ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش جدید دولت ترکیه برای تغییر اختیارات ریاست جمهوری

دولت ترکیه بار دیگر بر قصد خود برای تبدیل سیستم سیاسی این کشور به سوی اعطای قدرت بیشتر به نهاد ریاست جمهوری تأکید کرد.

دولت ترکیه بار دیگر بر قصد خود برای تبدیل سیستم سیاسی این کشور به سوی اعطای قدرت بیشتر به نهاد ریاست جمهوری تأکید کرد.

به‌گزارش رویترز، بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر / ۲۱ مهر در برابر اعضای حزب حاکم «عدالت و توسعه» گفت «وضعیت عملاً موجود» نیاز به یک پایه و اساس حقوقی را مطرح می‌سازد تا از هماهنگی در نهادهای دولتی مراقبت کرده و اطمینان دهد که ثبات سیاسی مورد احترام است.

ییلدیریم افزود: «ما هر چه سریع‌تر در این راه گام برخواهیم داشت و تصمیم‌گیری درباره آن را به پارلمان یا مردم خواهیم سپرد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از مدت‌ها پیش تلاش دارد تا ریاست جمهوری در این کشور قدرت بیشتری را در قانون اساسی به‌دست آورد.

تاکنون حزب عدالت و توسعه اکثریت لازم در پارلمان را برای تغییر قانون اساسی نداشت. روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر / ۲۰ مهر حزب «حرکت ملی»، از احزاب اپوزیسیون راست افراطی در سیاست خود چرخش ایجاد کرد و به تغییر قانون اساسی چراغ سبز نشان داد.

پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه در ترکیه وضعیت فوق‌العاده در این کشور حاکم است. این وضعیت به دولت قدرت بیشتری داده است.

اردوغان پیش از آن‌که در سال ۲۰۱۴ رئیس جمهوری ترکیه شود سه بار نخست‌وزیر این کشور شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دمکراسی، تهدید و فرصت؟!

    یکی از اشکالت دمکراسی ناقص در ترکیه، سد راه یابی ده درصدی برای احزاب است. به همین اقلیت های قوم زبانی و عقیدتی مثل زازا یا علوی یا شیعه ناچارند با کردها ائتلاف کنند! انتخاب مستقیم رئیس جمهور که قدرتی در حد رئیس جمهور امریکا داشته باشد و در عین حال موقعیت مجلس هم در حد کنگره امریکا حفظ شود/پارلمان ترکیه مظهر همه مردم ترکیه می تواند باشد اگر سد ده درصدی برداشته شود و همچنان قدرت قانون گذاری داشته باشد، با تکمیل نظام لیبرال دمکراسی در ترکیه، یک فرصت است. البته احتمالا همیشه ترک زبان ها رئیس می شوند! ولی تمهیدات دموکراتیک دیده نشود، یک دیکتاتوری بوجود میاید.