت. حتی واردات و توزیع بیشتر از قبل کالاهای پرمصرف نیز نتوانست قیمت‌ها را کاهش دهد.

برپایه گزارش‌های بانک مرکزی هزینه تمام شده غذا در ماه محرم که با عنوان نذری طبخ و توزیع می‌شود، به نسبت هفت سال گذشته سه برابر شده است.

ابوالحسن فیروز‌آبادی قائم مقام وزارت کار، رفاه و تعاون، هزینه غذاهایی که فقط در دهه اول محرم با عنوان نذری توزیع می‌شود را حدود ۲ هزار میلیارد تومان دانسته و گفته است که این هزینه دو برابر بودجه سالانه سازمان بهزیستی است.

اعتبار در نظر گرفته برای سازمان بهزیستی در قانون بودجه ۱۳۹۵ اندکی بیشتر از ۱.۸ هزار میلیارد تومان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهمن موحدی (بامدادان)

    آقای محمدرضا فاتحی، چه خبر از اختلاس های نجومی؟! 700 میلیارد دلار پول دوره احمدی نژاد چی شد؟ عزاداری چه دردی از مردم گرسنه ایران دوا کرده؟!

  • محمد رضا فاتحی

    یکی نیست به شما بی دینها که این همه از عاشورا و حسین می ترسید بگه : شماکه این همه به فکر مردم هستید چرا از پولهایی که صرف سفر به آنتالیا و دوبی و... میشه حرفی نمیزنید؟ موارد خوراکی گرون میشه؟؟؟ بشه... اینو باید دولت فکرش باشه... شما به آنتالیاتون برسید ما با همین نذری خوشیم