ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیویورک تایمز:استاکس‌نت طرح مشترک اسرائیل و آمریکا علیه ایران

تیرماه گذشته خبر نفوذ ویروس استاکس‌نت در سیستم صنعتی ایران و امکان آسیب‌رسانی آن به تجهیزات هسته‌ای این کشور منتشر شد. 

 روزنامه نیویورک تایمز، امروز، یکشنبه در گزارشی ویروس هسته‌ای «استاکس‌نت» را پروژه مشترک آمریکا و اسرائیل در برنامه هسته‌ای ایران دانست و نفوذ این ویروس را دلیل تاخیر برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران عنوان کرد.

این گزارش با بیان اینکه ویروس هسته‌ای «استاکس‌نت» پیش از این از سوی اسرائیل در کوره هسته‌ای دیمونا آزمایش شده بود، می‌گوید که یک کار‌شناس اطلاعاتی هسته‌ای آمریکایی دلیل موثر بودن این ویروس را امتحان آن در اسرائیل دانسته است. 

به نوشته نیویورک تایمز این ویروس طی دو سال در کوره هسته‌ای دیمونا آزمایش شده بود. 

برخی مقامات امنیتی و کار‌شناسان اطلاعاتی به این روزنامه گفته‌اند که برای این آزمایش، سانتریفوژهای شبیه دستگاه‌های گریز از مرکز تاسیسات غنی سازی نطنز در تاسیسات دیمونا تولیده شده بود. 

این گزارش در حالی منتشر شده که علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، ماه گذشته گفت ویروس هسته‌ای استاکس‌نت با دیوار بسته و بن‌بست روبه‌رو شد و اگر کسانی که معتقدند این ویروس از دیوار آتش عبور کرده است دیگر پرونده هسته‌ای ایران را باید بسته تلقی کنند. 

وی پیش از این گفته بود: «کرم اینترنتی استاکس نت وارد سیستم اصلی نیروگاه بوشهر نشده و فقط در بعضی از لپ‌تاپ‌های شخصی مشاهده شده است.» 

تیرماه گذشته خبر نفوذ ویروس استاکس‌نت در سیستم صنعتی ایران و امکان آسیب‌رسانی آن به تجهیزات هسته‌ای این کشور منتشر شد. 

محمود لیایی، دبیر شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن ایران نیز مهر ماه جاری آلوده شدن نزدیک به ۳۰ هزار آی‌پی در ایران به ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت را تایید کرد و گفت: «هدف‌گیری این ویروس در راستای جنگ الکترونیکی علیه ایران است و این ویروس، اطلاعات مربوط به خطوط تولید را به خارج از کشور منتقل می‌کند.» 

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران نیز با وجود اعلام خبر دستگیری تعدادی «جاسوس هسته‌ای» و مقابله دستگاه امنیتی ایران با «طراحی کرم‌های الکترونیکی برای تخریب فعالیت‌های هسته‌ای ایران» گفت که این جاسوسان به انتشار ویروس استاکس‌نت ربطی نداشتند. 

با این حال رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۲۸ مهرماه به رسانه‌ها گفت که عاملان انتشار استاکس‌نت در ایران شناسایی شده‌اند. وی «کار‌شناسان خارجی که در مراکز صنعتی تردد داشته‌اند» و حافظه‌های قابل حمل (فلش مموری) «افراد ناآگاه» که از خارج به ایران آورده شده‌اند را عامل انتشار این ویروس دانست. 

موضوع غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا از مواردی است که کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای با ایران نسبت به آن حساس‌اند. این کشورهای غنی‌سازی بالا اورانیوم توسط ایران را گام مهمی در راستای تولید سلاح هسته‌ای می‌دانند. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.