ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصرار مجلس بر طرح کاهش اختیارات شورای نگهبان در انتخابات مجلس

شورای نگهبان در شهریور یک بار طرح تصویب‌شده مجلس مبنی بر کاهش اختیاراتش در انتخابات مجلس را رد کرده بود اما نمایندگان بار دیگر این طرح را با ۱۵۱ رأی موافق تصویب کردند.

در حالی که شورای نگهبان در شهریور گذشته طرح کاهش اختیارات این شورا در بررسی کاندیداهای انتخابات مجلس را که مجلس تصویب کرده بود مغایر با قانون اساسی دانسته بود، نمایندگان مجلس بار دیگر این طرح را تصویب کردند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نمایندگان مجلس روز یکشنبه ۲۵ مهر به استفساریه‌ای رأی مثبت دادند که بر اساس آن پس از اعلام درستی انتخابات یک حوزه انتخابیه از سوی شورای نگهبان، این شورا نمی‌تواند صلاحیت فردی که در این حوزه انتخاب شده است را رد کند و یا آرای او را باطل کند.

این استفساریه با ۱۵۱ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ رأی، تصویب شد.

این طرح که توسط علی مطهری، نماینده تهران ارائه شده بود پیش از این در جلسه هفتم شهریور سال جاری مجلس به تصویب رسیده بود اما شورای نگهبان آن را مغایر قانون اساسی دانسته بود.

عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ۲۰ شهریور گفت: «این طرح به نوعی در صدد کاهش اختیارات شورای نگهبان بود و حق اظهار نظر شورای نگهبان را درباره صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی محدود کرده بود و مغایر با اصل ۹۹ قانون اساسی تشخیص داده شد».

در اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی‌ها را بر عهده دارد.

شورای نگهبان بر این اصل چندین تفسیر به امضای اعضای وقت نوشته است که به موجب برخی از این تفسیرها شورای نگهبان موظف است که بر «تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها» نظارت کند.

طرح کاهش اختیارات شورای نگهبان در انتخابات مجلس در پی رد صلاحیت مینو خالقی، نامزد منتخب مجلس در اصفهان، در مجلس دهم تصویب شده است. در دهمین دوره انتخابات مجلس، مینو خالقی، نماینده اصلاح‌طلبان با ۱۹۳ هزار و ۳۹۹ رأی نفر سوم حوزه انتخابیه اصفهان شد اما بر اساس برخی از گزارش‌های غیررسمی، به بهانه «عدم رعایت شئونات اسلامی در سفرهای خارج از کشور» از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد. این موضوع مدتی اختلافات جدیدی را در بین اکثریت نمایندگان مجلس و وزارت کشور در سویی و شورای نگهبان در سوی دیگر ایجاد کرد که در نهایت نظر شورای نگهبان غالب شد و مینو خالقی از راهیابی به مجلس بازماند.

روز گذشته (شنبه ۲۴ مهر) علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «سیاست‌های کلی انتخابات» را به سران سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کرد و در آن بار دیگر بر نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات تأکید کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • shahab

    وظیفه شورای نگهبان طبق قانون اساسی ،نظارت برماحل اجرایی انتخابات بایدباشداماگویااین نهادحکومتی نه تنهابه نظارت ونظارت استصوابی قانع نیست که نظارت[یابهتراست گفته شوددخالت]خودراتاپایان دوره نمیندگی نمایندگان میخواهدتسری ببخشد؛حکایت کارشورای نگهبان به داستان اسکندرمقدونی میماندکه وقتی ازیونان حرکت میکندخودرانماینده خدامعرفی میکند،ووقتی سرزمین هندراتصرف میکندخودرافرزندخداوهنگامی که به همدان میرسدخودراخودخدامی نامد!اکنون شورای نگهبان هم درآستانه هرانتخاباتی وبرای مقابله باجناح غیرهمفکرخودومنزوی کردن رقیبان برگستره اختیاراتش می افزایدو...