ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه: سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ به‌طور کامل به ایران تحویل داده شد

با گذشت نزدیک به یک سال از ارسال اولین سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ به ایران توسط روسیه، مسکو روند تحویل این پدافند هوایی به جمهوری اسلامی را تکمیل‌شده اعلام کرد.

سازمان فدرال همکاری‌های روسیه اعلام کرد که روند تحویل سامانه موشکی اس‌ــ۳۰۰ به جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید.

سامانه موشکی اس‌ــ۳۰۰

به‌گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، سرویس مطبوعاتی سازمان فدرال همکاری‌های روسیه روز پنجشنبه ۱۳ اکتبر / ۲۲ مهر گفت که تحویل کامل سامانه موشکی دفاع هوایی اس‌-۳۰۰  به ایران بر اساس قرارداد با این کشور انجام شده است.

بر اساس اطلاعات غیررسمی، چهار مجموعه سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ از نوع «پ.ام.او.۲» با نام «فاواریت» به ایران تحویل داده شده است.

این سامانه‌های موشکی در « آلماز - آنتی»، مرکز طراحی و تولید صنایع دفاع هوافضا روسیه و با هزینه نزدیک به یک میلیارد دلار ساخته شده‌اند.

خبرگزاری ریانووستی روسیه نیز به‌نقل از آژانس دولتی صادرات تسلیحات روسیه این خبر را تأیید کرده و نوشته است که موافقت روسیه با تحویل سامانه‌های اس‌-۳۰۰ به ایران نگرانی اسرائیل را برانگیخته است.

آمریکا نیز هشتم شهریور سال جاری از راه‌اندازی سامانه پیشرفته موشکی در اطراف تأسیسات فردو ابراز نگرانی کرد اما گفت این سامانه دفاعی است و راه‌اندازی آن خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.

پیش از آن، تلویزیون دولتی ایران گزارشی پخش کرده بود که در آن نشان داده می‌شد سامانه اس‌-۳۰۰ در اطراف تأسیسات اتمی فردو در نزدیکی تهران مستقر شده بود. فعالیت تأسیسات فردو از زمان توافق هسته‌ای متوقف شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز شهریور سال جاری در دیدار با فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش، مخالفت با سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ را از «خباثت دشمن» دانست و گفت که این پدافند هوایی «ابزاری دفاعی است نه تهاجمی».

روسیه در آذرماه ۱۳۹۴ ارسال سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ به ایران را آغاز کرد. در این مدت بارها خبرهای ضد و نقیضی از تحویل این سامانه به ایران منتشر شد.

۱۶ شهریور ولادیمیر کوژین، دستیار رئیس جمهوری روسیه در مسائل همکاری نظامی و فن‌آوری گفته بود که «نیمی و حتی کمی بیشتر از این محموله به ایران ارسال شده است.»

برپایه توافق‌نامه‌ای که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی میان تهران و مسکو به امضا رسید، قرار بود روسیه پنج سامانه دفاع ضدموشکی اس‌-۳۰۰ را به قیمت حدود ۸۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی بفروشد. این توافق با وجود پیش‌پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران به روسیه، به دلیل قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تعهدات الزام‌آور آن بر هم خورد. فسخ این توافق به دستور دمیتری مدودف، رئیس‌ جمهوری وقت روسیه در سال ۲۰۰۹ انجام شد.

در پی تفاهم هسته‌ای لوزان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری کنونی روسیه اجازه فروش سامانه موشکی اس‌-۳۰۰ به ایران را که شش سال ممنوع شده بود صادر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sara

    گدايي تمام؟

  • بابکان

    بله، تحویل داد تا نظام مقدس در خدمت سیاست های حاکمان روسیه باشد