ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به مسجد شیعیان در کابل چندین کشته بر جای گذاشت

تاکنون افغانستان از درگیری‌های مذهبی میان سنی‌ها و شیعیان کمابیش در امان مانده بود اما این بار حمله به مسجد شیعیان با هدف کشتار آن‌ها ۱۶ کشته داشت.

گروهی از شیعیان افغان در «زیارت سخی» واقع در غرب کابل در حال نیایش و عزاداری به‌مناست عاشورا بودند که به آن‌ها حمله شد و ۱۶ از شرکت‌کنندگان در این مراسم کشته شدند.

ابتدا اعلام شد که سه نفر به این مسجد حمله کردند اما بعد وزارت کشور افغانستان از یک مهاجم سخن گفت که او نیز به‌دست نیروهای امنیتی از پای در آمد.

فرد مهاجم عامدانه مسلمانان شیعه‌ای را که به استقبال روز عاشورا رفته بودند هدف خود قرار داده بود.

شیعیان ۱۵ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و اکثریت مردم این کشور مسلمانان سنی هستند. با این حال بر خلاف کشور همسایه، پاکستان، در این کشور به‌رغم چهار دهه جنگ، درگیری سنی‌ها و شیعیان و یا کشتار بر اساس اختلافات دینی مسلمانان به آن شدت رخ نداده بود.

تلاش برای درگیر کردن سنی‌ها و شیعیان در افغانستان نیز آغاز شده است. در ماه ژوئیه سال جاری در یک حمله انتحاری به راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم «هزاره» دست‌کم ۸۴ نفر کشته شدند. هزاره‌ها یک گروه از شیعیان افغان هستند که سومین گروه قومی افغانستان را تشکیل می‌دهند. گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت حمله ماه ژوئیه را برعهده گرفت.

ترور؛ مسئله‌ای روزمره در کابل

پنج سال پیش نیز انفجارهایی در حین مراسم عاشورا در کابل و مزار شریف رخ داد که جان حدود ۸۰ نفر را گرفت.

دولت افغانستان امسال نیز نسبت به احتمال حملات تروریستی در مراسم عاشورا هشدار داده بود. با این حال دولت همچنان در حفظ جان شهروندان افغان ناتوان نشان می‌دهد.

در کابل ترور به مسئله‌ای روزمره تبدیل شده است. در ولایت‌های هلمند در جنوب و قندوز (کندوز) در شمال نبرهای شدیدی شکل گرفته‌اند. در روزهای گذشته حدود ۲۵ هزار نفر از مردم قندوز به‌دلیل درگیری‌های نظامی از این شهر گریخته‌اند.

در حال حاضر در کل افغانستان ۱,۵ میلیون نفر آواره هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.