ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان به عبادی: حد خودت را بدان

رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به اعتراض‌های نخست وزیر عراق بر سر استقرار نظامیان ترکیه در پایگاهی در شمال موصل گفت شان ارتش ترکیه هنوز آنقدر پایین نیامده که از بغداد دستور بگیرد.

رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به اعتراض‌های نخست وزیر عراق بر سر حضور نظامیان ترکیه در پایگاه بعشیقه در شمال موصل، عبادی را هم سطح و هم سنگ خود ندانست و گفت شان ارتش ترکیه هنوز آن قدر پایین نیامده که از بغداد دستور بگیرد.

اعتراض‌های حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به دولت ترکیه برای خروج نظامیان این کشور از پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل، با سخنان تند و واکنش شدید رجب طیب اردوغان همراه شد.

رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر در نشست شورای اسلامی اوراسیا در استانبول گفت: «جایگاه ارتش ترکیه هنوز آن قدر پایین نیامده که از بغداد دستور بگیرد.»

دولت ترکیه در اقلیم خودمختار کردستان عراق و در منطقه بعشیقه در شمال موصل پایگاهی نظامی دارد. مقامات آنکارا می‌گویند برای توانمندسازی رزمندگان کرد در مقابله با داعش و به درخواست رسمی مقامات اربیل در بعشیقه هستند. در مجموع ۲۰۰۰ سرباز ترک در اقلیم کردستان حضور دارند که ۵۰۰ نفرشان در پایگاه نظامی بعشیقه مستقرند.

حیدر العبادی اما خواهان خروج این نیروهاست و پیش از این نیز چند مرتبه به آنکارا برای این خروج اولتیماتوم داده است. وقتی اوایل اکتبر، پارلمان ترکیه ماموریت نظامیان ین کشور در سوریه و عراق را یک سال دیگر تمدید کرد، مجلس عراق از مقامات دولتی این کشور خواست اقدامی علیه نیروهای اشغالگر انجام دهد. العبادی نیز در سخنانی ابراز نگرانی کرد که ماجراجویی‌‌های ترکیه، موجب جنگی منطقه‌ای شود.

اردوغان در بخشی از سخنانش در خطابی آشکار به عبادی عنوان کرد: «حد خودت را بدان...  تو هم قواره و هم سنخ و هم سطح من و طرف صحبت من نیستی...» رئیس جمهوری ترکیه گفت که استقرار سربازان ترکیه در بعشیقه بنا به توافق با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق بوده و طرف صحبت او در این عرصه بارزانی است.

منازعه بر سر حضور سربازان ترکیه در عراق در سال گذشته، مناسبات دو کشور همسایه را به شدت تیره کرد. دولت عراق می‌گوید این حضور نقض حق حاکمیت بغداد است. العبادی از شورای امنیت خواسته که آنکارا را وادار کنند از خاک عراق خارج شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گیل آمرد

    قابل توجه آنها که می گویند در ایران فدرالیسم تشکیل دهیم... فردا چه تضمینی هست که آقای اردوغان به یکی از "ممالک محروسه" فرضی در ایران لشکرکشی نکند و اگر با اعتراض تهران مواجه شد، نگوید "حد خودت را بدان"؟! در عراق دقیقا همین کار را کرده: با هماهنگی یک اقلیم فدرال، نیروهای نظامی اش را فرستاده و به حکومت مرکزی هم گفته تو ساکت باش با یکی از فدرال هایت هماهنگ هستم.

  • مهمان

    در خاورمیانه اگر حاکمان حد خود را میدانستند که اینهمه تجاوز به خاک یکدیگر نمیکردند!

  • naseem

    خود دولت عراق از حکومت اسلامی ایران اجازه میگیرد!

  • ساده و زیبا!

    عجب این بنیادگراها مذهبی، انسان های به دور منطق هستند! گاه به شدت وقیح می شوند! عبادی هرکی هست، رئیس دولت یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است. عبادی دارد از منظر حققو کشور در بر تمامیت ارضی می گوید. او که نمی خواهد دستور بدهد به ارتش ترکیه. اردوغان خودخواه بر قدرت مستانه می نوازد دیگران، اما روزی که هیمن اردوغانی ها و امثالش در این منطقه به ذلت و ضعف بیفتند حرف خود نقض می کنند! عبادی حد خودش را دارد اینجا. این انتقاد نشانه طرفداری از یکی نیست. حرف، حرف حساب است. اردوغان این حد از کجا آورده؟ از قانون بین اللملی یا انبان اسلام گرایی خاص خودش؟ چقدر اردوغان شبیه این سپاهی ها صحبت میکند، چقدر شبیه اخوندها صحبت میکند! انها نیز مثل حدود به دلخواه و به نفع خودشان تعریف می کنند! اردوغان می تواند بگوید، ناچارست برای تمامیت ارضی کشور ترکیه نیروهایش بفرستد آنجا. لزومی ندارد اعتراف به غیر قانونی بودنش بگند. ولی فرار به جلو و اینکه بگوید، عبادی حق اعتراض ندارد یعنی حتی حق حرف زدن هم به رئیس یک کشور ندهد که از تمامیت ارضی اش در ظاهر هم شده دفاع کند، این نشانه خوی استبدادی اوست!