ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه و عربستان: شبه نظامیان شیعه در عملیات موصل نباشند

وزرای خارجه دو کشور در بیانیه‌ای مشترک نوشتند که شرکت دادن حشد الشعبی در عملیات موصل می‌تواند به مخاصمات قومی دامن بزند و موفقیت این عملیات را به مخاطره اندازد.

وزرای خارجه ترکیه و عربستان در کنفرانس مشترکی که در ریاض برگزار شد درباره نحوه اجرای عملیات بازپس‌گیری موصل از داعش گفتند که با شرکت دادن نیروهای حشد الشعبی، شبه نظامیان شیعه که از سوی ایران حمایت می‌شوند، مخالف هستند.

عکس از آرشیو - مولود چاوش اوغلو و عادل الجبیر، وزرای خارجه ترکیه و عربستان مخالف حضور حشد الشعبی در عملیات موصل هستند

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه پنجشنبه ۱۳ اکتبر/ ۲۲ مهر در کنفرانس خبری مشترک خود با عادل بن احمد الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که کشورش خواهان آن است که مردم موصل و داوطلبان محلی عملیات موصل را هدایت کنند.

چاوش‌اوغلو گفت: «ما نباید از مردم موصل بخواهیم که بین شبه نظامیان شیعه و داعش یکی را انتخاب کنند».

او در ادامه گفت که ترکیه خواستار آن است که در صورتی که نیروهای محلی رهبری این عملیات را بر عهده بگیرند، ارتش عراق و عناصر کمکی آن تنها نقش حامی را ایفا کنند.

عادل الجبیر نیز درباره شرکت دادن حشد الشعبی در عملیات آتی موصل هشدار داد و گفت: «این شبه نظامیان فرقه گرای مرتبط با ایران مشکلاتی را سبب شده‌اند و در مناطق مختلف عراق جنایاتی مرتکب شده‌اند. اگر آنها به موصل وارد شوند، عملیات موصل به یک فاجعه می‌تواند بینجامد».

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که اگر عراق می‌خواهد با داعش مقابله کند و به خونریزی و فرقه‌گرایی پایان دهد «بهتر است که از ارتش ملی این کشور و عناصری استفاده کند که با ایران ارتباط ندارند و به فرقه گرایی و افراطی‌گری شناخته نمی‌شوند».

پیش از این کنفرانس مطبوعاتی، چاوش‌اوغلو در ریاض با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان دیدار کرده بود. او همچنین در نشستی با وزیر امور خارجه عربستان سعودی در چارچوب اجلاس شورای همکاری خلیج فارس، بر سر شرایط آغاز عملیات بازپس‌گیری موصل گفت‌و گو کرده بود.

وزرای خارجه دو کشور پس از این نشست، بیانیه‌ای منتشر کردند و در آن نوشتند که شرکت داشتن حشد الشعبی در عملیات موصل «می‌تواند به مخاصمات قومی دامن بزند و موفقیت این عملیات را به مخاطره اندازد».

حشد الشعبی با حمایت ایران در چندین عملیات برای بازپس گیری مناطق تحت تصرف داعش، ارتش عراق را همراهی کرده است.

شرکت در عملیات آتی برای بازپس گیری موصل، که اکنون تنها پایگاه مهم داعش در عراق است، اختلافاتی را بین آنکارا و بغداد بر سر حضور سربازان ترکیه در بعشیقه موجب شده است. عربستان نیز ایران را متهم به دخالت در امور عراق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ا

    تمام صحبت های عربستان سخنان آمریکاست که از دهان سفیر سابق عربستان در آمریکا عادل الجبیر خارج می شود بعد از آزادسازی تکریت بدون حمایت اعتلاف آمریکا حسابی ناراحت شده که چرا مثل فیلم های هالیوودی نقش مثبته اصلی فیلم نیست که بیاد دنیا را نجات دهد