ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت ایران: از سال آینده بنزین وارد نمی‌کنیم

در دوران دولت یازدهم میزان واردات بنزین ایران به شدت افزایش یافت. اکنون بیژن زنگنه گفته است با تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی، واردات بنزین متوقف خواهد شد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نوید داد که با بهره‌برداری از فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال آینده دیگر بنزین وارد نخواهد شد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بیژن زنگنه روز دوشنبه ۲۶ مهر در دومین کنگره راهبردی نفت گفت: «فاز اول ستاره خلیج فارس امسال به بهره‌برداری می‌رسد. فازهای بعد نیز در سال بعد بهره‌برداری خواهند شد که با بهره‌برداری فازهای ستاره خلیج‌ فارس دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود.»

وزیر نفت افزود ایران در سال جاری حدود ۲۰ میلیون لیتر صادرات گاز داشته است و با به بار آمدن ستاره خلیج فارس دیگر نیازی به نفت و گاز نخواهد بود و پالایشگاه‌ها خودشان باید نفت و گاز را صادر کنند.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی است که در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد. ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است.

در شهریورماه سال جاری محمدحسن پیوندی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو)، اعلام کرد که تنها اولویت این شرکت راه‌اندازی فاز نخست و پس از آن بهره‌برداری کامل از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است.

او گفته بود با اجرای این فازها ایران نه تنها صادرکننده و تولیدکننده بزرگ بنزین با کیفیت می‌شود؛ بلکه خریدار میعانات گازی خواهد شد.

پیوندی دلیل عمده تأخیر در ساخت این پالایشگاه را هم‌زمانی آن با «بحث خصوصی‌سازی، تحریم، مدیریت نامناسب منابع مالی و عدم ثبات مدیریت» در این پروژه دانسته بود.

مدیرعامل تاپیکو همچنین پیش‌بینی کرده بود که فاز نخست تا پایان امسال و کل پالایشگاه تا پایان سال آینده وارد مدار تولید شود.

ایران پیش از تحریم‌های آمریکا، تا سال ۱۳۹۰ حدود ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را وارد می‌کرد. با اعمال تحریم‌ها واردات بنزین به‌طور کامل قطع نشد، اما کاهش یافت و ایران برای جبران آن دست به استفاده از واحدهای پتروشیمی برای تولید بنزین زد.

بدین ترتیب در دولت‌های نهم و دهم تولید بنزین سیر صعودی یافت و واردات بنزین به شدت کاهش پیدا کرد، به طوری که ظرفیت تولید بنزین در پایان فعالیت دولت نهم به ۵۱.۵ میلیون لیتر در روز و در پایان سال ۱۳۹۱ به ۶۰ میلیون و ۲۲۰ هزار لیتر در روز رسید.

اما به دلیل توزیع بنزین موسوم به پتروشیمی در جایگاه‌های سوخت، آلودگی هوا به‌ویژه در تهران تشدید پیدا کرد. با روی کار آمدن دولت یازدهم به‌منظور کنترل کیفیت هوا واردات بنزین افزایش یافت.

در اوایل سال گذشته، وزارت نفت ایران اعلام کرد که تولید بنزین پتروشیمی به‌دلیل کیفت پایین آن کاملاً متوقف شده ‌است.

در سال ۱۳۹۴ میزان وزنی واردات بنزین ایران نسبت به سال ۱۳۹۳ بیش از دو برابر شد و میزان ارزشی این واردات به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

همچنین واردات بنزین در اولین ماه سال جاری با رشد ۵۰ درصدی همراه بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.